Inlägg från: bullenochgrisen |Visa alla inlägg
  • bullenochgrisen

Äggdonation i Sverige

Är 24 år och jag och sambon har stått i kö för äggdonation i snart en månad. vi fick ställa oss direkt i kön då jag gjorde min utredning som 14 åring då jag hamnade i för tidigt klimakterie. jag ringde till huddinge igår och fråga om väntetiden. de sa att de inte kunde säga exakt väntetid då det beror på donatorer och om andra hoppar av i kön osv. men att hon trodde att vi skulle bli kallade i höst. någon som har mer info om hur det går till? Har läst om både spray och sprutor, tar man det innan äggåterförandet? Fick reda på att man ska dit och prata med en kurator också när man kommit fram i kön. hur förbereder man sig för det? Har ni spekulerat något om hur man ska berätta för barnet hur hon/han blev till och när man ska göra det? Har hört att den frågan kommer upp nämligen. vill ge alla som står i kö lite hopp, det är kämpigt, frustrerande och väldigt plågsamt att bara vänta. att man inte kan påverka det själv. om det ens kommer att lyckas osv. jag försöker att inte ta ut några förhoppningar för tidigt. vill egentligen inte tänka på detta alls utan ta det som drt kommer. men det är såååå svårt! Tappa inte er själva under resans gång.

• bullenochgrisen

Oj det var en lång kö! Är ni färdiga och godkända nu med allt vad det innebär så ni bara väntar på donatorn? Jag har stått i kö sen augusti 2013 och kommer troligtvis fram i kön till hösten. På ks Huddinge i Stockholm. Har Göteborg färre donatorer? Jag som tyckte denna tiden varit lång.

dreamz skrev 2014-05-07 20:50:03 följande:
    Heejsan! Jag har stått i kö för äggdonation sedan juni 2012 och väntar fortfarande på att få komma till. Jag ska villigt erkänna att jag näästan kollar i brevlådan 7 ggr per dag för att det kanske dimper ner ett kuvert från sahlgrenska... åååhhhh denna väntan gör mig galen! =D

• bullenochgrisen

Vi är bedömda och klara. Vi var på vårat första möte november 2013, sedan har vi varit på återbesök ca. Tre gånger efteråt. Jag gör en testcykel just nu eftersom att jag inte har egen mens. Var på ks förra veckan och gjorde ul för att se om slemhinnan växt, vilken den hade med Progynon X3 / dag. Nu tar jag Då Provera i tio dagar för att framkalla en blödning ( jippiii, NOT!) Men vi var på psykologsamtalet förra veckan där de sedan ska göra ett ställningstagande och godkännande för våran lämplighet. Men de sa att vi inte behövde oroa oss för allt hade gått så bra och bi har sån bra syn på allt :) Men menar du att du stått i kö i två år utan något besök???

dreamz skrev 2014-05-08 08:13:32 följande:
    Är ni bedömda och klara? Eller väntar ni på art komma intill bedömningen?

• bullenochgrisen

Jag kom in i klimakteriet när jag var 13 ;) men vi fick Nåd en tid för besök tre månader efter att jag ringt och sagt att nu vill vi börja. Jag hade ju min utredning precis som du. Men man ska fortfarande genomgå vissa saker för donation. Tex gyn undersökningar, läkarbesök och psykologsamtal osv där de sedan kan besluta om du är godkänd som äggmottagare och hur de ska hormonisera dig innan.

dreamz skrev 2014-05-08 11:27:45 följande:
    Nej ingen egen donator tyvärr.
    bullenochgrisen skrev 2014-05-08 11:22:17 följande:
    Vi är bedömda och klara. Vi var på vårat första möte november 2013, sedan har vi varit på återbesök ca. Tre gånger efteråt. Jag gör en testcykel just nu eftersom att jag inte har egen mens. Var på ks förra veckan och gjorde ul för att se om slemhinnan växt, vilken den hade med Progynon X3 / dag. Nu tar jag Då Provera i tio dagar för att framkalla en blödning ( jippiii, NOT!) Men vi var på psykologsamtalet förra veckan där de sedan ska göra ett ställningstagande och godkännande för våran lämplighet. Men de sa att vi inte behövde oroa oss för allt hade gått så bra och bi har sån bra syn på allt :) Men menar du att du stått i kö i två år utan något besök???
    jag är utredd  gjorde jag i 20 årsåldern jag har premature menopaus, typ kom väl i klimakteriet när jag var 19 år. Men har inget hört på två år till ÄD.

• bullenochgrisen

Nej förstår inte heller varför det gått så lång tid för dig? Ett års väntetid ca. Är det i Stockholm, helt beroende på donatorer såklart och personerna som är före. Många söker sig utomlands och blir gravida på den vägen och hoppar då av kön i Sverige. Men två års väntan för bara ett besök? Under dessa 8 månaderna är vi nu klara med alla läkarbesök, gyn, testcykel och psykologsamtal. Så nu ska bara ett godkännande dyka ner i lådan, skulle gå relativt snabbt men det har gått en vecka nu iallafall. I höst förväntar vi oss att bli kallade. Det tyckte barnmorskorna på ks var realistiskt också. Kan du inte ringa dom på Sahlgrenska och kolla läget? Går det inte inom vårdgarantin? (3 mån)

dreamz skrev 2014-05-08 17:46:25 följande:
    Sånt har inte jag gjort än. Men jösses vad fort det gått för er! Fattar fasen inte varför det e så sjuuukt lång väntetid... Vänta ca 2 år på att bli bedömd om man är lämplig eller inte. Den bedömningen tycker man att man kunde få tidigare.

• bullenochgrisen

Grattis Längtar 12345! !! Vi står fortfarande i kö på Huddinge. Ett år har vi stått nu sedan första samtalet dit. Idag ringde dom men kunde inte svara då jag var på jobbet. Lämnade meddelande om att de ville uppdatera mig lite. De skulle pröva att ringa senare. Hemma undrar vad de ska uppdatera mig om?! Får återkomma när jag pratat med dom. Wiiiie

• bullenochgrisen

Det har jag undrat också. Jag är också usk på demensavdelning, en avdelning som inte är känd för sitt lugn direkt. Jag har dock valt att inte beretta detta för chef eller övrig personal. Har sparat semesterdagar som jag tänkt ta ut precis vid insättning. Mer för lugn och ro och så kroppen får vila och äggen får bra med tid att fästa. Men finns ju dom som blir gravida utan att vara ledig ett par dagar efter men jag vill göra så iaf :) il

dreamz skrev 2014-08-15 16:29:27 följande:

Okej! :). Blev du sjukskriven när du ruvade eller sjukskrev du dig själv i en vecka? (Om du gjorde det dvs.) själv har jag ett "tungt" jobb (usk) jag är inte smal men inte fetma slutade röka för två år sen. Det enda koffeinet jag får i mig e cola Zero (håller på å drar ner för att sedan sluta när vi väl får komma in å få ägg). Lite lätt för att bli uppstressad tyvärr, försöker att lugna ner mig på den punkten. :)

Åh e jätteglad att höra att det gick på första(?) försöket för er! ( läser väl kanske lite för mycket här om de flesta som plussat å fått behålla efter typ 3 eller 8 gången..)

Kram!

• bullenochgrisen

Hej! Vi väntar tills slutet på denna månaden då vår eventuella donator gör äggplock. Dock är vi mottagarpar nummer två så det är en chansning. Hoppas ju såklart vi får vara med :) har tagit sista tabletten Provera idag så inväntar mens. På mensdag två ska jag äta Progynon tre tabletter om dagen. Hoppas hoppas hoppas jag slipper äta dessa hormonerna i onödan. Hoppas vår donator får ut många fina guld ägg :) hur går det för er andra? Styrkekramar

• bullenochgrisen

Fick mensen igår. Har nog aldrig längtat till mens tidigare i mitt liv hihi :) har pratat med barnmorskan idag och har nu börjat äta 3 st progynon tabletter om dagen. Ska på vul den 21a oktober för att kolla slemhinnans tjocklek. Vid testcykeln med samma dos av hormoner var den 7 mm i våras och det var jätte bra, så håller tummarna att den lika fin denna gången :) hur går det för er andra?

Svar på tråden Äggdonation i Sverige