• MikaelaL

Städa kokvrå som saknar fläkt och vädringsmöjligheter!

Hej ! 

Jag har en kokvrå (tänk en garderob med diskho och gasspis) som saknar fläkt och fönster.  Då jag och min sambo har ett stort matintresse lagas det väldigt mycket mat i vår spis vilket ha lett till fett och sotlagringar på väggarna i vår kokvrå. Just nu så skriker vrån "SUNKIGT" och då vi planerar att flytta snart vill vi göra lägenheten fin och i sitt bästa skick . 

Har någon några bra tips på hur man kan bli av med fläckarna och få väggarna att bli skinande rena igen ? Väggarna är målade så det tål rengöring med hjälp av vatten.

Det ser också ut att det börjar bli svartmögel vid diskhon, möglet har satt sig i silikonet som ska skydda väggen från  fukt/vatten från diskhon.   Behöver lite tips på hur man kan lösa det också ! 

Tacksam för svar. 

Vänliga hälsningar 
    Mikaela

• Svar på tråden Städa kokvrå som saknar fläkt och vädringsmöjligheter!
  • Fru envis

diskmedel och vatten?
    har man en kokovrå utan vädringsmöjligheter så får man laga mindre mat är min erfarenhet. 

• Kerubmamman

Det finns klorinmousse (sprayflaska) som är väldigt effektivt på mögel. Men även om det dödar möglet så är det inte säkert att man blir av med själva missfärgningen. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • enthymeme

Sugar soap är jättebra för sånt, men jag vet inte vad det heter på svenska eller om det ens finns i Sverige. Annars borde någonting man använder för att tvätta väggar inför målning fungera bra, typ den här. Skrubba med gröna sidan på en disksvamp och torka av med kökshandduk. Mot möglet är som sagt en spray med klorinmousse/spray det bästa. Låt den verka i 30 min så brukar möglet försvinna helt.

/Ofrivillig expert 

Svar på tråden Städa kokvrå som saknar fläkt och vädringsmöjligheter!