Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Varför hatar folk SD?

Gert skrev 2014-03-10 19:24:11 följande:
    Varför anser inte journalister i andra västeuropiska länder att ursprung och hudfärg (ansiktsbild) är ointressant? Varför anser bara journalister i Sverige att sånt är ointressant?

Det är ännu värre när polisen gör en efterlysning. Då publicerar media en pixlad ansiktsbild och det står ingenting om hudfärg , hårfärg och liknande. Varför publicerar media bilden? Det är ändå ingen som kan känna igen människan som polisen söker.
    Tja, det varierar nog från fall till fall. Jag har ingen aning om hur journalister utomlands tänker. I Sverige handlar det väl om att det finns mer eller mindre politiskt konsensus (där SD enligt sitt partiprogram också håller med) om att man inte ska fokusera på hudfärg/ursprung så mycket, och att rasism (som bland annat kan handla om att döma eller sortera folk efter hudfärg) inte ska tolereras. Det handlar väl också om att om man ser rent statistiskt och vetenskapligt så är hudfärg och ursprung långt ifrån det ,est intressanta. Varför ska det nämnas jämt och inte inkomst eller utbildning eller alkoholhalt i blodet?

Och återigen, borde inte en nationalist vara stolt över Sveriges särart och tycka att andra länder ska ta efter oss istället för tvärtom?

Självklart ska efterlysningar göras på bästa möjliga sätt. Men en hudfärg är ju ett ganska dåligt signalement i sig självt.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    UniqueSnowflake skrev 2014-03-10 19:54:05 följande:
    Som en tjej skrev som svar på varför hon inte tar på sig en slöja på allmänna bete-dig-som-ett-får-dagen:

"Skulle jag ta på mig en hijab idag hade det varit äckligt respektlöst mot mina föräldrars politiska kamp och fängslande i Iran.

Efter revolutionen 1979 i Iran infördes hijabtvång. Min mors väninnor blev skrubbade i ansiktet med glaskross och piskade för att de vägrade."

Många som flytt förtrycket i diverse arabländer kom hit för att slippa både slöjan och religionen, som för många känns som en kvarnsten runt halsen...
    Har full förståelse och respekt för detta.

I Sverige har vi ju också kämpat mot förtryck från bland annat kyrkan och kungahuset. Även om det i de flesta fall ligger längre bort historiskt.

Varje individ har självklart rätt att vara religiös eller att gilla monarki, men jag tänker fortsätta  protestera när vissa politiker vill tvinga mina barn att delta i hyllningar till dessa företeelser på skoltid.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-03-10 20:52:14 följande:
    Morot = arbeta om du vill ha ett drägligt liv.
    Och om staten/diktatorn/företagaren inte styr över den "lata massan" så arbetar de inte?

Det låter i mina öron väldigt likt en gammal tanke som är tusentals år gammal. Att "vanligt folk" inte klarar av frihet, utan att de rika och mäktiga gör folket en tjänst som styr in dem på den enda rätta vägen?

Inte så liberalt dock.

Alla behöver självklart inte gilla ideologiska idéer om utökade bidragssystem, men jag tycker som sagt att det är väldigt intressant att så många verkar ha en människosyn som innebär att "arbetarklassens" sanna natur är oärlighet och ansvarslöshet. Och att okad frihet till arbetarna därför automatiskt innebär katastrof!
  • Quintus Zebra
    Gert skrev 2014-03-10 20:45:57 följande:
    Varför görs inte det då? Vad är meningen med att visa en pixlad ansiktsbild på en människa som polisen söker?
    Görs det inte? Jag är inte insatt. Hur vanligt är detta?
  • Quintus Zebra
    Gert skrev 2014-03-10 20:45:57 följande:
    Varför görs inte det då? Vad är meningen med att visa en pixlad ansiktsbild på en människa som polisen söker?
    Och du svarar inte på mina frågor?

Varför vill du att Sverige blir mer som andra länder, om du är stolt nationalist?

Varför skriver SD i sitt partiprogram att ursprung och hudfärg egentligen är ovidkommande?

Är inte SD fel parti för dig om du anser att hudfärg och ursprung är så viktigt att det måste nämnas i varje artikel?
  • Quintus Zebra
    kvs skrev 2014-03-10 19:08:12 följande:
    På vilket sätt minskar du statens makt genom att göra en stor del av befolkningen beroende av staten för sin försörjning? Däri har du ju också en av förklaringarna till varför det inte är ett så populärt förslag i liberala kretsar, det skulle sätta staten på en enorm maktposition.
    Statens och företagens makt över "arbetarna" minskar avsevärt om vanligt folk får ökad trygghet. 

På vilket sätt ökar statens makt över folk? För det är väl individens frihet som är liberalers prioritet?
    kvs skrev 2014-03-10 19:08:12 följande:
    "You reap what you sow" är väl en grundläggande tanke bland liberaler. Med morot menar jag just det, du ska märka att ditt arbete gör en skillnad för din ekonomiska situation och/eller välbefinnande.

Ja, och denna teoretiska rättviseestetik (i verkligheten är ju "marknaden" allt annat än rättvis) är viktigare för liberaler  än att faktiskt ge människor mer makt över sina liv?
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-03-11 08:06:02 följande:
    www.expressen.se/kvallsposten/polisens-uppgifter-sa-startade-knivbraket/

Nämen sedär ja. Det var förmodligen de "fredliga" demonstranterna som misshandlade och startade bråk. Jag är egentligen inte jätteförvånad.

Rataxes skrev 2014-03-11 08:27:39 följande:
    Nej, inte för att jag har nånting till övers för nazisterna i SvP men deras motståndare är inte ett dugg bättre. Tyvärr uttalar sig diverse proffstyckare innan alla fakta har kommit fram, det "fina" hatet vetdu.

Errol Flynn skrev 2014-03-11 09:03:37 följande:
    Jag är inte heller någon nazistälskare men det var väldigt vad detta slogs upp i tidningar och fördömdes (och hela VÄRLDEN fördömde attacken) och så visar det sig att det är våldsamma vänsterextremister. Ta daaa!!!

Jag för min del är inte förvånad över att det här med källkritik inte är så poppis som det enligt mig borde vara.

Förtroendet för kvällspressen är jättelågt, speciellt för expressen. Men när nyheten passar den egna världsbilden så behandlas plötsligt kvällspressens påstådda kontakter med skvallrande poliser som en sanning?
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-03-11 09:18:23 följande:
    Jag tror fortfarande SÄPO är på rätt spår. Extrem islamism och vänsterterrorism är det största hotet mot Sverige. Och de får härja relativt fritt också. Annars är man ju rasist.

Själv hatar jag allt våld. För mig är inget hat fint.

Men fakta talar sitt tydliga språk. Tittar man på Sverige och våra grannländer så har gärningsmän med främlingsfientliga motiv dödat en massa människor och utfört hemska terrordåd. Islamister och vänsterextremister har i jämförelse knappt gjort nåt.

Självklart ska Säpo ha koll på våldsamma grupper. Men de ska utgå ifrån verkligheten.
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-03-11 09:54:33 följande:
    Jag länkar ofta artiklar från våra dagstidningar. Däremot tror jag att de undviker att skriva om vissa saker som inte passar deras agenda men jag har aldrig kritiserat de artiklar som existerar.

Bra journalistik finns i nästan alla tidningar då och då. Dålig journalistik också. Det gäller att granska varje artikel.

Artikeln du länkade till, som några andra i tråden verkar ha accepterat som sanning, var skvaller, varken mer eller mindre.

Och jag blir lite förvånad över hur folk som ena stunden är jättekritiska mot media, nästa stund helt okritiskt verkar svälja skvaller med hull och hår.
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-03-11 09:58:58 följande:
    Skrivet av Tino Sanadaji civilekonom och doktorand i offentlig politik och ekonomi vid University of Chicago.

Islamister bakom en överväldigande majoritet av all dödlig terrorism i Europa det senaste årtiondet

Detta är det blogginlägg som tagit mig längst tid att skriva. Jag gick igenom varenda terroristattack i Europa och Nordamerika i den omfattande RAND Database of Worldwide Terrorism Incidents de senaste 10 åren (ca. 4000 incidenter). Terroristerna delades upp i muslimer och icke-muslimer, och när RAND inte ger information om troliga eller bekräftade gärningsmän och det inte finns några starka misstankar, så har jag antagit att de var icke-muslimska för att räkna med försiktighet.

Ser man till alla människor som dödats i terrorattacker i Europa och Nordamerika de senaste 10 åren, så utfördes attackerna till 97% av muslimska terrorister, eller 4703 dödade av totalt 4873. Merparten i 11 September ensamt. Men även om vi utesluter 11 september-attackerna, utgör andelen av dödsfall på grund av muslimsk terror 91%.

En hel del av återstoden utgörs av ett antal dödliga (och av västerländsk media under-rapporterade) muslimska terrorattacker i Ryssland.

Men om vi bara tittar på Västeuropa, är andelen dödsfall pga terror de senaste 10 åren, ändå till 79% orsakade av muslimska terrorister.

De återstående 68 döda av 319, har begåtts av IRA och andra inhemska terrorister. I en jämförelse, dödades tre gånger så många människor enbart i attentaten i Madrid under 2004 - än i alla attacker av ETA, IRA, korsikanska separatister, högerextrema terrorister och alla andra icke-muslimska terroristattacker i Europa - under de senaste tio åren tillsammans.

Tänk på att jag inte inkluderar några islamistiska terrorattacker från Mellanöstern, Sydostasien, Afrika eller någon annanstans än Europa och Nordamerika. Baserat på data från det amerikanska State Department, och jag säger detta med ofattbar fasa, tycks dessa attacker ha dödat över 10.000 människor per år under dessa tio år.

Vi kan ta den internationella debatten om du vill. Jag är redo.

Men vi kan börja med att konstatera att ser man på Sverige med omnejd så är det främlingsfientliga terrorister och mördare som totalt dominerar statistiken. Och det är väl vårt närområde vi diskuterar?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?