Inlägg från: sjuttiofemman |Visa alla inlägg
  • sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2014-05-24 23:47:01 följande:
    Fast Marit Paulsen sade ju "svensk kultur", inte 'svenska kulturer'...

Du borde ha läst hela boken i samhällskunskap i skolan. Det är nämligen så att människor omfattas av flera kulturella mönster samtidigt.  Det kan ju t.o.m. finnas olika kulturer beroende på i vilken stadsdel man befinner sig i. Kanske t.o.m. beroende på vilken fastighet man bor i, kan det finns olika kulturer.

Detta, dock, hindrar ju inte att stadsdelen eller fastigheten är en del av en större kultur.

Det känns lite märkligt att jag ska behöva påpeka dessa självklara saker, här i tråden. Det finns ju massa skrivet i ämnet. Läs en bok i etnologi, t.ex. av Åke Daun, Billy Ehn, Orvar Löfgren eller K-O Arnstberg.

Du menar subkulturer ja. Det handlar tex om stadsdelars kulturella samhörighet och som ofta är överordnad den etniskt kulturella tillhörigheten. Men vad har detta med den svenska kulturen (dvs det hopkok av influenser från världen som skapat en svensk kultur) att göra?
  • sjuttiofemman
    Nenne666 skrev 2014-05-25 01:59:52 följande:
    Val imorn inom eu. Fortsätter det såhär att alla fokuserar på hur hemskt sd är utan att lyfta fram sitt eget parti så är det i slutändan sd som får mest publicitet, pr. Vill man inte ha dom i ljuset så håll käft.

På nätet är högern generellt sett flitiga på att sprida sina fördomar och propaganda. Därför är det viktigt att göra motstånd så deras populistiska politik inte får stå oemotsagd. Politikerna på riksnivå är duktiga på att framhålla sin politik och ignorerar för det mesta Sd, bra så.

Men vid såna här tillfällen är det bra att politikerna säger ifrån mot sd's rasism:

www.familjeliv.se/Hem/sjuttiofemman/inbox.php?

• sjuttiofemman

Philipsson

Läs "Samhällsproblem" av Ted Goldberg. Den ingår i samhällsvetenskapliga studier på universitetsnivå. Tänkte att det kan vara bra att läsa som kontrast till din litteratur för att vidga perspektiven lite.

• sjuttiofemman
    sverker11 skrev 2014-05-25 08:56:38 följande:
    Möjligen kan fixeringen vid SD vara ett sätt att vända bort folks blickar från det egna partiets brist på visioner. Hade partierna haft något eget att komma med hade SD fixeringen sannolikt inte varit lika stor.

Nejdå, det handlar bara om motstånd mot rasism och fördomar. Har du ens lyssnat på vad antirasisterna har att säga?
  • sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2014-05-25 09:09:28 följande:
    Ständigt och jämt försöker media, och du och dina kompisar här på FL, att koppla ihop Sd med ord som "facism", "nazism" o.s.v.

Tvärtom har ju Sd aldrig visat på några icke-demokratiska tendenser, vilket åtminstone en del av etablissemanget faktiskt har gjort (Aftonbladet), när de tar odemokratiska metoder i försvar så länge de går i deras riktning s.a.s. Åsa Linderborg slirar betänkligt när det gäller att fördöma somliga kvivattacker t.ex.

Skulle inte förvåna mig om det är nån journalist som har målat dit det där hakkorset. Som när Randolph Hearst såg till att Maine sprängdes!

Sd är en samling rasister, något annat har jag inte sagt. Visserligen har de också en del likheter med fascismen men något renodlat fascistparti är det inte. Sen är inte alla rasister, men det finns rätt många sådana inom Sd.

Att påstå att någon som inte tillhör den nationella rörelsen skulle hota och förfölja i syfte att misskreditera Sd och SvP visar bara hur fanatisk du är i din övertygelse: allt är vänsterns fel, även det som inte är deras fel är ändå deras fel.

Börja med att läsa boken jag nämnde en bit upp för att som sagt vidga dina vyer.
  • sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2014-05-25 10:35:25 följande:
    Alla här i tråden fattar ju hur det gick till. Du drog en rövare som inte gick hem. Slut på diskussionen.

Alla här i tråden fattar att du inte är intresserad av en seriös debatt. Jag har boken i bokhyllan sedan jag läste kurser i bla sociologi. Jag skiter väl i om namnet på framsidan av boken är en redaktör eller inte, detta är varken en hemtenta eller uppsats.

Så vad i mina inlägg är att ta en rövare?

Det handlar snarare om att du försöker styra om fokus från de viktiga frågorna.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?