• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • ubåt
    100kgpappa skrev 2013-12-05 22:22:07 följande:
    Det fungerar ju olika i olika kommuner, verkar som om det framförallt är i storstäderna det har ballat ur.

Vi har en norrman också kom jag på, men det är inte riktigt samma sak...

Visst är dom hemska, dom där norrbaggarna. Och lusekofter har dom också. Allihop. :)
  • nihka
    ubåt skrev 2013-12-05 21:50:32 följande:
    Jag är emot alla kriminella och diskriminerar inte brottslingar avseende kön, hudfärg eller ursprung. Men som jag skrev ovan, kan vi inte utvisa svenska medborgare men vi kan vara mycket mer selektiva inte bara mtp eventuell kriminalitet. 
    Jag vill inte att mina surt förvärvade slantar skall gå till kriminella samt personer som inte har giltiga asylskäl och som i många fall ljuger om sina skäl och ålder.

Jag kan varmt rekommendera förra flyktingombudsmannen Merit Wagers blogg (meritwager.wordpress.com) som under många år har rapporterat om vansinnet inom invandringsindustrin. Följ den bloggen -vilket borde vara obligatoriskt för att få uttala sig i dessa frågor.
    Du kan ju börja med ett inlägg från i måndags "Varför anmäls inte åldersbedrägerier bland påstått minderåriga asylsökande". 
    meritwager.wordpress.com/2013/12/02/varfor-an.../

Alla EU-länder med undantag av Grekland och ytterligare något land tar ansvar, det är Sverige som sticker ut och är extremt.
    "I många fall" innebär spekulationer. Åldersbestämningar med handledsröntgen och tandundersökningar har en felmarginal på 5-6 år vilket gör att merparten kan hamna både inom och utanför spannet upp till 18 år. Själv är jag kraftigt misstänksamt mot enbart 2 (TVÅ) ungdomar här som jag misstänker är betydligt äldre än de har uppgett. De allra, allra flesta jag har träffat är klart den ålder de uppger vilket blir tydligare desto lägre man känner dem. Visst finns det de som ljuger om sina skäl. Så är det alltid, men det ska inte hindra dem som behöver skydd som somaliska mammor som försöker få iväg sina unga pojkar för att de riskerar att föras bort som barnsoldater om de stannar, särskilt om det inte finns kvar en vuxen man i livet att skydda familjen. 

Förstår inte varför du utgår från att jag INTE redan har läst Wagers blogg vilket jag har gjort och jag har även boken Inte svart eller vitt utan svart och vitt. Där finns givetvis de exempel som är utmärkande och inte de som följer reglementet. Det är bra att missförhållanden kommer fram. Att komma till bukt med de som utnyttjar systemet hjälper oss att hjälpa fler som verkligen behöver hjälp.

Det är ta mig fan skamligt hur lite de flesta europeiska länder ställer upp för exempelvis krigets offer i Syrien. Skamligt!
  • ubåt
    nihka skrev 2013-12-06 00:19:33 följande:
    "I många fall" innebär spekulationer. Åldersbestämningar med handledsröntgen och tandundersökningar har en felmarginal på 5-6 år vilket gör att merparten kan hamna både inom och utanför spannet upp till 18 år. Själv är jag kraftigt misstänksamt mot enbart 2 (TVÅ) ungdomar här som jag misstänker är betydligt äldre än de har uppgett. De allra, allra flesta jag har träffat är klart den ålder de uppger vilket blir tydligare desto lägre man känner dem. Visst finns det de som ljuger om sina skäl. Så är det alltid, men det ska inte hindra dem som behöver skydd som somaliska mammor som försöker få iväg sina unga pojkar för att de riskerar att föras bort som barnsoldater om de stannar, särskilt om det inte finns kvar en vuxen man i livet att skydda familjen. 

Förstår inte varför du utgår från att jag INTE redan har läst Wagers blogg vilket jag har gjort och jag har även boken Inte svart eller vitt utan svart och vitt. Där finns givetvis de exempel som är utmärkande och inte de som följer reglementet. Det är bra att missförhållanden kommer fram. Att komma till bukt med de som utnyttjar systemet hjälper oss att hjälpa fler som verkligen behöver hjälp.

Det är ta mig fan skamligt hur lite de flesta europeiska länder ställer upp för exempelvis krigets offer i Syrien. Skamligt!
    För min egen del tror jag att min inställning skulle vara avsevärt mindre negativ om fusket faktiskt beivrades, brottsdömda utvisades i högre utsträckning och ansvariga politiker tog problemen på allvar i stället för att producera floskler som ingen vettig människa längre tror på. Dessutom menar jag att den fria (mer eller mindre) sjuk- och tandvården för personer utan uppehållstillstånd är ett hån mot skattebetalare och laglydiga - invandrare såväl som svenskar. Rotfyllning 4000 kr vs. en femtiolapp. Det gör mig faktiskt riktigt arg. För att inte tala om den retroaktiva föräldrapenningen som fortfarande gäller… Grrrrrrr..

Obs. att jag inte skyller detta på invandrare/flyktingar utan på regering och riksdag.

Vad gäller Syrien håller jag med dig om resten av EU (och världen) men anser att uppehållstillstånden skall vara tillfälliga. Vi borde också i syrienfrågan vara mer lyhörda inför vad UNHCR vill - dvs. öka biståndet och hjälpa mer i närområdet.
  • 100kgpappa
    ubåt skrev 2013-12-06 01:18:20 följande:
    För min egen del tror jag att min inställning skulle vara avsevärt mindre negativ om fusket faktiskt beivrades, brottsdömda utvisades i högre utsträckning och ansvariga politiker tog problemen på allvar i stället för att producera floskler som ingen vettig människa längre tror på. Dessutom menar jag att den fria (mer eller mindre) sjuk- och tandvården för personer utan uppehållstillstånd är ett hån mot skattebetalare och laglydiga - invandrare såväl som svenskar. Rotfyllning 4000 kr vs. en femtiolapp. Det gör mig faktiskt riktigt arg. För att inte tala om den retroaktiva föräldrapenningen som fortfarande gäller… Grrrrrrr..

Obs. att jag inte skyller detta på invandrare/flyktingar utan på regering och riksdag.

Vad gäller Syrien håller jag med dig om resten av EU (och världen) men anser att uppehållstillstånden skall vara tillfälliga. Vi borde också i syrienfrågan vara mer lyhörda inför vad UNHCR vill - dvs. öka biståndet och hjälpa mer i närområdet.
    Oavsett om det är en liten del eller inte borde det följas upp, för det ger en tydlig signal att vi inte accepterar fusk och mygel. Framförallt borde även innefatta de som är skrivna här, men i praktiken bor i sitt ursprungliga hemland. Även om det bara är nån ynka procent, så är det väl inte orimligare än när man kollar upp folk som har sjukförsäkring som fuskar. Det är också endast en liten del, men signalvärdetär viktigt. Finns det ingen kontroll alls kommer fusket att öka.

Vi måste ha nått den mognaden i det här landet nu att staten kan kontrollera om personer har rätt till de bidrag de får, även om de är invandrare. Tyvärr tror jag sådan förslag kommer mötas med argumentet "hetsjakt på invandrare"

Man kommer även att ta bort det argumentet från SD-anhängarna att "invandrare bara lyfter bidrag fastän de inte ens bor i landet"

Ett ganska enkelt knep för att plocka röster från SD
    Det gäller att hushålla med föraktet, med hänsyn till det stora antalet behövande...
  • JTA

Det är möjligt att strama åt invandringen genom att bara följa de regler som finns. Utvisa de som fuskar, ljuger och begår brott, inte tillåta anhöriga som inte kan försörjas, ge tillfälligt istället för permanent uppehållstillstånd, inte konstatera skyddsbehov om det finns lugna områden i landet. Men politikerna har målat in sig i ett hörn, tagit en position som det inte går att backa från. Så fort något litet förslag eller ens ordval antyder kritik av invandringen skriks det från alla håll. Säg "volymer" och din karriär är i fara. Jag ser ingenting som kan stoppa detta.

• Lejonmamman01
    nihka skrev 2013-12-06 00:19:33 följande:

Det finns väl ingen som inte tycker att det är förfärligt att använda barn som soldater, men för den skull kan vi inte flytta all världens barnsoldater till vårt lilla land... Man kan också fundera över hur de pojkar/män som redan VARIT soldater, utsatts för eller själva utfört tortyr, gruppvåldtagit fiendens kvinnor (mycket vanligt i afrikanska krig) o.s.v. o.s.v., har påverkats av det. Vad de kan vara i stånd till mot VÅRA unga döttrar t.ex., om de får komma hit. Och det är VÅRA EGNA vi har ansvar för först och främst - så måste det alltid vara.
  • themia
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-06 10:41:21 följande:
    Det finns väl ingen som inte tycker att det är förfärligt att använda barn som soldater, men för den skull kan vi inte flytta all världens barnsoldater till vårt lilla land... 
    Suck! Så typiskt för din snedvridna sverigefientliga verklighetsuppfattning.
    Det är en humanitär handling att ta emot några av världens barnsoldater till vårt stora glest befolkade land
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • JTA
    themia skrev 2013-12-06 11:10:23 följande:
    Det är en humanitär handling att ta emot några av världens barnsoldater till vårt stora glest befolkade land
    Som om utrymme skulle vara ett av problemen. Du har verkligen inte lärt dig någonting?

Ge dem en spade och ett hektar mark i Västerbotten, sedan klarar de sig själva.
  • Lejonmamman01
    themia skrev 2013-12-06 11:10:23 följande:

Glest befolkat på sina håll, men något säger mig att de ensamkommande unga männen inte ämnar bryta och svedja mark i glesbygden.. Obestämd
  • Lejonmamman01
    JTA skrev 2013-12-06 11:50:06 följande:
    Som om utrymme skulle vara ett av problemen. Du har verkligen inte lärt dig någonting?

Ge dem en spade och ett hektar mark i Västerbotten, sedan klarar de sig själva.

Haha - jag hade inte läst ditt inlägg när jag skrev mitt!
Svar på tråden Varför hatar folk SD?