Inlägg från: kenneth768768 |Visa alla inlägg
  • kenneth768768

Varför hatar folk SD?

de Robespierre skrev 2014-10-09 10:57:58 följande:
    En vacker tanke men är i praktiken inte genomförbart. Dessutom går det emot rekommendationerna från WHO som säger att man kan tvingas frångå etiska synsätt för att skydda befolkningen från att smittas. Krasst sagt: Ibland måste man offra några individer för att rädda en större grupp.

En farlig smitta som ebola är ett extremfall och kan inte jämföras med vanliga humanitära åtgärder man kan göra i fall där det inte handlar om risk för dödliga pandemier osv.
    Synd, det låter iofs lite oambitiöst och allt annat än omöjligt att genomföra, så man kan ana att ovilja att spendera pengar och prioritering av den inhemska befolkningen framför andra länders befolkning ligger bakom. Men i framtiden kanske iden' poppar upp? Naturligtvis kan man inte dra igång ett sånt här projekt från en dag till en annan, men ett epidemi-sjukhus med egen landningsbana kanske kan bli ngt i framtiden.

• kenneth768768
    Centurione skrev 2014-10-10 09:35:20 följande:
    Och av vilken anledning skulle detta vara vårt ansvar..?
    Ordet ansvar tycker jag används alldeles för frikostigt idag, så nej, vi har absolut inget ansvar att göra detta. Men vill vi kunna kalla oss humanitär stormakt skulle det kunna vara en grej som kunde ingå i den identiteten.
  • kenneth768768
    sjuttiofemman skrev 2014-11-22 14:55:38 följande:

Lite Sd-retorik i detta resonemang:

www.svt.se/nyheter/varlden/lavrov-vast-vill-ha-regimskifte

"Det är alla andras fel..."

Här har vi en annan nyhet där man kan dra paralleller till svensk politik:

"Japans Santa Yamashita tog hem segern. Den svenske deltagaren
    "Möretomten" fick inte tekniken att fungera och hamnade långt ned i
    resultatlistan.  "

http://www.svt.se/svttext/web/pages/129.html

Möretomten är såklart en typisk SD:are som inte får till det riktigt (Björn Söder?), medan den som vann är Gustav Fridolin.
  • kenneth768768
    Svt skrev 2014-11-22 15:25:30 följande:
    Hur var det där relevant?
    Jag ville testa min tes att man kan ta vilken artikel som helst som uttrycker nånting negativt, och påstå att det finns samröre med hur SD beter sig. Jag blev mer övertygad om tesens bäring när det funkade på även denna slumpvis utvalda artikel.
  • kenneth768768
    Dorian Ertymexx skrev 2014-11-25 07:32:50 följande:
    Var det en retorisk fråga!? Folk hatar SD av samma skäl som folk hatar Birro. Vilket inte är konstigt då Birro verkar dras till SD numer.
    Men varför hatar folk Birro då? Ursäkta om jag inte hänger med i allt som sker.
  • kenneth768768
    Solidaritet skrev 2014-11-27 14:40:53 följande:
    De använder samma retorik som nazisterna, faktum är att de gått så långt som att återanvända en del av de gamla nazistiska slagdängorna, så som "ett land, ett folk..." osv. 

Jag försökte hitta detta uttryck i partiprogrammet men jag kunde inte, kan du hjälpa?

Jag försökte även hitta andra nazistiska slagord i programmet men kunde inte, iofs utgick jag från http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_politiska_slogans#Nazistiska_slogans, det kanske finns andra än så.
  • kenneth768768
    sjuttiofemman skrev 2014-11-30 23:29:34 följande:

"Den grupp som i dag leder Sverigedemokraterna, med Jimmie Åkesson i spetsen, har också sina ideologiska rötter i Lund. I slutet av 90-talet bildade gruppen Nationaldemokratiska studentföreningen och startade ett eget 30-novemberfirande.

De tågade med facklor till Esaias Tegnérstatyn, läste en dikt om Karl XII, höll en tyst minut för de stupade karolinerna och hurrade för "konungen och fosterlandet".

Där var Jimmie Åkesson, Mattias Karlsson och Björn söder, bland andra.

Sen drack de glögg, som Rickard Jomshof bjöd på. Enligt Sydsvenskan var de sällen fler än åtta så något demonstrationstillstånd behövdes inte."

www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/anderslindberg/article19943010.ab

Jag tycker mest det låter lite fjantigt att tåga runt till statyer, eller missar jag den inneboende ondskan  detta?

De drack glögg, de höll en tyst minut? Ska jag tänka att de egentligen ville gasa ihjäl människor så fort de fick chansen eller vad?

• kenneth768768
    sjuttiofemman skrev 2014-12-01 00:19:57 följande:
    Märks att du inte ens läst texten. Har varken använt ord som ondska eller gaskammare.

Däremot ett parti som har sina rötter i extremhögern och nazismen, något som tex Björn Söder desperat ljuger hejvilt för att dölja. Även Åkesson försöker hålla sin egen yta fläckfri trots att han deltagit i företeelser som är starkt förknippade med extremhögern. Men det är klart, han har ju sin upplevelse av det hela och ifrågasätter man det med fakta så känner han sig mobbad och sjukskriver sig.

Det är synd om förtryckarna tydligen.
    Korrekt, jag läste bara det du klistrade in, själva artikeln kanske innehöll riktig "extremhöger".

Det du klistrade in har jag svårt att bli upprörd över, ingen kom till skada och inget brott begicks.

För det räcker väl inte att man står framför en staty och larvar sig för att det ska vara nazistiskt och extremhögeristirskt? Det borde väl även ingå nånting lite mer ondskefullt.

Eller så är det jag som inte fattar att allting hänger ihop?
  • kenneth768768
    Centurione skrev 2014-12-03 18:21:46 följande:

Skatterna kan när som helst höjas igen. De är ett mycket flexibelt styrmedel.

Jag menade att det var kortsiktigt jämfört med att ta emot flyktingar. För när en flykting väl fått PUT, så kan man inte skicka ut honom igen. Utan vi blir tvungna att försörja honom - och den kvinna han har rätt att hämta åt sig från hemlandet som "anhöriginvandrare", och deras 6-8-10 barn - hela deras liv! Samt alla 6-8-10 barn som vart och ett av barnen skaffar sig, och deras barn i sin tur... Det är ett åtagande som aldrig går att göra ogjort och som aldrig tar slut, och som kommer att leda oss över avgrundens rand...

Nu har det väl konstaterats att anhöriginvandringen inte är så stor sett i procent (35% av uppehållstillstånden 2013), och det där antalet barn är oxo överdrivet, samt att ditt resonmang bygger på att ingen av generationerna arbetar i genomsnittsutsträckningen. Så dina beräkningar är maximalt pessimistiska, i megakvadrat.
  • kenneth768768
    sjuttiofemman skrev 2014-12-11 10:00:54 följande:

Äntligen en lista över Sd´s sjuka motioner i riksdagen. Speciellt nummer tio luktar både brunt och 1930-tal.

Rasismen från Sd är nu så tydlig att röstar man på dessa fascister så får man finna sig i att bli kallad rasist.

www.dagensarena.se/innehall/sds-sjukaste-motioner-hela-listan/

Jag har inte läst stolligherna, och det har säkert inte väljarna heller. Därför tänker jag att ett nytt ord skulle kunna etableras: nyrasist. Betydelse: att man röstar på sd. Det kommer att bli väldigt svårt att försvara sig mot. Sdare: nyfascister och nyrasister. Eftersom nynazist redan är taget, får man lägga på ett ny till: nynynazister. Där har vi tre bra skällsord, som om de börjar användas i media, kan skicka sd ur riksdagen.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?