• josieme

Circadin till 5 åring med ADHD

Hej.

Jag har en son som är 5 år (fyller 6 i januari) och vi har precis fått diagnosen ADHD. Idag var vi hos en läkare (via BUP-mottagningen) som skrev ut och rekommenderade oss att börja medicinera med Circadin 2 mg. Detta för att han lättare ska komma till ro på kvällen och sova lite längre och sammanhängande. Som det ser ut nu så tar nattningen 1-½ timme tills han sover och trots att han somnar sent så går han upp vid 6-7 tiden (vaknar ibland däremellan också). Hon rekommenderade oss att börja med 1 tablett och öka till max 2 om det inte hjälpte, och om inte 2 hjälpte skulle vi sluta.

Nu undrar jag om det är någon annan där ute som testat detta på sitt barn som är i ungefär samma ålder. Vad har det gett för effekt? Förstår i och för sig att det säkert kan vara individuellt.

Jag blev nämligen väldigt orolig då jag läste bipacksedeln där det rekommenderades att INTE ges till barn (??). Kändes inte lika bra, trots läkarens rekommendationer :/

• Svar på tråden Circadin till 5 åring med ADHD
  • Philippa

Cirkadin funkar bra till barn, det är kroppseget hormon

Jag ger min son (7 År) detta och det funkar bra! Har gett sedan han var 5 år.... 

• Little Ms Chatterbox

Circadin innehåller det kroppsegna hormonet Melatonin, det är Melatonin som gör att man blir trött på kvällen.

Tillverkaren kan inte ta patent på ett kroppseget hormon för det är inte dom som har "hittat på" ämnet. Om de inte har ordentlig forskning på alla åldersgrupper så får de inte rekommendera läkemedlet till andra grupper än vad de har fört forskning på.
    Enligt den svenska lagen som den är nu så kan man inte ta patent på kroppsegna hormoner, det gör att tillverkaren inte vill göra någon forskning heller på ämnet, de kommer inte kunna hemlighålla några upptäckter med patent eller sälja rättigheterna och tjäna en massa pengar på det.
    Den forskning som finns är gjord på äldre, för det vet man att Melatoninnivåerna sjunker i regel hos äldre. Så just vad effekten av ämnet gör på människokroppen vet man men inte specifikt människokroppens olika åldersgrupper.

Läkarna får bara gå på vad de tror skulle vara bra för barnet när de skriver ut Circadin. Det man vet är att många med NPF har låga eller ingen egen Melatonin i kroppen, det ger att de får sömnstörningar. 

Om det är Melatoninbrist som ditt barn har så lär det somna bättre med Circadin och då gör ju medicinen nytta, då är det ju det rätta att ge tabletten. 

Sen vill jag även rekommendera att testa med att ge Omega också för ännu bättre sömn om ni inte redan har testat det. Helst någon produkt med både Omega-3 och Omega-6 i kombination. Tex Eye Q, MorEPA mini eller Eskimo kids. 

• josieme

Tack för era svar.

Jag ska ringa läkaren och prata med henne så man blir lite mer trygg i vad det är för läkemedel.
    Vi har även varit och köpt eskimo kids som vi börjat ge, vet att jag hört det förr att det ska vara bra, men tack för påminelsen! :)

• Philippa
    josieme skrev 2013-11-04 09:19:15 följande:
    Tack för era svar.

Jag ska ringa läkaren och prata med henne så man blir lite mer trygg i vad det är för läkemedel.
    Vi har även varit och köpt eskimo kids som vi börjat ge, vet att jag hört det förr att det ska vara bra, men tack för påminelsen! :)

Du skulle ha blivit trygg med medicinen på mötet när det blev utskrivet.... märklig läkare ni måste ha :-0
  • josieme

Jag blev trygg när läkaren berättade om läkemedlet och hon verkade vara bra. Bara det att hon missade tala om det som stod i bipacksedeln om den uteblivna forskningen kring barn som tar läkemedlet. Verkar som många tycker det är ett ganska harmlöst läkemedel (vilket det kanske också är) och kanske läkaren missade informationen kring det just därför. Ska bli uppringd idag av en sköterska och förhoppningsvis får jag svar på mina frågor som kom upp efter läkarbesöket.

Svar på tråden Circadin till 5 åring med ADHD