Inlägg från: Jeaninne |Visa alla inlägg
  • Jeaninne

Varför hatar folk SD?

realist14 skrev 2014-08-23 17:01:17 följande:
    Fast det borde styras av omständigheter och inte tyckande. I tex en högkonjuktur och gott om jobb kan det vara hårdare krav på att hitta något....och tvärtom. Och efter en viss ålder då det är hopplöst för de flesta, samma sak,
    '
    Sjuk- det ska ju kunna gå att vara sjuk, även då det gäller under längre tid. Inget an kan göra något åt.

Barn, ja samhället vill ju att det föds fler så kanske det är därför det får fortgå :)
    Kanske är ett billigt alternativ ?
    Men man får ju rätta munnen efter matsäcken. Gå ner i standard när man går ner i lön/inkomst. Det har ju folk alltid fått göra, och så är det i andra länder fortfarande. Man hör aldrig någon engelsman säga, att han bör få bo kvar i sin Kensingtonvåning resten av livet på skattebetalarnas bekostnad, bara för att han en gång hade ett sådant arbete att han hade råd att skaffa sig en våning på den adressen. Utan då säljer han den såklart - och flyttar en timme utanför stan...
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-08-23 17:28:54 följande:
    Bra.
    Som jag skrev, i sakfrågan är vi överens, jag tycker som du i det här.
    Solig
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    goodasgold skrev 2014-08-23 17:27:53 följande:
    Varför pratar du om missbildade barn ständigt?
    Vet inget om bidrag, föräldarpenning, sjukpenning, barnbidrag, och allt vad de heter. Har aldrig själv fått eller ansökt om bidrag.
    Unnar alla en dräglig tillvaro men blir ibland förvirrad om snacket i bidragsdjungeln.
    Va? Jag brukar inte prata om missbildade barn. Det var ett sidospår. Jättebra att du har klarat dig utan bidrag hittills!
  • Jeaninne
    Speakers Corner skrev 2014-08-23 17:31:28 följande:
    Och när man är självförsörjande så väljer man själv vart man vill bo.
    Är vi överens om det också?
    Ja, absolut!
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-23 17:46:06 följande:
    Jisses. Det du vet om glesbygden ryms i myntfickan på mina jeans.
    Jag härstammar från Jämtland, och min pappa - som numera är avliden - hade kontakt med sina gamla vänner, som levde just så, fram till sin död. Åkte upp och jagade och fiskade med dem och sådant. Och de levde precis så som jag beskriver. Många hade ingen kontakt alls med samhället - alltså fick inga bidrag överhuvudtaget - förrän folkpensionen började trilla in. De klarade sig med självhushåll, jakt och fiske, bär- och svampplockning samt lite påhugg här och där på byggen och så. (Svart.)
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-23 17:50:39 följande:
    Jag är norrlänning i botten och har svårt att vara norröver längre perioder, särskilt på vintern. Det är mörkt, utbudet på färska grönsaker manar till svält, folk bor i sina hem och går aldrig ut (kallt och mörkt) och världen känns övergiven. Att komma till den miljön direkt från Somalia, Syrien eller vad man nu lämnat är självklart kännbart.
    Fast den känslan - av övergivenhet - får jag aldrig på landet. Inte med alla naturljuden. Den får jag bara i storstäderna, där man kan gå mitt ibland en massa människor, men som alla hastar mot egna mål och inte har något intresse för en... Aldrig ett friendly face, liksom.

...om man flyttar till Sverige får man nog räkna med att det är mörkt och kallt om vintern. Sorry.
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-23 18:00:00 följande:
    SD-logik igen. Du känner några som levde då och tror att det är synonymt för hela Norrland.
    Det är inte så många år sedan, faktiskt.
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-23 18:16:48 följande:
    Det är skillnad på Södertälje och Pajala. Sverige är ett av världens mest glesbefolkade länder. Att då slentrianmässigt säga att det är så tyst och härligt på landet och tro att alla i världen vill sitta på ett fallet träd och äta blåbär är lite naivt. För många har uppväxten lärt dem att vildmarken är livsfarlig.
    ...fast om man får välja mellan det fallna trädet och kriget i hemlandet, så tror jag att valet är lätt. I annat fall var det nog inte så farligt med det där kriget... Obestämd
  • Jeaninne
    Kunigunda skrev 2014-08-23 20:57:39 följande:

Nej. Det förstår ju alla, var man än fötts, att svenska ormar, älgar, renar, svampiga myrar, svarta moln av myggor och kompakt mörker är ofarligt. Särskilt om man vuxit upp med bilden av att det lurar faror i vildmarken.

Ni skulle t.ex. inte alls oroas av att bo i en by vid kanten av Sydamerikansk regnskog utan guidning och utan språkkunskaper. Ni skulle inte alls känna er tryggare i en etablerad stad med tillgång till mat ni känner igen och landsmän. Er skulle man bara kunna lyfta upp med rötterna och släppa ner på valfri plats.

Men muslimer är ni rädda för?!

Fast dom lämnas ju inte utan "guidning". Tvärtom får dom bo på i en modern flyktingförläggning med tvåspråkig personal och/eller tolkar...

För övrigt har jag aldrig haft problem med varken regnskog eller savann. Man får förstås vidta vissa försiktighetsmått.
  • Jeaninne
    Digestive skrev 2014-08-24 01:20:27 följande:
    Har inte skrivit detta - läs vad som står, ge det en stund då det tydligen behövs och läs rätt. Halmgubbar eller förvirrad, man undrar ibland.. när det händer ideligen. Förstod du inte alls liknelsen med jord och skit?
    Jodå, men jag håller inte med om proportionerna. Och dessutom spelar det ingen roll. Om så bara en enda svensk flicka blivit våldtagen av en utlänning, så hade det varit bättre att vi inte tagit in några utlänningar alls. Eftersom vi i första hand måste skydda våra egna. Likaså om det bara hade varit en enda åldring som blivit undernärd p.g.a. kommunens besparingar på ett äldreboende...
Svar på tråden Varför hatar folk SD?