• Anonym (:()

Så dåligt jobb :(

Anonym (m) skrev 2013-10-31 19:01:57 följande:
    Men socialbidrag ska väl för sjutton vara en sista utväg, inte för att man inte gillar sitt jobb eller får tillräckligt bra lön. Tycker de som "väljer" socialbidrag framför ett jobb, vilket som helst borde skämmas. Varför ska jag gå till mitt jobb varje dag för att vara med och försörja de som väljer att inte jobba.

Grattis till jobbet! Borde ju vara otroligt skönt att känna att du kan försörja dig själv. 
    Det ÄR skönt att kunna försörja sig själv, men samtidigt känns det liksom surt att jobba hårt för en slavlön.
    leaf88 skrev 2013-10-31 18:36:27 följande:
    Vad har du för lön? Låter orimligt att du inte tjänar mycket mer än soc-normen, för heltid! Jag jobbar 80 procent och tjänar flera tusen mer. Det låter faktiskt som om du blir utnyttjad. Självklart ska man inte gå på soc i onödan, men poängen är ju att det ska löna sig att arbeta. Annars kommer ju - son du skriver - ingen vilja göra det!
    Efter skatt kommer jag få ut ca 11 500, om jag jobbar 8 timmar varje vardag. Utöver det får jag ett barnbidrag, så det blir ju i alla fall 1000 kr mer än förut. En liten förbättring.

Hmm.. Nu glömde jag ju dra bort 1000 kr för maten, så ja, det blir precis samma som med soc-bidrag.

Anonym (Anonym) skrev 2013-10-31 20:30:45 följande:
    Låter som man kan klara sig rätt bra på socialbidrag... Och jag förstår att behovet att hitta ett jobb inte känns särskilt akut. Beror väl kanske lite på vad man har för hyra också iof.
    Beloppet beror ju på vilken hyra man har, elräkning, antal barn, eventuell medicinering etc. Min totala inkomst den här månaden låg på 11 500 kr, 3500 kr av detta bestod av bostadsbidrag, barnbidrag och lön från ett timjobb jag hade. Jag har två barn på deltid, hade utgifter för läkarbesök, en hyra på 4500.

Har man färre utgifter får man lägre bidrag, har man större utgifter får man mer.
    Anonym (Anonym) skrev 2013-10-31 20:44:51 följande:

Ja, jag skulle inte vilja byta med dig... Du får se till att försöka klara tentorna så kan du byta upp dig till något bättre jobb sen. lycka till!
    Nej.. Inte så kul nu när det börjar bli julklappsdags, plus att ena barnet fyller år i december. Det är snålt. Köper julklappar och presenter på blocket
    Anonym (Sant) skrev 2013-10-31 20:57:10 följande:
    Å
    Om man tjänar lika mycket på att jobba som att få socialbidrag så är det något fel tycker jag. Varför jobba då liksom...
    Jag håller med. Men det är ju då beloppet på lönen det är fel på, för det är nätt och jämnt att man går runt på socialbidraget.
    leaf88 skrev 2013-10-31 22:44:15 följande:
    Fler och fler förlorar motivationen att söka jobb, ska det förstås stå. Ts, är du med i facket? Vad säger de om din lön? Har ni kollektivavtal på arbetsplatsen?
    Nej jag är inte med i facket.
    puss skrev 2013-10-31 22:46:07 följande:
    Folk får för mycket bidrag. Det är därför du får så låg lön.
    Finns inte så mycket jag kan göra åt det..
    Superba Supernovan skrev 2013-11-01 07:50:59 följande:
    Men bostadsbidrag borde du väl få även om du jobbar, eftersom du har barn och en låg inkomst? Du kan ju inte räkna bostadsbidrag som inkomst från soc, vilket jag fattade det som att du gjorde när du skrev att din inkomst från soc var på 11 000kr? Du måste ju särskilja alla bidrag från varandra.
    Att jobba kan aldrig vara negativt, det blir 1000 ggr lättare att hitta ett nytt jobb när du redan har jobb. Om det inte duger med låginkomstjobb, då återstår att plugga! Det finns t ex KY-utbildningar som inte är särskilt långa men som ökar chansen till jobb något enormt. Börja fundera på det nu så kan du börja plugga höstterminen 2014. Det är inte särskilt långt dit.
    Bostadsbidraget går från ca 1900 till ca 500 kr när jag börjar jobba.
    Charissima skrev 2013-11-01 07:58:10 följande:
    Ja, det är väldigt konstigt att folk hellre lever på socialbidrag än arbetar. Skrämmande rent av.
    Är det verkligen konstigt?

I mitt fall har jag svårt att jobba 100% eftersom jag har blivit utbränd en gång, och lätt blir det igen. Då är det oerhört omotiverande att ta ett 100%-jobb och ändå bara få ut samma summa pengar som förut, och dessutom riskera att bränna ut sig på kuppen.

Hade jag kunnat få högre lön hade jag valt att jobba 80%, även om jag bara hade kunnat få ut samma summa pengar som förut. För då riskerar jag inte min hälsa.
    Charissima skrev 2013-11-01 11:23:09 följande:
    Om T.S. får lön 11.500 kr/månad och det är lika mycket som försörjningsstödet hon haft, ja, då har vi för höga belopp på

försörjningsstöd.

Det är inte lika högt som försörjningsstödet, utan som existensminimum. Men får man soc-bidrag täcks ju även en del av bostadsbidrag.
    Charissima skrev 2013-11-01 11:23:09 följande:
    Om T.S. får lön 11.500 kr/månad och det är lika mycket som försörjningsstödet hon haft, ja, då har vi för höga belopp på försörjningsstöd.

Och det går inte att leva på lägre.
Svar på tråden Så dåligt jobb :(