Inlägg från: kenneth768768 |Visa alla inlägg
  • kenneth768768

Varför hatar folk SD?

Quintus Zebra skrev 2014-05-13 13:43:17 följande:
    Som sagt. Den här typen av möten är inte ovanliga. Du väljer att tolka det här mötets syfte efter dina egna åsikter, och det är knappast ok.

Infomöten hålls säkert ibland, men jag tror inte det var det som stack ut denna gång, utan jag tror det var rykten om att räddningstjänsten stod och garvade åt att folk dog. Så har jag fattat det. Jag kanske har fel.
  • kenneth768768
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-13 15:39:03 följande:
    Sicket skitsnack. Du menar alltså att SD inte har en hemsida, inte har Avpixlat, alltid felciteras (med eller utan flit), aldrig kommer till tals i riksdagen (som ständigt filmas och går att se om man så behagar)? Please! Akta så du inte svettas ihjäl i alla dessa offerkoftor!
    Nej, inte för att jag skrev det, men eftersom du verkar undra svarar jag.

Jag menar att det är fel att SD ideligen hindras från att föra sin talan på platser till vilka de blivit inbjudna, så folk kan bilda sig sin egen uppfattning, och att protestera mot detta kan inte anses ha nåt med offerkofta att göra.

Känns det härligt att alltid kunna dra offerkofte-kortet oavsett vad du läser? Det passar liksom alltid in?

• kenneth768768
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-13 16:38:41 följande:
    Tja, det är ju det kort SD alltid drar...
    Jag tänker inte rösta på varken SD eller de där "svenskarna" (glömt vad de heter nu).

Du då?

Men du är så himla van att så fort nån inte tänker som du så ska du spotta ur dig dina offerkofteinvektiv. Jag är för fri opinionsbildning och att man samtalar med varandra, men till och med det verkar du kunna störa dig på.

Förresten, såg du inte de hånfulla SD-skämten jag drog förut idag, var de inget roliga?

• kenneth768768
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-13 21:59:54 följande:
    Vad sägs om att lyssna på vad de faktiskt säger, istället för att hitta på skräckisrövare.
    ja testa det ;)
  • kenneth768768
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-13 23:31:03 följande:
    Och betygssystemet är "alla"/"allt"... hur?
    Jag håller med Dorian om att eu inte tänker homogenisera allt.

Och jag håller med Philipson om att eu inte bara tänker homogenisera marknaden.

Såja, skaka hand nu.
  • kenneth768768
    Quintus Zebra skrev 2014-05-15 12:46:40 följande:
    Nej, SD och motdemonstranterna är inte lika. Det var inte heller det jag menade.

Däremot så verkar de som vill stoppa SD´s möten helt och de som vill förbjuda även fredliga antirasistiska protester mot torgmöten tänka rätt lika. Båda dessa grupper bestämmer utifrån sina egna åsikter vad de tycker är odemokratiskt, och vill sedan förbjuda dessa "odemokratiska" att manifestera sina åsikter offentligt.

Att klassa folkliga  protester mot politiska möten som odemokratiska är i grunden väldigt farligt. För just folkliga protester mot politiska offentliga tal eller möten har ju varit en jätteviktig del av demokratin och demokratiprocessen i många länder i historien. Att kräva att politiska ledare ska få stå oemotsagda på offentlig plats, kräva att politiker oemotsagda ska släppas in på arbetsplatser, på skolor, på vårdavdelningar, uppbackade av säkerhetspolis och polis.. Det låter inte så demokratiskt i mina öron, det låter lite diktatur.
    Så givet dessa 2 alternativa samhällen:

1. Ett samhälle där politiska partier får framföra sin åsikter på platser dit de blivit inbjudna av den som äger/administrerar platsen. Människor har tillträde att lyssna på partiets åsikter och bilda sig en egen uppfattning.
    2. Ett samhälle där man har rätt att hindra politiska partier från att framföra sin åsikter på platser dit de blivit inbjudna av den som äger/administrerar platsen. Människor som kommer till platsen kan inte ta del av partiets budskap pga störningarna.

Så tycker du att "2" är det mer demokratiska samhället, och tycker "1" verkar diktatoriskt?

Man kan tydligen ha andra åsikter om det.

I denna artikel (www.dn.se/nyheter/sverige/motdemonstrationer-kan-oka-sympatierna-for-sd/) säger statsvetaren Henrik Ekengren OScarsson:

"– Vi har demokratin för att kunna för ett civiliserat samtal och inte bruka våld. Detta är exempel på att man inte respekterar de grundförutsättningarna. I valrörelsen ska vi vara som bäst, säger han.

– Byt ut SD mot vilket annat partinamn som helst, om en mobb stoppade Moderaternas möte i Karlstad eller Göteborg så skulle folk reagera mycket negativt. Det ska vara en jämn spelplan i den meningen att samma förutsättningar ska gälla alla partier.""

Är han SD-fanboy? Har han offerkofta? Känner han sig KRÄÄÄÄNCKT som Dorian brukar stava?

• kenneth768768
    Speakers Corner skrev 2014-05-16 15:50:39 följande:

åkej rå, jag ska förklara, dels för att jag är snäll nu och för att frågan är faktiskt intressant på sitt sätt.

Vad som är ont avgör var och en för sig själv och när det är tillräckligt många som anser att samma sak är ondska brukar det avspegla sig i samhället.
    Som exempel kan vi ta mord och stöld, det finns en stor enighet om att det är fel och därför har vi lagar mot det.
    På samma sätt finns det en stor och växande åsikt om att det sd står för är ondska.
    Det är inte så konstigt enfald brukar ofta kunna generera just ondska, para det sen med rädsla och ignorans och du har en härlig molotowcocktail.

Nu har du fått ditt svar, och det ingen ide att du ställer följdfrågor, jag kommer försvinna en period från familjeliv och kommer inte att svara på mer följdfrågor.
    Jag blev nyfiken på hur wikipedia beskriver ondska och tänkte sammanfatta lite:

Det du säger stämmer bra med wikipedias definition:

"Ondska är i många kulturer ett vitt begrepp som omfattar tankar, ord eller handlingar som av majoriteten i en bestämd omgivning ses som fördärvliga, hemska eller rent av farliga och som ofta riktas mot allmänna moraliska föreställningar. "

Enligt denna definition kan t.ex mördande av judar vara gott om majoriteten tycker så (?)

Inom etiken däremot försöker man finna mer eviga definitioner på vad som är gott och ont. Klassiker är ju Kants kategoriska imperativ:

Handla som om maximen för din handling genom din vilja skulle kunna bli allmän naturlag. Handla så att du aldrig behandlar mänskligheten i [vare sig] din egen [eller någon annan] person bara som ett medel utan alltid tillika som ett ändamål. Handla enligt maximerna tillhörande en allmänt lagstiftande medlem i ett blott möjligt ändamålens rike.

• kenneth768768
    nihka skrev 2014-05-16 18:13:34 följande:
    Låter mer som att invandringen inte har påverkat arbetslösheten nämnvärt. Eller så är SDs föregångsland Finland rejält i däck med en högre arbetslöshet än Sverige utan att de knappt tar emot några flyktingar alls. 

Hon försökte iofs säga att det inte bara är en faktor som avgör saker. Resonemang av typen "de har inte så hög invandring, och det går inte bra för dem betyder att invandring är bra" är inget giltigt resonemang.
  • kenneth768768
    Quintus Zebra skrev 2014-05-17 00:14:28 följande:
    Tycker att en sak glöms bort i den här debatten:
    Visst är det härligt och mänskligt att folk kan visa känslor. Men om demokrati nu betyder folkstyre: det behövs inte speciellt många störande personer för att förstöra en hel politisk tillställning. Vad är det som säger att dessa störande personer hade rätt att göra sig till tolk för var och enskild individ? Det är väl bättre att respektera varje enskild individs rättighet att ta in ett budskap?

Fem personer med vevezuleor kan förhindra 5000 personer att bilda sig en egen uppfattning. Kallar du det folkstyre?

Det kan vara fullt förståeligt att folk ogillar partier och vill protestera, men att tycka det är mer demokratiskt att några får störa ut deras budskap på bestraffning av övriga, det kan jag nog aldrig tycka.

• kenneth768768
    sjuttiofemman skrev 2014-05-20 18:35:41 följande:
    Invandringen kostar Sverige 1% av BNP. Och vi tar emot 0,09% av världens flyktingar. Och så gnäller vissa över att alla invandrare kommer hit och att vi inte har råd.
    Fördomar och rasism kallas det.
    vardagsrasismen.wordpress.com/2014/05/13/sver.../
    (Med källhänvisningar)
    Det står att det kostar 34 miljarder/år. men det kan inte stämma, för enligt Ullenhag är det en myt att invandring kostar tiotals miljarder varje år (http://www.regeringen.se/sb/d/17468), och enligt den här artikeln (och OECD rapporten) så bidrar invandrare mer till statskassan än de får tillbaka (http://www.dn.se/ekonomi/invandrare-betalar-mer-till-samhallet-an-de-far-tillbaka/).

Så jag måste säga att ditt resonemang verkar lite unket.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?