effemgea skrev 2013-11-11 14:07:13 följande:
Tror det handlar om vilket metod man har för att skilja agnar från vete.
I den här tråden är det precis som i alla andra SD-trådar, argumentet vänta till din dotter blir våldtagen på en kyrkogård, då kanske pk-slöjorna försvinner från dina ögon, typ. Eller ett analfabetiskt ökenfolk som passar lika illa med Sverige som om man försöker blanda olja och vatten, som våldtar och lever på bidrag.
Det kommer alltid att finnas folk som du som tycker synd om slöddret och som ser dem som företrädare för en folklig opinion som pyser ut genom ett nedpressat pk-lock, men eftersom de här personerna inte vill beblanda sig med hopen så blir det på distanserat sätt de tar parti för vad de upplever som den folkliga opinionen. Det vill säga budskapet blir precis detsamma som sd-aktivisternas budskap: Om bara de etablerade partierna ser till folkviljan så kommer inte Sd längre att ha något existensberättigande.
Vi har rätt många exempel från övriga Europa på hur det kan gå när man bejakar slöddrets krav på efterbliva tolkningar av en komplex verklighet.
Det pågår ett samtal om invandringspolitiken - men det är ett samtal som tystnar inför personer vars främsta budskap är att få säga "Hur stor invandring bedömer du att ett land behöver ha för att det ska kunna skaffa sig pizza?".
Jag noterar iallafall att du har övergett tanken på att representativ demokrati är odemokratisk. Du minns väl diskussionen vi hade när du hävdade att Sveriges invandringspolitik inte är demokratiskt förankrad. Vill du återuppta den utifrån dina nya insikter - eller vill du kanske diskutera några affekterade inlägg i Moraltantstråden

Synd om och synd om, det är väl så att om man ger sig in i leken får man leken tåla. Jag förstår bara inte det konstruktiva i att kalla sina antagonister för slödder och så vidare, då lägger man sig så att säga på samma låga nivå själv. Det är för övrigt inte ett dugg bättre när någon SD:are använder liknande tillmälen mot någon annan heller. I ditt fall får du till och med ryggdunkningar från upplevt sansade debattörer när du drar igång dina verbala korståg mot oliktänkande...
Och vad folkviljan är kan jag inte riktigt svara på, folket är ju inte homogent. Däremot borde det vara möjligt att, så länge man håller sig saklig och inte går till personangrepp, kunna ifrågasätta och kritisera även invandringspolitiken utan att per automatik klumpas ihop med järnrörsviftare och nazister. Det är väl där min sko klämmer, om något. Det, upplever jag, är inte fallet. Klart man ska ha skit om man viftar med järnrör eller fäller rasistiska tillmälen, men det är det verkligen inte alla som gör.
Vad gäller citatet i min sidfot kommer det från en synnerligen enfaldig diskussion jag deltog i där folk på fullt allvar ansåg att utan invandring skulle vi aldrig ta till oss några utländska matkulturer överhuvudtaget (hur sushin kunde få ett sådant break i Sverige trots att antalet människor som flyttat hit från Japan är förhållandevis litet kunde vederbörande inte svara på). Det var ett argument i samma skola som "utan invandring hade vi inte haft Zlatan", vilket då utgår från att alla som i någon form ifrågasätter hur den nuvarande invandringspolitiken ser ut vill ha stängda gränser och exkludera allt som inte är "svenskt" - vilket i åtminstone mitt eget fall inte stämmer överhuvudtaget. Jag är själv andra generationens invandrare, och slutsatsen skulle då bli att jag på något plan vill kasta ut mig själv ur landet... Det blir helt enkelt väldigt tröttsamt när man måste försvara sig mot saker man aldrig ens sagt - speciellt som det faktiskt finns gott om saker man faktiskt _kan_ angripa SD för utan att bygga halmgubbar.
Och din demokratiska förankring igen - jag sade förut och hävdar fortfarande att drar man den synen till sin spets skulle all form av opposition sakna existensberättigande eftersom alla beslut regering och riksdag fattar per definition i så fall är demokratiskt förankrade. Man har alltså ingen rätt att tycka till eller protestera mot detta eftersom man såsom röstberättigad ju varit med om att ge dessa partier makten i Sverige, oavsett hur man faktiskt röstade. Det är ett ohållbart resonemang.