Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Varför hatar folk SD?

maria diaz skrev 2014-05-08 17:11:25 följande:
    Visst är det så.
    Jag har bott i Sverige i över 30 år och knappast hört talas om någon som blivit särbehandlad pga etnicitet, religion, eller hudfärg.
    Så nog stämmer det att Sverige är ett land med sällsynt lite rasism i samhället.
    Och så hoppas jag det förblir.

Att det sedan finns/fanns personer inom SD med avvikande åsikter, är väl knappast att beteckna som ett samhällsproblem?
    Däremot var det ett problem för partiet, och därför har dessa människor fått sparken, helt enkelt.
    Det finns rätt många studier som visar att t,ex, nästan alla mörkhyade människor har utsatts för rasism.  Jag har själv sett det mängder av gånger.

Jag anser inte att det är motsatser. Anser att Sverige är ett av världens mest toleranta länder. Och att det fortfarande finns stora problem med rasism.

Angående Åkesson. Så går det ju inte att tolka på så många sätt.

Han hävdar att rasismen i Sverige i stort INTE är ett problem. Han har däremot många gånger pratat om vikten att rensa ut rasism i SD. Han har flertalet gånger pratat om nolltolerans mot rasism, och har använt ett antal olika strategier för att komma till rätta med detta. Och under hans ledning är SD överlägset det parti som sparkat ut flest medlemmar på grund av rasism.
    Går det att tolka på något annat sätt än att Åkesson håller med de kritiker som hävdar om att problemen med rasism är större i SD än i resten av samhället?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-05-08 20:44:01 följande:
    Har de mörkhyade utsatts för rasism av vita svenskar eller av araber som inte gillar svarta? Bara nyfiken.
    Vad spelar det för roll? Hade väl varit jättekonstigt om studier om rasism själv fokuserade på hudfärg och delade upp förövare efter etnicitet?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    maria diaz skrev 2014-05-08 23:20:31 följande:
    Om det fanns 10 rasister i SD så skulle de givetvis vara ett problem för partiet.

Om det fanns 10 rasister i det svenska samhället så skulle det inte innebära några problem alls för det svenska samhället.

Hoppas du förstår skillnaden.

Så kan du väl inte räkna. Du får ju räkna i procent efter hur många medlemmar SD har, och sedan jämföra med samhället.

Eller så kan du jämföra med andra partier och se hur många som utesluts för rasism.

Kanske är inte media och andra onda PK-iter som hävdar att SD har större problem med rasism än resten av samhället, om SDs partiledning tycker samma sak?
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-05-09 11:44:04 följande:
    Jag har inte satt mig in i det du säger men jag är för assimilation.

Enligt förteoendebarometern och andra undersökningar så är SD den organisation i hela Sverige som svenskarna har minst förtroende för. Om man förespråkar assimilation så borde det väl innebära att sverigedemokrater som ska assimileras till att tycka mer "svenskt"?
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2014-05-09 12:51:17 följande:
    Det komiska är ju att du precis som SD verkar tro att ni sitter inne med svaret på vad som är svensk och inte

Samma skrot och korn.

Haha. Läs igen. OM man förespråkar assimilation tänker man så, skrev jag. Nu gör jag ju inte det :)
  • Quintus Zebra
    FDFMGA skrev 2014-05-09 13:06:46 följande:
    Fast det beror väl på att du inte förstått citationstecknens funktion i "svenskt"

Precis!
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-05-09 13:24:50 följande:
    Nej det tycker jag inte.

Hur ska assimilation funka då? Är inte SD ett jättebra exempel på en oliktänkande minoritet som enligt assimaltionstanken (som jag inte stödjer ;) ) borde assimileras till att bli som majoriteten?
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-05-09 14:09:02 följande:
    Nej det är inte ett jättebra exempel. Långt ifrån.

Ok. Varför?
  • Quintus Zebra
    maria diaz skrev 2014-05-09 16:26:10 följande:
    Assimilering syftar inte till att alla ska ha exakt samma åsikter om invandringspolitik.

Med ditt sätt att se på assimilering, så borde Nordkorea och Kuba passa dig perfekt.

Där är det straffbart att kritisera förd politik.

Nu är det ju i och för sig långt ifrån bara invandringspolitik som skiljer SD från andra partier.

Men jag gillar inte assimilering. Förespråkar ingen sådan. Förespråkar raka motsatsen, d.v.s. kritiskt tänkande.

Vilken typ av åsikter är det enligt dig ok att tvinga folk att ha i demokratiska länder då? Om du nu, som SD verkar göra, förespråkar assimilering?
  • Quintus Zebra
    FDFMGA skrev 2014-05-09 17:57:55 följande:
    Språksvårigheter ställer ofta till bekymmer

Och lockar till skratt! :)
Svar på tråden Varför hatar folk SD?