• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Ermenegildo
    Philipsson skrev 2013-12-19 11:40:38 följande:
    Men det gör ju alla riksdagspartier. Inget riksdagsparti förespråkar ju fri invandring. Utifrån ditt resonemeng skulle ju samtliga riksdagspartier vara rasistiska, eller hur?

Det är enkelt. Man har ett middagsbord. Till bordet kan man bjuda in personer. I förstone familjen, och sen vänner och bekanta. I sista hand okända. Ju fler inbjudna, desto mindre mat till varje person. Man gör då om det till knytkalas, för annars räcker inte maten. Dock är det så att en del har svårt att få ihop mat, utan de blir bjudna av andra. Till slut blir det så många inbjudna som inte bidrar till knytkalaset, att man börjar slåss om maten. Det slutar med tumult och att huset brinner upp. Sen blir det ingen middag för nån! Det gäller alltså att hålla antalet inbjudna på rätt nivå, så att huset inte brinner upp. Det handlar inte om rasism, utan om sunt förnuft.
    Exempel på typiskt ekonomiskt missförstånd från SD:are. Mängden mat på bordet är inte förutbestämd, tvärtom är vi beroende av fler unga som lagar mat, så att de gamla får efterrätt. Det väsentliga är alltså inte att begränsa antalet gäster, utan att se till att de som deltar också lagar och inte bara äter. Hur gör vi det - det är tiotusenkronorsfrågan. Den enda som slåss är för övrigt den där frustrerade sure skånepågen som inte gillar nya människor och som inte kan laga mat eftersom han fick tvåa i hemkunskap. Han gör vad han kan för att starta matkrig och han blir helt rabiat för att några nya gäster läser sin egen bordsbön. 
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Ermenegildo skrev 2013-12-19 13:00:43 följande:
    Exempel på typiskt ekonomiskt missförstånd från SD:are. Mängden mat på bordet är inte förutbestämd, tvärtom är vi beroende av fler unga som lagar mat, så att de gamla får efterrätt. Det väsentliga är alltså inte att begränsa antalet gäster, utan att se till att de som deltar också lagar och inte bara äter. Hur gör vi det - det är tiotusenkronorsfrågan. Den enda som slåss är för övrigt den där frustrerade sure skånepågen som inte gillar nya människor och som inte kan laga mat eftersom han fick tvåa i hemkunskap. Han gör vad han kan för att starta matkrig och han blir helt rabiat för att några nya gäster läser sin egen bordsbön. 
    Tricket blir således att hålla tillströmningen av matgäster och möjligheten för varje matgäst att själv bidra till matlagningen hyfsat jämna. Inte som nu, bara fylla på med matgäster och låta dem vänta i uppemot 10-15-20 år tills det möjligen finns fler kockplatser att fylla.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Ermenegildo
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-19 13:33:53 följande:
    Tricket blir således att hålla tillströmningen av matgäster och möjligheten för varje matgäst att själv bidra till matlagningen hyfsat jämna. Inte som nu, bara fylla på med matgäster och låta dem vänta i uppemot 10-15-20 år tills det möjligen finns fler kockplatser att fylla.
    Ja, kanske det. Om det bara handlar om att maximera middagsintaget per person. Eller så resonerar man kring att man bara kan äta sig mätt en gång och då kanske det känns agelägnare att hjälpa en utsvulten utanför dörren än att vi ska få tre desserter. Lite solidaritet och gästfrihet, helt enkelt.

Men även i ett krasst ekonomskt resonemang är det inte antalet middagsgäster som är huvudproblemet, utan hur man får fler att laga och inte bara äta mat. Det är där vi behöver idéer och insatser. Den där sure skånepågen som bara vill stänga dörren till kalaset bidrar inte.
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • oOOo  oOOo
    Ermenegildo skrev 2013-12-19 14:40:41 följande:
    Den där sure skånepågen som bara vill stänga dörren till kalaset bidrar inte.
    Och ändå stänger nästan alla dörren när de har kalas.
  • ubåt
    Ermenegildo skrev 2013-12-19 14:40:41 följande:
    Ja, kanske det. Om det bara handlar om att maximera middagsintaget per person. Eller så resonerar man kring att man bara kan äta sig mätt en gång och då kanske det känns agelägnare att hjälpa en utsvulten utanför dörren än att vi ska få tre desserter. Lite solidaritet och gästfrihet, helt enkelt.

Men även i ett krasst ekonomskt resonemang är det inte antalet middagsgäster som är huvudproblemet, utan hur man får fler att laga och inte bara äta mat. Det är där vi behöver idéer och insatser. Den där sure skånepågen som bara vill stänga dörren till kalaset bidrar inte.
    Vem är skånepågen du hänvisar till hela tiden?
  • oOOo  oOOo
    ubåt skrev 2013-12-19 15:30:25 följande:
    Vem är skånepågen du hänvisar till hela tiden?
    Oavsett vem som avses får vi nog klarlägga att denna pågs härkomst är väldigt viktig av någon anledning för Ermenegildo. Vilken anledningen är framgår ju inte men det verkar inte som det är något positivt.
  • sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2013-12-19 09:40:02 följande:
    Det är på dig bevisbördan ligger, eftersom det är ju som kommer med påståenden. Var i Sd:s politik skulle det finnas rasism?

Samma usla läsförståelse som nicket Mattsson, en slump? Han slutade svara när frågorna blev för svåra.

Jag har inte skrivit att det tydligt står i deras/er politik. Däremot är det så många av era politiker som är rasistiska/främlingsfientliga att det inte går att dra nån annan slutsats. Och återigen, partiets nolltolerans mot rasism är ingen nolltolerans eftersom vissa slipper undan. Jag anser tex att om man sjunger med i högerextrem musik så tar man inte avstånd. Just det gjorde Åkesson 2009 när Kaliber wallraffade dem på en kryssning, avsnittet finns kvar på www.sr.se/kaliber

Om nu inte Åkesson är rasist, varför inte släppa prestigen och göra en tydlig markering som tex att delta i en marsch mot rasism? Eller ordna ett fackeltåg med samma budskap som ni är så bra på annars?

Åkesson har sagt i intervjuer att invandrare kan smälta in i den svenska kulturen och bli svensk. Frågan som då inte ställdes är vad måste dessa invandrare göra då för att uppnå detta godkännande? Fira midsommar, supa sig redlös och somna i ett dike kanske? Är man svensk då? Eller vad är det? Sd vill gärna ha monopol på detta men de säger inte ett knyst om vad svensk kultur är. Gissar att ni som vanligt struntar i att svara på detta, brukar vara så när frågorna blir för svåra.
  • ubåt
    sjuttiofemman skrev 2013-12-19 17:32:14 följande:

Åkesson har sagt i intervjuer att invandrare kan smälta in i den svenska kulturen och bli svensk. Frågan som då inte ställdes är vad måste dessa invandrare göra då för att uppnå detta godkännande? Fira midsommar, supa sig redlös och somna i ett dike kanske? Är man svensk då? Eller vad är det? Sd vill gärna ha monopol på detta men de säger inte ett knyst om vad svensk kultur är. Gissar att ni som vanligt struntar i att svara på detta, brukar vara så när frågorna blir för svåra.
    Här nedan kan du läsa vad som är svenskt. Det finns knappast någon bättre förklaring annat än att när du själv känner dig svensk, då är du det.

"Sverige är vårt, det är sex och en kvarts millioner levande svenskars land. Men det är även de dödas land, deras som byggt upp det åt oss från början och lämnat oss sitt verk att förvalta och förkovra. De döda är åtskilliga millioner flera än vi. De har mycket att säga oss nu, och vi är skyldiga att lyssna till dem. Vi lyssnar till dem genom att minnas vad de uträttat och genom att värdesätta deras strävan. De kan icke mera värja sitt verk. Det åligger oss.

Någon gudomlig rätt till ett visst landområde, någon rätt i och för sig att besitta ett visst land från begynnelsen och intill änden, gives naturligtvis icke åt vårt folk. Den rätten är någonting som skall förtjänas, som skall förvärvas av varje folk. 

Svenskarna har förvärvat sig rätten till sitt land. Sverige är vårt sedan årtusenden med odlarens och brukarens självklara rätt, genom fädernas offer i blod, genom den särpräglade kultur, som har skapats här.

Vad Sverige i dag är, det har döda och levande svenskar gjort det till, och ingen annan. Sverige är idag vårt genom svensk strävan. De levande svenskarnas uppgift är att bevara det och förkovra det genom att fortsätta denna strävan - på frihetens grund.

Vi är ett litet folk, men vi har ett stort land att bo i. Se på Europa-kartan! Vårt land brer vida ut sig i världsdelen. Men vi är få, vi är de ensamma stugornas folk, och även om vi numera delvis bor i städer, så är vi dock någon gång komna från bönders, torpares, backstugesittares stugor.

I ensamheten i stora ödsliga skogar har en svensk folksjäl danats genom tusendena år. Brottningen med stenen och stubben när åkern bröts, har gett oss krafter - andliga och kroppsliga. Och starkt motstånd utvecklar starka krafter. Så har detta lands skog och mark präglat oss, gett oss det egnaste, upprinnelsens källa till vår folkstyrka, den ensamme skogsbons stolthet och frihetssinne och den sege odlarens ihållighet.

Det verkligt svenska är sålunda ursprunget - vår växtplats. Det är för mig den barndomens jord där jag sprang barfota något dussin somrar, och kände enrisbuskens barr under fötterna. Barndomens mark, det är vårens allt ljusare kvällar med morkullsflykt över stugbacken, och tranornas skrik från kärret. Det är sommarens solvärmda bäck med sitt ljumma vatten plaskande kring barnaben med sårskorpor på knäna. Det är höstens röda lingontuvor och det nedfallna äpplet i dagg-gräset en klar morgon. Det är vinterns snödrivor vid farstubron. Det är iskanornas kälkbacke. Det är några barn i en gråmosses lavstuga på skogsbacken en enslig kväll i skymningen. Far är på regementsmötet, mor på dagsverke uppe i Roten. Barnen sitter vid stugans fönster och trycker sina näsor platta vidmot emot glaset. Finns det inte någon där nere på vägen? Det är fattigdom - men en stolt fattigdom, som hjälper sig själv till livets tillräckliga uppehälle, till det grova, men mustiga dagliga brödet från rågen på åkerlappen kring stugan. Det är en sund och fri barnaväxt, som den vilda örtens mellan enbuskarna i hagen. Det är frid och trygghet i ett fredligt land, där barnen föds fria av fria föräldrar. Ett land där också de minsta backstugors barn får pröva sina möjligheter av alla slag så långt deras krafter räcker till. Ett land där var och en får växa efter sin egen art. Detta är det egna, det som aldrig skall låta sig utbyta mot något främmande. Detta är roten och blodsbandet, min andliga arvslott som jag har att föra orörd vidare åt mina egna barn. Detta är för mig det svenska, det omistliga."

- Wilhelm Moberg, Svensk strävan, 1941
  • themia
    Ermenegildo skrev 2013-12-19 13:00:43 följande:
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Rataxes
    themia skrev 2013-12-19 01:09:11 följande:
    Du läste inte vad jag skrev va?

Notera för övrigt att jag avsiktligt inte nämnde skräckscenariona vi sett exempel på i Japan nyligen, ville egentligen inte ha den debatten.
    Glöm inte heller kärnkraftverkens ömtålighet (dom står ju stilla halva året) för att inte nämna det faktum att ett kärnkraftverk är ett första klassens terroristmål, för den som vill åstadkomma maximal förödelse.

Jo, dra gärna upp dem samtidigt som du jämför förutsättningarna, dels med förekomsten av jordbävningar/tsunamis, dels med förutsättningarna rent tekniskt i verken där våra verk har rekombinatorer som tar hand om vätgas i inneslutningarna, samt haverifilter som förhindrar markbeläggning.

Sedan kan du få ta fram statistik för drift/stilleståndstid som visar att de står still halva året. Slutligen tar du fram exempel på terroristdåd som drabbat kärnkraften. När du är klar med detta ska jag börja ta dig på allvar.
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
Svar på tråden Varför hatar folk SD?