• Anonym (sur kund)

Media Markt vill att jag ska betala 90 kr för kvitto!!!

Köpte en produkt för 179 kr i Media Markt för två veckor sedan som INTE funkar som den ska. Jag vet inte vart jag har kvittot då jag inte sparar kvitton för allt jag köper för den lilla summan och som dessutom förväntas funka problemfritt. Nu funkar dock inte den problemfritt.

Gick till Media Markt och de sa att man MÅSTE ha kvitto. Jag sa att jag kan visa kontoutdrag på köpet, gjort två veckor sen på exakt det beloppet produkten kostar. Hon sa då att de måste ta fram kvittot vilket kostar 90 kr. Mer än halva värdet av produkten!!

ÖVERALLT brukar man kunna reklamera med ett enkelt kontoutdrag, nu kan alltså Media Markt dessutom plocka fram kvittot utan problem med mitt kontoutdrag på max några minuter men den lilla servicen vill de ha 90 kr för!!! Det enda jag vill är byta produkten till en annan eller betala upp mig för en något dyrare för att försäkra mig om att den kommer funka.

Är det bara jag som tycker detta är SJUKT DÅLIG SERVICE och att jag som kund har all rätt att vara upprörd? Jag snäste att jag går hellre och lägger de där pengarna på att köpa samma produkt från en elkedja som är mer tillmötesgående tex Elgiganten. Hon skrattade bara.

Vad göra?! 

• Svar på tråden Media Markt vill att jag ska betala 90 kr för kvitto!!!
  • Blind Urmakare

Kontakta ARN så kan de fint förklara för media mark om det här med kvitto. Brukar lösa sig då.

Ateist | Humanist | Politisk frilansare
  • Unis
    FlamingRed skrev 2013-10-30 16:59:00 följande:
    Kan man reklamera ÖVERALLT utan kvitto, bara med kontoutdrag?
    Det var något nytt för mig med, men bra att veta. Är också en som inte sparar kvitton för småsummor.
  • arkeologitjejen

Du behöver inte kvitto, enbart bevis på att köp utförts och om reklamationen godkänns har du rätt till omkostnader i form av exempelvis färdväg (inte förlorad arbetsinkomst) för din reklamation. Gå tillbaka, kräv att få prata med butikschefen och säg att om det här inte löses på ett lagligt sätt så kommer du stämma dem. ARN kan du tyvärr inte anmäla till då varan har för lågt värde.

Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • Fru envis

när jag jobbade på onoff så kostade en kvittosökning 100kr, inget konstigt.

• Fru envis

jag har ALDRIG kunnat reklamera något utan kvitto för övrigt.

• Anonym (kolla länken)
    http://lawline.se/answers/11238

"Det finns ingenting i konsumentlagstiftningen som säger att man måste kunna visa upp ett kvitto för att ha rätt att reklamera en vara inom tre år från den dag då man köpte varan, se 23 § Konsumentköplagen.

Däremot föreligger det så att den som vänder sig till en säljare för att reklamera en undermålig vara på något sätt kan styrka att man har köpt varan i den butiken som man har vänt sig till.
    Ett kvitto är alltså inte nödvändigt men väldigt ofta är det svårt att bevisa att man har köpt en vara just i den aktuella butiken om man inte kan visa upp ett kvitto eller liknande. "

har du kontoutdrag borde det kunna fungera

• Anonym (sur kund)

Ja, jag har ALLTID kunnat reklamera utan kvitto. Bland annat H&M godkänner kontoutdrag och då behöver inte ens summan stämma överrens (alltså om varan kostar 149 kan du visa kontoutdrag på 500 kr och säga att det var vad du köpte). Jag har även fått byta hörlurar på Elgiganten där höger lur inte funkade när jag köpte, hade inget kvitto då heller. Det kanske bara är goodwill och ingen rätt jag har som konsument men det tar man sig tamejfan lång med. Att ta betalt 100 kr för en enkel service som att knappa in lite uppgifter i datorn och få  fram kvittouppgifter är ju löjligt! Det kallar man inte kundservice! Inte så konstigt att OnOff gick i konkurrs Fru Envis, antar att det kommer gå lika illa för Media Markt om de fortsätter så här för de har inte särskilt gott omdöme när det kommer till kundservice.

• Anonym (Tjafsa)

I dom flesta butiker kan du tjafsa och bråka lite så brukar dom ge med sig om det mesta för att behålla kunder. Varenda butik jag arbetat i har fungerat så och får du ändå inte igenom din vilja så ring butikskedjans distriktschef så brukar det bli eld i baken på butikschefen ;)

Svar på tråden Media Markt vill att jag ska betala 90 kr för kvitto!!!