Inlägg från: Jeaninne |Visa alla inlägg
  • Jeaninne

Varför hatar folk SD?

JTA skrev 2014-08-10 08:49:59 följande:
    Ett motexempel är folkomröstningen om euro. Massiv propaganda från i stort sett hela det politiska spektrat, näringslivet och facken. Ändå övertygande seger för nejsidan.

Invandringspolitiken kan bli nästa NEJ från folket. Det finns uppenbarligen gränser.
    Ja, då hade folk lärt sig av misstaget att rösta ja till EU.

Synd bara att det ska ta så lång tid. Och att media ska gå etablissemangets ärenden. Det är nog UNIKT för Sverige, att ALLA media går på etablissemangets linje. 
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-08-10 09:34:40 följande:
    Driver vi ett hotell eller?

Du tackar inte om du blir bjuden på middag hos någon?
    Jo antagligen.
    Men att få all inclusive samt trygghet, äeh, iget att tacka för. Eh....
    Exakt...
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-10 10:13:28 följande:
    Inte jag. Kristendomens vagga ligger i Mellanöstern. Afrika har många starka kristna fästen. Att du tänker på västerlänningar säger något om ditt omvärldsperspektiv, men inget om kristendomen.
    ...fast om deras lokala variant av kristendomen är hoprörd med deras egna förkristna seder och bruk och vidskepelser, som går helt emot allt vad kristendomen predikar, så kan man ju inte ta dem som exempel på hur kristna är eller gör. Det måste du väl hålla med om..? Att kristna syrianer följer den i stora delar av Mellanöstern utbredda seden med hedersmord, gör det inte till en kristen sed.
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-10 10:23:35 följande:
    Men redan vikingarna struntade i religionen. Vi är och har alltid varit ett sekulariserat land. Sverige var det sista nordiska landet att kristnas. Den nya religionen tog sig främst uttryck i kors på runstenar och nya namn på gamla helgdagar (jfr svenskt julfirande med exv Spanien, Enland etc).
    Vad? Vikingarna var ju inte utan religion innan kristendomen kom hit. De trodde ju på asarna. Nu måste du läsa på, tror jag! Sedan levde de båda religionerna sida vid sida ett par hundra år. Man har t.ex. hittat krigare begravda med både kors och torshammare runt halsen. För säkerhets skull! Och man började ge barnen två namn av samma anledning: Tora Maria! 
  • Jeaninne

Och på tal om Katrin Zytromierska igen, förresten. Jag citerade hennes blogginlägg ovan, några inlägg upp. Jag ser inget konstigt i det - hon hade rätt att bli förbannad, när barnflickan bara utnyttjade henne för att komma in i USA. Och sedan lämnade henne PÅ DAGEN, utan att bry sig ett skit om hur familjen skulle klara sig utan barnomsorg. 

Men se det fick man inte skriva enligt etablissemanget! Katrin fick MASSA skit från alla håll - utom från vanligt folk, som själva får pussla med sin barnomsorg, och som gav henne sitt stöd i olika forum och på sina bloggar. Katrin fick till och med sparken som betald bloggare på Finest efter det inlägget! Det är ett TYPEXEMPEL på PK-mentaliteten i Sverige!

• Jeaninne
    JTA skrev 2014-08-10 11:32:04 följande:
    För egen del skulle jag tro att det är väldigt vanligt att invandrare inte förstår sig på den svenska kulturen, även efter många år eller till och med generationer. Det där du vill tro om integration och internalisering, det är ju precis vad som konstaterats inte händer. Vi satsar mest på integration men resultaten är ändå sämst i klassen. Med tanke på vad WVS visar oss är det inte långt till slutsatsen att en bidragande orsak är att kulturerna är för olika. Svensk kultur är extremt annorlunda och antagligen svår att anpassa sig till. Den säger att alla är välkomna men för att verkligen ingå i kulturen måste man också själv välkomna alla och allt, även inom sin egen folkgrupp/kulturkrets. Det gör man inte om man kommer från en traditionsbunden kultur, definitionsmässigt. Det innebär ju upplösning.

SDs socialkonservatism är som du säger en marginell företeelse i svensk kultur. Skulle inte tro att mer än ett par tre procent av väljarna tror på hela konceptet. Resten är missnöjesröster.
    Ja, tänk bara om VI skulle flytta till Saudi-Arabien eller Iran annat fundamentalistiskt muslimskt land, och försöka integrera oss där. Det finns ju böcker av västerländska kvinnor som flyttat dit som hustrur till infödda män.

Den stora skillnaden är förstås, att de länderna inte är så flata som vi är, utan helt enkelt KRÄVER anpassning. Även västerländska kvinnor som går utan slöja omhändertas av polis, de som utför homosexuella handlingar straffas (i de mest extrema länderna straffas till och med ogifta heterosexuella västerlänningar som har sex med varandra), likaså de som bränner, smugglar in eller förtär spritdrycker, o.s.v..
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-10 12:46:21 följande:
    Men det är en sed och religionen religion. Det är inte deras religion som föreskriver seden. Precis som vår kristendom inte föreskriver att 'man' ska supa skallen i bitar på våra hedniska högtider (Valborg, Midsommar) ochbsedan slåss och våldta på stan eller dänga upp frun.
    Nä, men de krockar. Ändå anser sig de kristna syrianerna ha rätt att döda sina gravida tonårsdöttrar/otrogna hustrur. Och fortfarande kalla sig kristna. Nu ska jag dock säga, att jag inte vet om deras präster är med på det. Inom islam är dock imamerna med på det. 
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-10 12:34:59 följande:

[quote=73768614][quote-nick]Jeaninne skrev 2014-08-10 11:10:47 följande:[/

Dessutom har ju inte alla amerikaner samma åsikter om dödsstraff (många är emot och i de flesta stater är det faktiskt förbjudet) eller abort eller något annat.

[/quote]

Men alla syrianer tycker lika? Alla muslimer går att diskutera som grupp? Vad gör amerikaner så speciella?

Det finns väldigt mycket mer som förenar alla kristna syrianer, än som förenar alla amerikaner. Men du får ta reda på det här själv! Finns det någon församling där du bor, som även upplåter sina lokaler åt kristna syrianer vissa tider? Det brukar vara gemensamma aktiviteter med svenska församlingsbor också i de kyrkorna. Gå dit och lär känna dem! Det har nämligen jag gjort, och efter en tid fått förtroenden...
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-10 12:37:16 följande:
    Sonen har skrivit mycket om många som sedan behövt tas bort. Härom året skrev han flera hatepos om en tonåring som förolyckats, där kontentan var "skönt att han är död så slapp jag göra det själv".
    Fredriks son alltså..? Ja, nu vet jag inte vad den kamraten (?) hade gjort honom. Så kan man ju känna ibland, om man har haft med någon riktigt avskyvärd människa att göra. Jag GRÄT inte när jag läste att min f.d. uppsatshandledare på högskolan hade avlidit... Men jag håller med om att man bör avhålla sig från att skriva det på nätet.
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-10 12:42:58 följande:
    Katolicismen var ju pådyvlad oss utifrån. I och med Vasa fick vi vår lutheranska tro (som i mycket hög grad format svenska traditioner och svensk etik - den som SD vill bevara) och vårt alfabete. Han är ju vår landsfader som bröt med Danmark och kyrkan, tog tillbaks makten och formade ett Sverige med nationell egenart. Vad är det ni egentligen försöker säga? Hur religiösa tror ni 'folket' var när kyrkan talade latin och krävde tionden?
    Vi var MYCKET religiösa på medeltiden. Firade alla helgondagarna och så. Jag tror också att protestantismen stämmer bättre överens med det svenska folkkynnet. Vi vill gå till KÄRNAN i budskapet, och vi vill läsa budskapet själva på ett språk vi förstår. Vi behöver inte bjäfs som förgyllda relikskrin och helgonbilder... MEN det var ändå anmärkningsvärt att det gick att byta religiös inriktning så fort och lätt.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?