Inlägg från: Lindir |Visa alla inlägg
  • Lindir

Varför hatar folk SD?

Bajsa skrev 2014-07-08 13:15:01 följande:
    I princip ingenting, det är en enskild ledamot, precis som en enskild muslim som begår brott. Exakt samma princip.
    Han representerar inte SDs allmäna synpunkt på den frågan, utan enbart sin egen.
    Lär dig fakta hur samhälle fungerar tack!
    Vad en riksdagsledamot säger kan aldrig vara exakt samma som när random snubbe säger samma sak. De representerar sitt parti och bör självklart vara jävligt försiktiga när de uttalar sig. Med det sagt så tror knappast jag heller att hon representerar SD:s allmänna synpunkt. Det borde SD vara tydliga med.
    Rude and not ginger
  • Lindir
    Jeaninne skrev 2014-07-10 13:38:56 följande:
    Det är ingen som vill förbjuda någonting. Månkulturella festivaler har också sin plats! Det vi vänder oss emot, är att det har gått för långt åt ANDRA hållet. Att det har blivit PK att gömma undan vår egen kultur - ja, att till och med påstå att vi inte har någon kultur.

Det är t.ex. omöjligt idag att få sponsorer till en folkmusikfestival, som enbart innefattar traditionell nordisk folkmusik och -dans. Alltså fiol, dragspel, nyckelharpa och sång. Hambo, schottis, bondvals, polka och våra 700 svenska polskevarianter...

Utan det MÅSTE vara några utländska inslag också. Som alibi. Samt helst något "genusperspektiv", typ den gruppen tjejer som framför traditionella folkvisor, där alla "han" har bytts ut till "hon" och vice versa. Det är Jungfrun som rider till främmande land och Herr Olof som sömmar de röda gullband. DÅ tänker sponsorerna att det är Politiskt Korrekt att sponsra festivalen! Och lokalpressen skriver entusiastiskt om allt det "mångkulturella" och "utmanande" och "nyskapande" (den inbjudna riksspelemannen struntar man i att intervjua).
    Jag tror att de flesta som gillar svensk folkmusik inte bara gillar svensk folkmusik, de gillar folkmusik oavsett var den har sitt ursprung. Folkmusiker tycks mig också ofta vara mycket lite inskränkta vad gäller musikaliska intryck. Det står i sig inte i motsatsförhållande till att också bevara den svenska folkmusikskatten.
    Nu var det länge sedan jag var på en folkmusikfestival men du får gärna tipsa mig om några. Det gör inget om de förutom svensk folkmusik också innehåller en god dos irländsk folkmusik och varför inte lite drusisk också.
    Rude and not ginger
  • Lindir
    Jeaninne skrev 2014-07-10 17:45:58 följande:
    Ja, och en annan sak som är rätt märklig. När man tar ett exempel på en svensk kulturyttring - låt oss säga en viss folkdräkt. Så måste PK-tanterna alltid kontra med att "de där ljusgula byxorna är inte svenska för dom kommer från Holland, och den vita skjortan är på intet sätt unik för Sverige, och sådana läderförkläden kom faktiskt hit med vallonerna, för att inte tala om hatten som..."

Men det är aldrig någon som analyserar t.ex. libanesisk kultur på det sättet. Alla andra folk utom vi, har tydligen levat i total isolering från omvärlden och fått odla sin speciella, rena, oförvanskade kultur. Bara inte vi - BARA vår är ett sammelsurium av influenser ifrån Turkiet och jag vet inte vad...
    Din syn på kultur är besynnerlig. Kultur frodas inte i ett vacuum. Vår svenska historia, vår svenska kultur, den är inte enbart och unikt vår. Vi kan inte bestämma att NU är kulturen klar, här stoppar vi. Vad du tycks vilja göra är att göra om Sverige till ett gigantiskt museum. Jag gillar museer, men jag tror inte att det är så trevligt att bo i ett.
    Rude and not ginger
  • Lindir
    realist14+ skrev 2014-07-10 20:23:30 följande:
    Vi får innerligt hoppas att det gäller de kulturyttringar som kan spridas här och som de flesta inte vill ha men inte vågar protestera mot. Men jag är rädd för att det bara är svenskarna som är förändringssugna och kör med Sahlis- Svenskarna ska intgreras i det nya Sverige.

Vad gäller förändring så förändras allt i en naturlig mjuk takt ja, men så är det knappast med nuvarande invandringstakt och där du dessutom inte får handplocka de godbitar du vill som vi gjort hitills utan nu är det STORA förändringar och många människor och värderingar få av oss inte vill ha, som ingår i paketet.
    Det kan knappast jämföras eller hur.
    Jag tror du oroar dig i onödan. Kultur förändras och har alltid förändrats men det sker så sakterliga. Jag har inte sett att vår kultur har förändrats värst mycket sedan jag var barn. Visst finns det flera kulturer i Sverige nu men nog knaprar vi sill, skinka och kräftor vid givna tillfällen fortfarande. Att man inkluderar andra kulturyttringar i ett land betyer inte att man utpånar sina egna. Ingen kommer att hindra oss från att dansa runt midsommarstänger (eller är det majstänger - kulturkrockar?), sjunga nationalsången vid hockey-VM eller fika (se där en genuint svensk kulturyttring).
    Rude and not ginger
Svar på tråden Varför hatar folk SD?