Inlägg från: Runes |Visa alla inlägg
  • Runes

Varför hatar folk SD?

FDFMGA skrev 2014-05-18 21:17:45 följande:
    Så har det hänt - det som jag aldrig trodde skulle hända. Ett inlägg togs bort för att jag hade gav uttryck för min uppfattning om den intellektuella kapaciteten på de käcka personer som försöker överrösta Åkesson på hans torgmöten. Jag anta att det var skälet iallafall. Jag tar om inlägget men i modifierad form.

Tja, SD ökar ju i senaste Sifo också.

Förmodligen en vinnande taktik att etablera någon form av symbios med de som ser som sin uppgift att hindra Åkesson från att tala. Åkesson överröstas men får uppmärksamhet och vinner sympatier och de som ser som sin uppgift att hindra Åkesson från att tala  får också de uppmärksamhet får känna att de deltar i kampen mot främlingsfientligheten.

Det kan bli en  klassisk win-win-situation. I takt med att SD vinner i opinion så kommer de som ser som sin uppgift att hindra Åkesson från att tala att känna ett allt större behov att överrösta honom till vilket pris som helst och därmed får de också känna sig alltmer betydelsefulla, skulle jag tro - även om jag hoppas att jag har fel.
    Ja de som är emot SD verkar minst sagt naiva för vad är Främlingsfientlighet egentligen, att man är fiende till främlingar, men asylkramarna är ofta inga främlingar.
  • Runes
    Bejje skrev 2014-05-21 01:08:57 följande:
    Sant.. i förhållande till vårt invånarantal så tar vi numera emot mest i världen. Vi har legat på topp senaste åren, men nu med den totalt fria invandrngen från Syrien så är vi därmed det mest extrema landet i hela världen gällande motttange av invandrare.

Detta är ju så klart inte gratis utan kostar oss så sjukt mycket pengar att skulle man helt ta bort all okvalificerad invandring så skulle vi kunna ta bort alla vårdköer eller höja pensionerna (som är pinsamt låga, stackars pensionärenerna) eller ta tillbaka våra bottenresultat i skolorna till toppresultat. På köpet får vi också mycket mindre kriminalitet. Vad skulle vara nackdelen med det?
    Värst nu är vård och omsorg då folk dör av brist på vårdpengar, när inflödet suger ut 250 miljarder per år.
  • Runes
    kommerintepånåt skrev 2013-10-30 00:19:46 följande:
    Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.
    Folk hatar inte SD, det är bara dom abnormala
  • Runes
    puss skrev 2014-05-23 18:08:40 följande:
    för att de har en sjukt skev verklighetsbild.
    Ex?
  • Runes
    chrissandra skrev 2014-06-06 02:21:07 följande:

Vilka företag får bidrag från staten?

Får alla företag bidrag från staten?
    De som har instegsjobb för asylinvandrare
  • Runes
    nihka skrev 2014-06-10 18:50:48 följande:

Jaså gör det det. Och jag som trodde det berodde på den gamla vanliga respektlösheten mot allt vad hyffs och regler heter. Det är ju liksom ingen slump att somliga har haft samma konto här på FL sedan 2007 och andra inte överlever en full kvart.
    Men du kanske tycker det hör till en politisk diskussion att kalla folk för dumma i huvudet och att de borde våldtas för sin dumhet baserat på att rösten inte läggs på SD - just en fin demokratisyn som tillämpats här i tråden.
    Samma i FB att menlöshet och överlevnad hör ihop.
  • Runes
    Loriyana skrev 2014-06-10 19:01:08 följande:
    Jag gillar inte SD. Min familj är viktig för mig, min mor är från Irland och min far är svensk. De träffades på Irland typ 40 år sedan eftersom min far jobbade där.Sedan flyttade de till Sverige. Vi har bott här iöver 30 år, jag är född i Sverige. Ändå behandlas jag ofta illa pga att jag pratar engelska. Särskilt i den skånska landsbygden. Jag hade gärna bosatt mig ute i naturen men jag gör det inte pga att människor i den skånska landsbygden behandlar en som skit om man inte är "helsvensk". Jag minns fortfarande den gången då min familj semestrade i Sjöbo och min då 90-åriga mormor kom från Irland för att besöka oss....hon var så vänlig och omtänksam, men lolalbefolkningen gjorde narr av henne för att hon pratade engelska med dem. Då skämdes jag verkligen över att vara svensk! SD är stark i Sjöbo och i Skåne. De bidrar till hat och otrevligheter. Jag skulle ALDRIG rösta på dem.
    Sjöbo där "rasisterna" är gamla Centerpartister som Sven Olle Olsson

I Skåne är många främlingsfientliga emot svenskar också. Det har knappast med SD att göra som har många invandrare i partiet och många röstar på dem för att inte få hit fler att dela kakan.
  • Runes
    Philipsson skrev 2014-06-10 22:46:16 följande:
    Född i Sverige och ändå talar du inte svenska? Verkligen konstigt.

Nog för att engländare i allmänhet är obegåvade när det gäller främmande språk - kolla bara Colin Nutley; 40 år i Sverige och ändå talar han inte svenska -, men de som är födda här brukar väl ändå fixa det hyfsat.
    Kan man skriva svenska kan man tala, det brukar vara tvärtom men det brukar finnas dialekt.

Svenskar är så bra på engelska att engelsktalande inte ids att lära sig svenska.

Och vem fan kan lära sig skånska fast många flyttar dit.

Jag hajar till när skåningar bor här då vi vill flytta dit.
  • Runes

En majoritet hatar inte SD för de som hatar SD har så abnormala argument

• Runes
    pratglad och passionerad skrev 2014-06-16 14:07:22 följande:
    Jag är inte säker på att folk hatar SD och tycker själv inte det är en särskilt bra reaktion.

Däremot är det frustrerande för många att ett parti som bygger på en retorik och ideologi som vinklar och förenklar världen kommer undan med ett ständigt flöde av lögner. SD profiterar på att väljarbasen är jämförelsevis lågutbildad och i högre grad arbetslösa mm.

Jag kan själv känna en sån frustration men inser att det blir missriktat att idiotförklara och ytterligare trampa på väljargruppen som redan ligger ner.

SD som parti har lyckats hantera detta smart och använder alla angrepp på politiken etc. (oavsett om de är relevanta/legitima eller ej) som bränsle i ett martyrskap. Väljargruppen (som inte är överdrivet källkritisk) låter sig övertygas enkelt och ledas i tron att det finns en konspiration som innebär att allt Åkesson säger är sanningen.

Eftersom den politiska debatten oftast är mångbottnad och komplex bryr sig SD-väljaren generellt knappast om att lyssna eller försöka förstå. Man har redan bestämt sig känslomässigt för killen som ska "rädda" det svenskaste svenska.

För knappt halva befolkningen (på övre halvan intellektuellt) är det oerhört provocerande att se hur redan utsatta luras på detta sätt och värvas in i en rörelse som försöker lägga skulden på de enda som står lägre i samhällshierarkin.
    Kvalificerat bullshit och historielöst flum. Det SD vinner på är de tänkande, de som har tid att tänka och ser hur det snålas överallt utom på asylinvandringen. När akademiker räknade fram att asylkalaset kostar 100 miljarder årligen lät regeringen professor Jan Ekberg gör en kalkyl som är offentlig obestridd handling, att det kostar 1,75% netto av BNP årligen för den offentliga sektorn. Ekberg själv var nyligen i TV och uppdaterade att det tyvärr ligger på 55 miljarder och hänger på arbetslösheten. Mer neutrala räknare som i UU och Handelshögskolan kom fram till 100 och 250 totalt i förlust för samhället. Allt finns på nätet och ingen kommer på annat.
    Asylbudgeten är den enda helt öppna budgetposten utan begränsningar, allt annat ska vara balanserat.
    Att jämföra med larmen från ex. sjukhusen att folk dör i onödan då det fattas pengar till svenska behov. Vår akut är alltså riskabel fast vi betalar 600.000 i direkt skatt på ett år, men till vad.

Betänk också att S och M var nästan som SD före 2006. Eller att man talade om ett homogent samhälle när det gick bra.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?