• Anonym (orkarinte)

min 6-åring är skitjobbig!!!!!

Han har ingen diagnos, är väldigt klipsk och snäll och smart. MEN han är rent ut sagt skitjobbig. Han pratar HÖGT och GÄLLT och MYCKET ALLTID HELA TIDEN. Han slutar aldrig prata och alla runt honom blir stressade. Vi har pratat med honom och bett honom tala tystare så att vi ska orka lyssna, vi har försökt uppmuntra de gånger han pratat mindre/lägre, vi har kramat, gett uppmärksamhet och försökt med alla möjliga och omöjliga knep. MEN han fortsätter. Han tycks ha bra självkänsla, tar mycket plats, syns och finns hela tiden. Det är inte bara vi som upplever honom såhär utan även släkten håller på att svimma av att umgås med honom. Han pratar med okända, byggfolk på gatan, butikspersonal, då jag pratar hoppar han fram och avbryter och pratar pratar pratar. Jag säger till honom, tar honom åt sidan och ber honom vänta. Men han kommer igen och pratar. Han är ALDRIG TYST och han PRATAR HÖGT. Vi och särskilt jag som är hemma med barnen är så frustrerade över det här. Min man orkar knappt 20 minuter när han kommer från jobbet så blir han stressad och får gå ifrån en stund. Jag försöker sysselsätta honom med spel, rita, läsa saga men hans prat är alltid igång. BLA BLA BLA BLA. Jag älskar honom givetvis och tycker synd om honom för han märker ju att folk blir irriterade och trötta på honom. men han KAN INTE sluta.  Har ni tips?

• Svar på tråden min 6-åring är skitjobbig!!!!!
  • Fanny b

Har ni testat att varje gång han pratar för högt, säga du pratar för högt, sänk tonen så svarar jag dig. Givetvis ska detta formuleras så att det passar en 6-åring. 

• Anonym (orkarinte)
    Fanny b skrev 2013-10-31 11:09:51 följande:
    Har ni testat att varje gång han pratar för högt, säga du pratar för högt, sänk tonen så svarar jag dig. Givetvis ska detta formuleras så att det passar en 6-åring. 

jepp. Varje dag. Vänligt men bestämt. Han fixar det i 30 sekunder.
  • Anonym (Z)

Klart han fixar att vara tyst om man säger till på skarpen, jag har sånna barn runt vår familj fixar i bästa fall 60 min sen drar vi om de inte ber barnen gå och prata i sitt rum, att de inte kan lära sina barn rätt och fel och inte prata med alla (även du) skall inte gå ut över oss andra. Att han pratar högt kan bero på hörseln

• Mandy01

Har ni kollat hans hörsel?

• Fanny b
    Anonym (orkarinte) skrev 2013-10-31 11:13:07 följande:

jepp. Varje dag. Vänligt men bestämt. Han fixar det i 30 sekunder.

Har ni provat att när han börjar prata högt igen, så slutar ni att prata med honom? Det vill säga, visa att ni menar allvar med att inte prata med honom när han pratar för högt.  Hur fungerar han i förskoleklassen? Om han där kan lägga band på sig och inte prata så mycket kan ni prata med honom och säga att det är bra att han vill prata mycket men andra i familjen ska också få prata ifred, så ibland får han vara tyst.
  • Anonym (orkarinte)
    Fanny b skrev 2013-10-31 11:18:59 följande:

Har ni provat att när han börjar prata högt igen, så slutar ni att prata med honom? Det vill säga, visa att ni menar allvar med att inte prata med honom när han pratar för högt.  Hur fungerar han i förskoleklassen? Om han där kan lägga band på sig och inte prata så mycket kan ni prata med honom och säga att det är bra att han vill prata mycket men andra i familjen ska också få prata ifred, så ibland får han vara tyst.

Provat det med. Men det känns så taskigt :(

Han funkar bra i skolan och har vänner. MEN han pratar högt. Och när jag hämtar blir han gnällig och gråtig. Vill stanna kvar o leka.    
  • Anonym (Z)
    Anonym (orkarinte) skrev 2013-10-31 11:23:06 följande:
    Provat det med. Men det känns så taskigt :( Han funkar bra i skolan och har vänner. MEN han pratar högt. Och när jag hämtar blir han gnällig och gråtig. Vill stanna kvar o leka.    

Vad gör det han måste lära sig att även andra för ta plats sluta mesa och lär han hur man beter sig
  • Anonym (orkarinte)
    Anonym (Z) skrev 2013-10-31 11:47:04 följande:

Vad gör det han måste lära sig att även andra för ta plats sluta mesa och lär han hur man beter sig

Tänker bara att "silent treatment" inte är särskilt friskt beteende? Lite psyko liksom. ;)
  • Anonym (Z)
    Anonym (orkarinte) skrev 2013-10-31 12:20:24 följande:
    Tänker bara att "silent treatment" inte är särskilt friskt beteende? Lite psyko liksom. ;)

Är han? Men varför sa du inte det då?
  • Anonym (döv)

Min son har alltid pratat jättehögt och gör det fortfarande, han avbryter också mycket när man pratar, men har blivit bättre. Det visade sig att han är döv på ena örat och det är därför han gör så. Tycker ni borde kolla hans hörsel om ni inte redan gjort det.

• Anonym (Orkarinte)
    Anonym (Z) skrev 2013-10-31 12:25:17 följande:

Är han? Men varför sa du inte det då?
    Alltså nu undrar jag...Är du efter? Läs om! Det jag sa var att det är lite psyko att utöva silent treatment på ett barn????
  • Fanny b
    Anonym (orkarinte) skrev 2013-10-31 12:20:24 följande:

Fast som jag ser det så tycker jag att om ni fortsätter på samma sätt som tidigare så kommer han inte sluta prata högt. Risken är då att du och din sambo blir irriterade på honom och kanske till sist snäser av honom. Då tycker jag det är snällare emot eran son att visa om han vill prata högt så får han inte prata med er. Ni kan ju också kolla upp hans hörsel.  Om det inte är något fel på den så tycker jag inte det elakt att agera på det som sätt nämns ovan, för genom detta lär ni eran son att även ni har gränser, och om dessa inte respekteras så svarar ni med att ignorera honom. Ni kan ju också ge honom ett alternativ när han pratar för högt, t ex om han vill prata högt får han gå till sitt rum och göra det, ni pratar gärna med honom om han pratar i en lägre samtalston.
  • Anonym (Orkarinte)
    Fanny b skrev 2013-11-01 00:38:38 följande:

Fast som jag ser det så tycker jag att om ni fortsätter på samma sätt som tidigare så kommer han inte sluta prata högt. Risken är då att du och din sambo blir irriterade på honom och kanske till sist snäser av honom. Då tycker jag det är snällare emot eran son att visa om han vill prata högt så får han inte prata med er. Ni kan ju också kolla upp hans hörsel.  Om det inte är något fel på den så tycker jag inte det elakt att agera på det som sätt nämns ovan, för genom detta lär ni eran son att även ni har gränser, och om dessa inte respekteras så svarar ni med att ignorera honom. Ni kan ju också ge honom ett alternativ när han pratar för högt, t ex om han vill prata högt får han gå till sitt rum och göra det, ni pratar gärna med honom om han pratar i en lägre samtalston.
    Ja, ska försöka vara mer konsekventa. Han är ju så pass stor att han ska kunna lyssna på regler. Han har inte dålig hörsel enligt 5-priskontrollen för ett år sen. Vi ifrågasatte det redan då för han har alltid varit högljudd. Har pratat ordentligt med sonen nu och sagt att vi gärna pratar med honom men att vi blir irriterade bär han pratar så högt. Nu ska han försöka prata med lägre ton och röst :/ Vi ska vara hårda med att hålla det nu. Inte ignorera honom (tror inte det är bra för självkänslan att frysa ut) men säga "jag svarar inte när du pratar så högt" varje gång så borde det sätta sig?
  • Fanny b
    Anonym (Orkarinte) skrev 2013-11-01 09:42:01 följande:
    Ja, ska försöka vara mer konsekventa. Han är ju så pass stor att han ska kunna lyssna på regler. Han har inte dålig hörsel enligt 5-priskontrollen för ett år sen. Vi ifrågasatte det redan då för han har alltid varit högljudd. Har pratat ordentligt med sonen nu och sagt att vi gärna pratar med honom men att vi blir irriterade bär han pratar så högt. Nu ska han försöka prata med lägre ton och röst :/ Vi ska vara hårda med att hålla det nu. Inte ignorera honom (tror inte det är bra för självkänslan att frysa ut) men säga "jag svarar inte när du pratar så högt" varje gång så borde det sätta sig?

Bra att ni pratade ordentligt med honom, Jag tror också på att säga det sista varje gång han pratar för högt, för då ignorerar ju inte bara honom, utan du säger bara till honom att när du pratar i denna samtalston så kommer jag inte svara dig. Det vill säga, han får välja mellan prata med er eller prata för högt.
Svar på tråden min 6-åring är skitjobbig!!!!!