Inlägg från: sjuttiofemman |Visa alla inlägg
  • sjuttiofemman

Varför hatar folk SD?

maria diaz skrev 2014-05-10 10:15:39 följande:
    Svenska politiker brukar inte uttala sig kritiskt mot sitt eget parti i riksdagen.

Jag syftade på länken som dorian la ut där Björn Söder (Sd) i riksdagen hoppade på en politiker med invandrarbakgrund. Om man ifrågasätter sd's politik så kränker man tydligen hela svenska folket.

Det står inte i partiprogrammet så vitt jag vet. Så jag antar att du menar att Söder i riksdagen uttalar sig som privatperson?
  • sjuttiofemman
    Quintus Zebra skrev 2014-05-10 11:38:54 följande:
    Begreppet assimilation betyder ju att släppa taget om sin egen kultur och bli som majoriteten. Det kan man nog inte göra "litegran". Att anpassa sig lite så att man bättre passar in i ett heterogent samhälle, det är inte assimilation, utan integrering.

Rätt nyss i tråden länkades till SDs nuvarande politikförklaring. Och till ett par uttalanden från högt uppsatta SDare. Själv har jag inte så svårt att se vad jag tror att SD står för. Men jag är också färgad av att ha följt partiet och dess ledning så länge, och minns hur de talade när de var lite mindre "pk".

• sjuttiofemman
    Naiw skrev 2014-05-10 11:57:37 följande:
    Sägs det i riksdagen så låter det väldigt märkligt, jag vet dock inte vad du pratar om och är heller inte insatt i deras politik.

Däremot undrar jag hur ett parti kan vara korkat nog att bedriva en annan politik än den de sammanfattar i sitt partiprogram. Det finns liksom ingen poäng eftersom en väljare som anser sig bedragen inte kommer ställa sig bakom partiet.

Jag är sjukt imponerad över Dibranis självbehärskning här. Jag hade haft svårt att kontrollera mina ord om jag varit honom. Och för att förekomma vissa här, nej jag hade självklart inte gått till fysiskt angrepp. (vissa vill gärna framställa mig som vänsterextremist och en massa annat).

Retoriken som Sd använder påminner starkt om det nazistiska Nordiska Rikspartiet på 80-talet (går att lyssna på dokumentär om dem här: sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5850349 om man nu står ut med vänsterpartist-mijöpartist media konspirationen som vissa hävdar finns i sverige) som antydde att de stödde våldsangrepp på vänstersympatisörer och kunde på så sätt svära sig fria från ansvar. På samma sätt uttalar sig Sd idag när de med ovanstående uttalanden smörjer sina kärnväljare och samtidigt faktiskt hetsar dessa då vissa personer inte behöver speciellt mycket för att låta hatet övergå i handling vilket vi fick svart på vitt i Uppdrag Gransknings inslag om nazistiska SMR.

Det här är essensen i varför Sd måste motarbetas och att man inte kan lita på det partiet.

För övrigt har Richard Jomshof blivit dömd för hets mot folkgrupp när han uttalade sig om att det ligger djupt rotat i islams kultur att våldta kvinnor som straff. Väntar med spänning på den uteslutning ur partiet i enlighet med den nolltolerans mot rasism de säger sig ha. Fast vi har sett gång på gång hur sverigedemokrater kommer undan uteslutning med en varning som sannolikt omvandlas till ryggdunk när kamerorna stängs av.
  • sjuttiofemman
    Velouria skrev 2014-05-10 13:16:42 följande:
    Stämmer det verkligen? Källa? Och lever alltså varenda muslim världen över efter detta påstående? Om inte, så är det HETS mot folkgrupp. Det innebär alltså att man försöker hetsa folk mot muslimer. Alla muslimer. Världen över.

Bara en sverigedemokrat inser inte allvaret i detta. www.interasistmen.se/dumheter/michael-hess-fortroende-hos-sds-toppar-helt-intakt-tingsratten-ar-ett-skamt/

Aha det var hess och inte Jomshof som dömdes för hets mot folkgrupp?
  • sjuttiofemman
    Velouria skrev 2014-05-10 13:35:20 följande:
    Ja. Och ändå vill inte SD inse att både de och Hess har fel...Även deras resonemang kring domen och Hess uttalande.

Hade Hitler också rätt när han hetsade mot judar? Vad blev konsekvenserna av hans resonerande...?

Samma retorik under hela förra århundradet och ända in i detta århundrade. Och allt går ut på att ställa människor mot varandra och hetsa till motsättningar.
  • sjuttiofemman
    Naiw skrev 2014-05-10 15:26:49 följande:
    Gud så löjlig du är. Men lycka till.

Det tar jag som en bekräftelse på att jag har en poäng i det jag skriver :)
  • sjuttiofemman
    Velouria skrev 2014-05-10 13:46:23 följande:
    Jag kommer nog att avsluta mina inlägg med "Hitler tyckte också att han sa sanningen"

Haha klockrent!
  • sjuttiofemman
    Errol Flynn skrev 2014-05-10 17:51:21 följande:
    75:an känslostyrd. Svårt att diskutera då.

SFI-klasserna är nog överfulla så ska man få en plats där får man vänta länge.

Personangreppen haglar. När de kommer från er så tar jag det som en komplimang. Ungefär som Mona Sahlin reagerade när hon blev kallad landsförrädare av rasisterna i Almedalen.
  • sjuttiofemman
    Naiw skrev 2014-05-10 17:46:25 följande:
    Eller så går du en vecka på SFI så kanske du förstår innebörden på korrekt sätt.

De mitt inlägg ovan.
  • sjuttiofemman
    maria diaz skrev 2014-05-10 19:37:03 följande:
    Hur skulle världen se ut om vi inte ställde människor mot varandra?

Du menar att utländska medborgare ska ha samma rätt till svenskt socialbidrag som svenskar?

Eller att en läkare och en städare ska ha samma lön?

Precisera tack.

Nu blev det rätt spretigt här. Det är en avsevärd skillnad mellan olika lön för olika arbetsuppgifter och att påstå att en person med utländskt ursprung men som bott hela livet i Sverige ändå inte är svensk.

Nu är det dags för dig att precisera om du håller med om detta:

Varför eller varför inte?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?