Inlägg från: Arbitration |Visa alla inlägg
  • Arbitration

Varför hatar folk SD?

Dorian Ertymexx skrev 2014-05-01 19:35:41 följande:

Och det beror på a) taskig ekonomisk politik driven av Alliansen och tidigare S, eller b) på invandringen?

Jag ska vara snäll och ge en hint - det är inte b).

Du kan vara snäll att ta fram en källa på något du kläcker ur dig för en gång skull. Och b är inte fristående från a oavsett hur mycket du vill få det att låta så.
  • Arbitration
    Tonårsmamman1 skrev 2014-05-01 21:27:00 följande:
    Ja, och det beror ju på att Alliansen tillsammans med SD har genomfört ett antal jobbskatteavdrag.
    Det är en kombination och det är konstigt att ni inte kan inse det.

Skatt är en inkomst.
    Integration (läs invandring) en utgift.

Det är ingen som någonsin påstått att integrationskostnader är anledningen att det dras ner på olika områden.
    Men man behöver inte vara ekonom för att inse att om man vill lägga mer pengar på andra utgiftsposter så som vård och skola så behöver man skära i tex integrationskostnader.

Hur ni sedan kan få det till att man anser invandringen ensamt står för alla utgifter vet jag inte, förmodligen brist på utgifter.
  • Arbitration
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-01 22:06:09 följande:
    Påstår man att invandringen kostar 267 miljarder så menar man att den står för alla utgifter, ja.

Man SKÄR i integrationskostnaderna, rätt rejällt dessutom.
    Jag vet inte var du drog den här siffran från, utöver detta hur oinsatt du är som tror att sveriges utgifter totalt ligger på 267 miljarder.
  • Arbitration
    Tonårsmamman1 skrev 2014-05-01 22:17:09 följande:
    Ja och minskar man inkomsterna så räcker inte pengarna till utgifterna. Och både Alliansen och SD röstar ju för att pengarna ska läggas på invandrarna och inte på välfärden. Om SD vill lägga mer pengar på välfärden, varför röstar man på sänkta skatter?

Varför stöder SD Alliansens förslag, när de vet hur Alliansen prioriterar?
    Du pratar om inkomstskatt vilket inte på långa vägar representerar alla skatteinkomster staten har.

Iden är enkel, genom att sänka inkomstskatten får en person mer pengar i plånboken... att detta skulle ha någon markant påverkan på statens inkomster är tvivelaktigt. Först och främst så är inkomstskatt något som enbart betalas av de som har inkomster (drygt 5 miljoner av nästan 10 alltså). Inkomstskatten ger dig i bästa fall några hundralappar mer i månaden. säg 500 för att dra det till sin kant. 500 * 5 miljoner = 250 miljoner kronor som staten "förlorar" på inkomstskatten.

Tanken är att dessa pengar istället ska komma in till staten på andra sätt (eftersom det rent tekniskt är omöjligt att spendera pengar i sverige utan att beskatta dom).

Och framförallt så är väl tanken att det ska motivera folk att ta mindre eftertraktade jobb eftersom "vinsten" med att jobba blir högre än att inte göra det.

Pengars värde är dock baserat på tillgången så om alla får ut mer från sin lön så har de effektivt inte blivit rikare även om det kan verka så.

Så det handlar betydligt mer om psykologi än ekonomi i mitt tycke.
  • Arbitration

per månad skulle det stå så klart, på ett år rör det sig alltså om 250 * 12 = 3 miljarder.

• Arbitration
    Tonårsmamman1 skrev 2014-05-01 22:47:04 följande:
    Varför röstar SD med Alliansen när de vet hur Alliansen prioriterar? 
    Varför frågar du mig? Jag är inte involverad i varken Alliansen eller SD. Men jag skulle gissa på att de röstar med i de frågor de själva ställer sig bakom.
  • Arbitration
    Tonårsmamman1 skrev 2014-05-01 22:54:43 följande:
    Ingen kan/vill svara på det. Men du tror alltså att SD ställer sig bakom Alliansens ekonomiska prioriteringar?
    Jag trodde de ville minska invandringens kostnader.
    Jag tror SD ställer sig bakom *vissa* av Alliansens ekonomiska åsikter.
    Det finns ju inget som hindrar att olika partier har liknande åsikter i vissa frågor.
  • Arbitration

Känner något fattas i tråden, kan det vara dorians lögner eller sunt förnuft?

• Arbitration
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-05-05 16:54:09 följande:
    Inte för mig, och det kommer aldrig att bli det. Religion är osvensk, i synnerhet islam.
    Håller helt med, religion ska inte vara nationsbundet överhuvudtaget.

Och att kalla islam svenskt är löjligt, det finns ingen som helst rotning med islam i det Svenska samhället, Kristendomen har en lång historia och var i stort ursprungligen den enda utbildningsform som vanliga svenskar hade tillgång till.

Islam har aldrig haft något inflytande i Sverige och kommer aldrig få det heller.
  • Arbitration
    maria diaz skrev 2014-05-05 17:04:34 följande:
    Niqab svenskt????

Var du inte närvarande på historielektionerna?
    Tyvärr tror jag inte han var närvarande på matematik, samhällskunskapen eller svenskan heller, men jag hoppas han sitter och räknar och motiverar sitt briljanta uttalande där han ansåg att det är bättre för Sverige att förbjuda barnafödande och satsa på invandring istället.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?