Omöjligt att få bukt på förstoppning. Behöver tips!
Finns det andra symtom förutom förstoppning? Min son är mjölkallergiker och åt mjölkfritt från 8veckor när vi började ge mat vid 4månader så blev han totalförstoppad, gav mängder med katrinplommon för det kändes som inget funkade.
Vid 9månader så tog vi bort all mat och gav enbart ersättning igen han blev bättre och magen kom igång. Då tog vi 1 sak i taget och skrev matdagbok, körde med samma sak ett par dagar och enbart 1 sak. Insåg efter ett tag att havre och vete inte funkade, han fick röda kinder också efter att han ätit det men hade konstant röda kinder när han blev större för han stoppade leksaker i munnen som andra barn hade kladdat på och de åt välling.
gluten ska man inte ta bort utan att ha gjort tester innan men mitt råd är att skära ner på spannmål, för att få i sig tillräckligt med gluten räcker att de suger på ett vetekex/dag.
Du skriver inte att hon är mjölkallergiker men äter mjölkfritt, hur som helst det är mycket vanligt 30% att barn som är mjölkalleriska reagerar på soja och sempers mjölkfria produkter innehåller mycket soja. Så det skulle jag sluta ge.
Testa att göra egen istället, risgryn och bovete går lätt och är inte spannmål. Det är mycket svårt att hitta ledtrådar om man testar mycket samtidigt, skriv ner allt hon får i sig varje dag och symtom så kanske du kan se ett samband. Annars är det nog att köra på en "utan allt" kost och se om det hjälper. Det är utan mjölk, soja, ägg, spannmål osv.
Men sådan förstoppning är sällan något normalt.