• Löparnörden

Äggdonation i Sverige

Vi ställde oss i kö april 2010 på Karolinska Huddinge och fick göra vårt första försök i april 2012. Så cirka 2 års väntetid i Stockholm, tror resten av landet har liknande väntetider. Detta försök misslyckades men tredje försöket resulterade i vår dotter som nu är 2 månader.

I och med att det är landstingsfinansierat kostar det bara som ett läkarbesök. Två par får dela på äggen från donatorn. Eftersom det finns så få donatorer får man bara ett landstingsfinansierat försök. Det vill säga när äggen plockats och befruktats sätts 1 ägg in i dig. Resterande ägg fryses ner och kan användas för framtida försök. När du använt upp alla ägg du fått från donatorn har du förbrukat din möjlighet att få hjälp via landstinget.

Personalen på fertilitetsavdelningen matchar dig mot en lämplig donator i form av hår och ögonfärg och kroppstyp. Det enda du får veta om donatorn är ålder, det får du endast veta om du blir gravid. Barnet har rätt att få veta donatorns identitet när han/hon blivit vuxen om han/hon skulle vilja det.

Hoppas du fått dina frågor besvarade. Svarar gärna om du har några fler funderingar.

• Löparnörden

I alla fall i Huddinge (borde vara likadant i hela landet) kan du bestämma ganska fritt när du vill göra försök med ägg som du har i frysen. Vi gjorde våra 2 första försök månaderna efter varandra, sedan tog vi en liten paus innan det tredje försöket som resulterade i vår dotter.

Lycka till, hoppas det går lika bra för dig som förr oss och att du också får en underbar liten bebis  

• Löparnörden

Ja det är en emotionell berg och dalbana, det vet du redan om du försökt med ivf. Man har inga garantier och lyckas inget av försöken eller man inte får några ägg till frysen är man ju hänvisad utomlands och väntetiden gör ju att många åker utomlands på en gång trots kostnaden.

Vi har en riktig solskenshistoria i bagaget. Vid vårat första försök sattes 1 ägg in och vi fick bara ett till frysen. Även frysförsöket misslyckades och vi hade tagit kontakt med en klinik utomlands. Det var många tårar då frysförsöket misslyckades och vi inte hade något ägg kvar i Sverige. Men då fick de ett återbud i Huddinge så vi fick ett till försök som vi inte skulle ha fått egentligen. Denna gång fick vi inget ägg till frysen för äggen utvecklades inte riktigt som de skulle och jag hade inte allt för höga förhoppningar att det skulle funka men läkaren lyckades välja ut guldägget som idag är vår dotter. Skulle vi vilja försöka skaffa syskon åt henne måste vi ju åka utomlands.

Med risk för att låta klämkäck men ha is i magen och våga tro att det kommer lyckas. Äggdonation har ju fin chans att lyckas eftersom äggen kommer från unga friska noga utvalda kvinnor. Framför allt glöm inte bort att leva och tänka på annat under tiden, även fast det är lättare sagt än gjort.

• Löparnörden

Glömde bort att om du har möjlighet att ordna en korsdonator kan en del fertilitetskliniker (funkar så i Stockholm i alla fall) erbjuda ett till försök. Dvs om en vän/släkting till dig donerar ägg till andra par på kliniken har du möjlighet att få ett försök till. Den donator du ordnar fram donerar alltså inte ägg till dig utan till ett annat anonymt par och du får ett till försök tack vare det. Något vi inte hade möjlighet att göra

• Löparnörden
    Brioche skrev 2013-11-28 20:48:49 följande:
    Det är delvis sant med inte riktigt hela sanningen. Jag har två barn som kommit till via ÄD på Huddinge med två olika donatorer. Första kom till på ett landstingsfinansierat försök och andra på ett försök som vi betalade själva och som vi fick göra tack vare att vi hade en egen donator (fast vi gjorde en korsdonation). Men vi fick alltså hjälp med syskonförsöket genom landstinget även om vi fick betala för det själva.
    Kul att det finns en Sverige-tråd! Lycka till allihopa!
    Visst finns den möjligheten Brioche
    Löparnörden skrev 2013-11-01 10:16:13 följande:
    Glömde bort att om du har möjlighet att ordna en korsdonator kan en del fertilitetskliniker (funkar så i Stockholm i alla fall) erbjuda ett till försök. Dvs om en vän/släkting till dig donerar ägg till andra par på kliniken har du möjlighet att få ett försök till. Den donator du ordnar fram donerar alltså inte ägg till dig utan till ett annat anonymt par och du får ett till försök tack vare det. Något vi inte hade möjlighet att göra
    Löparnörden skrev 2013-11-01 10:16:13 följande:
    Önskar så att vi hade haft möjlighet att ordna en korsdonator men vi har ingen lämplig att fråga så om vi skulle vilja försöka med syskon till våran tjej måste vi söka oss utomlands för vi har inga ägg i frysen i Huddinge. Det känns ju som ett mycket större och framför allt en mycket dyrare projekt. Skulle vara intressant att höra din historia, om det inte känns för personligt  om vem du frågade som korsdonator för vi har funderat och funderat men inte kommit på någon lämplig i vår närhet. 
  • Löparnörden

Misskitty skrev 2013-11-29 14:59:57 följande:
    Vi har gjort samma, men vi lyckades dessvärre inte på syskonförsöket och fick istället vända oss utomlands. I eftehand känner jag att det bästa hade varit att vända sig utomlands direkt pga massa strul. Vi fick finansiera syskonbehandlingen på 45 000 samt bidra med en korsdonator men det blev bara två ägg varav ett befruktat som var sådär i kvaliten. Kom ihåg att ni även får dela på donatorns ägg med ett annat par om det blir ett visst antal.

Angående att hitta korsdonator så hittade vi vår här på FL, det behöver inte vara någon i din närhet.

Tack för tipsen om att hitta korsdonator på FL Misskitty och Brioche. Visst har jag sett trådar där korsdonatorer efterlysts men aldrig tänkt den tanken själv, nästan tyckt att det känns konstigt men det är det ju kanske inte. Men hur har ni gått till väga rent praktiskt sedan? Har ni träffat korsdonatorn personligen eller bara pratat via nätet? Hur har ni gått till väga med kontakten med fertilitetsenheten och donatorn? Nu är vår lilla tjej bara 3 månader men skulle vi i framtiden vilja få syskon skulle det ju verkligen vara guld värt att slippa åka utomlands, processen är ju nog jobbig i sig utan att slippa det mecket.
  • Löparnörden
    Brioche skrev 2013-11-30 21:16:10 följande:
    Jag har inte träffat henne i verkligheten men haft rätt mycket kontakt med henne på telefon och på nätet. Jag ringde upp Huddinge och sa att vi hade en egen donator och gav dom hennes namn och nummer. Efter det skötte hon och Huddinge all kontakt vad det gällde hennes behandling och äggplock.

Jag har inte träffat henne men hon kommer alltid att finnas i mitt hjärta, liksom dom två tjejerna som faktiskt donerade dom där två cellerna som nu är mina små barn som ligger inne i sovrummet och sover.
    Det lät ju väldigt enkelt. Kom på en fråga till om jag får störa dig. Om vi skulle lyckas hitta en korsdonator och hon sedan inte skulle bli godkänd som donator av nån anledning, vet du om man ändå får ett till försök då? 

Precis så känner jag också för vår donator, går inte en dag utan att jag tittar på vår dotter och tänker hur tacksam jag är mot donatorn och vilken tur vi haft att allt lyckades så att vi fick vår lilla tjej.Glad
  • Löparnörden
    Brioche skrev 2013-12-02 20:21:43 följande:
    Jag är inte hundra men jag tror inte att man får något försök då. Vi blev tex inte matchade med någon donator förrän vår korsdonator hade donerat.
    Misskitty skrev 2013-12-01 11:54:19 följande:Tänker precis som dig att det är viktigt att båda barnen har rätt att ta reda på sitt ursprung om de önskar, Finland har samma lagstiftning kring äggdonation som i sverige gällande detta. Hur gamla är dina barn? Har du berättat något om ÄD för dem ännu?
    Dom är snart 4 och 1 år. Vi har en bok här hemma som handlar om äggdonation som vi har läst för den stora ett par gånger men han har inte varit så intresserad än. Men vi ska se till att boken hela tiden finns med och så fort han visar minsta intresse så åker den fram. Sen får han ställa frågor vartefter tänkte vi. Jag tror och hoppas att ju tidigare dom får veta och ju självklarare det är, desto mindre grej kommer det att vara för dom.

Visst lär det vara så att korsdonatorn måste bli godkänd Miskitty och Brioche. Får dubbelkolla med Huddinge den dagen det blir aktuellt men än så länge är dottern bara 3 månader och jaglever jag i vår bebisbubbla.

En sådan bok ska införskaffas. Är också övertygad om att det inte blir någon stor sak för äd-barn om de får veta hur de kom till redan från början och man tar det i deras takt och på lämplig nivå.
Svar på tråden Äggdonation i Sverige