• Kajsa77

Normala koncentrationssvårigheter? 6 årig kille

Jag undrar vad som är "normalt" för en 6åring. Barn mognar väldigt olika, men var går gränsen för det som räknas som omognad och det som ska förklaras med en diagnos?? Gissar att det är lika olika syn på det... Min kille har lite svårt med koncentrationen och har väl alltid haft. Tycker dock inte att det är ett problem, men sen har han ju inte börjat skolan än...

• Svar på tråden Normala koncentrationssvårigheter? 6 årig kille
  • Kajsa77

Ja, han har börjat i år. De säger att han har svårt att sitta still, men tycker att det är jobbigare att han inte lyder.. :-/

• Kajsa77

Ja, du. Han lyssnar helt enkelt inte på vuxna. Jag upplever själv att han är svår att "störa" när han gör något. Då lyssnar han inte förren man går fram och förklarar varför... (Nu ska vi äta, bada lägga oss osv) Får han ingen bra förklaring/motivering blir det utbrott. Det sker dock bara hemma... Har läst "explosiva barn" och känner igen mycket. Frågan är bara om det är omognad eller andra orsaker..

• Kajsa77

Hej hej!
    Om det är något liv kvar i tråden... Vår kille har fått diagnos nu. ADHD och Autism. Tufft...

• Kajsa77

Jag skulle nog drista mig till att säga att okunniga föräldrar får okunniga barn.

Svar på tråden Normala koncentrationssvårigheter? 6 årig kille