• Anonym (Emelie)

Ta ut tandställning - missfärgade tänder???

Ni som haft tandställning... När ni tog ut den, var det som syntes av tanden UTANFÖR fästena missfärgat då? Alltså kunde man se en vitare fyrkant (fästets gamla plats alltså) på tanden när tandställningen äntligen var ute ur munnen? Jag har keramisk tandställning och upplever att limmet är missfärgat, vilket ger mig panik för att även tanden ska ha blivit missfärgat och att det kommer se asfult ut när tandställningen tas bort :(

Hur går det till när man tar ut tandställningen? Slipar/rengör dom tanden om det blivit missfärgat eller kan man bleka tänderna om det skulle vara så?

• Svar på tråden Ta ut tandställning - missfärgade tänder???
  • idis78

Jag hade tandställning i 3,5 år på 90-talet. Ingen missfärgning av tänderna efteråt.

• Malima

Jag hade tandställning i 3 år utan missfärgde tänder. Min kompis fick dock det. Hon borstade inte tänderna lika väl, jag var supernoga!

• Anonym (....)
    Anonym (Emelie) skrev 2013-10-31 21:38:44 följande:
    Ni som haft tandställning... När ni tog ut den, var det som syntes av tanden UTANFÖR fästena missfärgat då? Alltså kunde man se en vitare fyrkant (fästets gamla plats alltså) på tanden när tandställningen äntligen var ute ur munnen? Jag har keramisk tandställning och upplever att limmet är missfärgat, vilket ger mig panik för att även tanden ska ha blivit missfärgat och att det kommer se asfult ut när tandställningen tas bort :(

Hur går det till när man tar ut tandställningen? Slipar/rengör dom tanden om det blivit missfärgat eller kan man bleka tänderna om det skulle vara så?
    Ingen fara ! Finns det missfärgningar och karies, vilket är det vanliga. Så rengörs det lagas och fixas så tänderna blir som nya!
  • Anonym (Emelie)

tack för svar! {#emotions_dlg.flower}

Hade limmet på era tandställningar blivit missfärgat då?

Jag borstar tänderna så noga jag kan och undviker sånt som färgar av sig (typ curry, kaffe, svart te, osv) men ändå har mitt lim gulnat lite. Och gummisnoddarna är alltid lite gulnade när jag byter dem var 8:e vecka. Känns oroväckande?! Har ungefär ETT ÅR  kvar av behandlingen! :( 

• Anonym (Emelie)
    Malima skrev 2013-10-31 21:43:41 följande:
    Jag hade tandställning i 3 år utan missfärgde tänder. Min kompis fick dock det. Hon borstade inte tänderna lika väl, jag var supernoga!
    Hmm, jag tycker mig vara noga. Men hur är supernoga? Borstade du efter varje måltid och så? Glad
  • Malima

Inte efter varje, men i alla fall 3 ggr/ dag och när ngt fastnat. Borstade längeð???

• minst

Glöm inte att rengöra noga mellan tänderna. Finns bra grejer på apoteket för det! Lycka till!

• Nellies

Mitt lim såg också lite äckligt ut och snoddarna blev missfärgade, borstade noga morgon och kväll och om nåt satt fast nånstans. Men jag rökte mycket och var också jätte orolig att det skulle bli vita fyrkanter på tänderna men mina såg som nya ut när tandläkaren vad klar med allt efter borttagningen, samma sak med min syster hon rökte också och drack mycket kaffe men har skit fina tänder idag så du behöver nog inte oroa dig!

• Waldo

Min dotter har precis tagit ut sin tandställning efter att ha haft den i 1,5 år

Tänderna blir lite missfärgade hur noga man än är, eftersom man naturligtvis har något påklistrat på tanden.
    Men det går att åtgärda.

Tandläkaren min dotter har putsade och polerade tänderna efter dom slipat bort allt limmet.
    Dom är inte bara jämna utan kritvita också!

Svar på tråden Ta ut tandställning - missfärgade tänder???