• swede

Hej TiinaLarson! Jag "smygläser"lite på den här tråden. Vi står i donationskö i Umeå, men eftersom det tar lite tid så har vi beslutat oss för att göra äggdonation i Riga. Jag har fyllt 40 år, så vi måste hur som helst göra det privat och har nu valt Riga. Jag hoppas att det är ok att "hänga med" i tråden ändå, även om vi nu i första hand kommer göra äggdonationsförsök utomlands. Vad spännande TiinaL, då är ni ju i full gång. Lycka till! Jag sänder mina varmaste tankar!!

• swede

Det är ingen väntetid alls i Riga och det var en av anledningarna till att vi valde en klinik där. Här hemma skulle vi behöva stå i kö i minst 1,5 år i Umeå och det kändes som en lång tid. Ja, vi är igång. Jag började med Estrofem i måndags och förhoppningsvis blir det ET den 31 mars. Känns som ett stort steg och allt blir plötsligt "på riktig". Det känns jättespännande, och samtidigt mycket skönt att ha kommit så långt i processen. Det har tagit tid att ta in allt, men nu "kör vi". Då är ju ni också på g...sååååå spännande. Hoppas att kuratorsamtalet går bra imorgon! Och vilken fantastisk syster du har som hjälper er! Massor med lycka till!

• swede

Hej Tiina! Ja, du har rätt...vi har haft ett ET. Jag var i Riga i onsdags 2 april och fick ett ET. Måste säga att från den dagen vi startade med äggdonation så har det flytit på bra. All kontakt med kliniken har varit outstanding!! Verkligen, är supernöjda. Kliniken var fräsch och personalen mycket trevlig. Riga som stad var fin och trevliga människor. Vår donator fick 10 ägg och 5 blev befruktade, ett blev dock felbefruktad. Så efter 5 dagars gottande (för embryona) hade vi 4 fina kvar när jag åkte över. Vi hade efter mycket övervägande tänkt sätta in två, men efter samtal med Dr Fodina på kliniken valde vi ett till slut. Eller rättare sagt JAG valde ett...sambon trodde vi skulle sätta in 2. Men han sa att om jag ville ändra mig så var det ok, bara det kändes bra och det gjorde det. Äter nu ca 12 mediciner på 5 olika tider. RD 7 idag. Test på tisdag o torsdag nästa vecka. Känner ingenting i kroppen än, bara huvudvärk.

Jag har faktiskt sjukskrivit mig nu. Jag jobbar ju på flyget och kan ju inte direkt flyga jorden runt med jetleg och äta alla piller på bestämda tider då...och sker det något ombord kan jag verkligen inte vara där med tankarna. Så jag sjukskrev mig...och som du säger...denna resa har kostat oss nästan 100000 kr för ett försök och då vill jag inte riskera någonting. Det var inte jättelätt att ringa, men så tänkte jag...jag måste tänka på mig själv nu och så blev det helt plötsligt lätt. Om du känner som du gör, tycker jag att du också ska göra det...du kommer ändå ha tankarna på annat håll. Och stressa ska du ju absolut inte göra...men du får känna efter vad som känns rätt för dig. Du ska absolut inte ha dåligt samvete för att du sjukskriver dig tycker jag. Det är aldrig någon som tackar en i slutändan ändå...Det här är bara min personliga uppfattning dock...

Jag ska hålla alla tummarna för dig nu och hoppas att din syster får ut en massa fina härliga guldägg. Ska bli spännande att höra hur det går för dig/er. Massor med kramar

• swede

Tiina...jag håller dig up to date

Andel00; Tycker det är bra med trippelpost, för då kanske jag också kan fatta. Tack Bra tips du kom med till alla som funderar på ÄD!

• swede
    TiinaLarsson skrev 2014-05-07 08:18:46 följande:
    Swede - Hur går det för dig? Här har jag äntligen börjat med progynon jippii:))fick åka till SU och punktera en äggblåse cysta förra veckan eftersom mina värden inte gick ner:( men nu såg allt bra ut och jag börja med progynonen igår:)) äggplock som planerat v21! Börjar bli rätt nervös. Har vart hemma sjukskriven i ett par veckor. Det har hjälpt rätt mycket. Slipper den stressen vi har på jobbet. Vill ju må så bra som möjligt nu så ägget fäster fint;)
    Har ni andra hört något?

Åh vad spännande TiinaLarsson. ÄNTLIGEN!! Skönt att värdena gick ner och att du nu är på gång, på riktigt. Jippie!

Bra att du kan vara sjukskriven, det tar verkligen massor på psyket tycker jag. Jag ska hålla alla tummar för dig nu.

Själv satte vi ju in ett embryo den 2 april och plussade faktiskt. Helt plötsligt vaknade jag 4 varje morgon och fick riktigt ont i brösten. Tyvärr gick det inte hela vägen, utan i vecka 6 fick jag ett missfall. Blöder fortfarande Så just nu känns det lite jobbigt, men nu ska jag/vi bara ta det lugnt och vila. Vi har en resa inplanderad i juni, så vi fokuserar på den nu och sen efter det får vi ta tag i ett nytt försök. Men jag får se det positiva, jag kan bli gravid. Det vet jag nu. Så nu får kroppen läka och vi ska samla energi, sen blir det ett nytt  försök.

Önskar dig all lycka till. Blir spännande att följa din resa

Kram till er alla
  • swede

Tiina, jag har ätit Prednisolone. Efter ET blev jag ordinerad en tablett (5mg) vid 22-tiden på kvällen. Det är ett kortisonpreparat. Tog en hel del andra mediciner också...Vet att Riga ofta ordinerar det efter ET. Lycka till alla ni andra i tråden!

Svar på tråden Äggdonation i Sverige