Inlägg från: keron |Visa alla inlägg
  • keron

Skriker när han skall ta bröstet = blir ingen amning

Spädbarn har en ökningsperiod och ett utvecklingssprång runt den åldern. Att barn i 3-4 månaders åldern blir jättekrångliga vid amning är ingenting konstigt alls.

Två av mina fyra barn har varit så bökiga vid amning dagtid under denna period och vägrat ta bröstet i vaket tillstånd att jag helt enkelt har fått vänta på att de ska somna och sen ammat dem när de sovit. De andra två räckte det med att göra det mörkt i sovrummet och liggamma i sängen där det är lugn och ro och så lite intryck som möjligt.

• keron
    Flickan och kråkan skrev 2013-11-01 08:38:02 följande:
    Det som brukar fungera här (har fungerat med tre barn) när det varit perioder eller tillfällen då de varit oroliga och inte kommit till ro för att ta bröstet är att vagga i famnen (gå runt och guppa) samtidigt som jag lägger barnet till bröstet. Värt att testa. Gunget lugnar ofta tillräckligt för att barnet ska ta bröstet. 
    CaptPappaMike skrev 2013-11-01 11:36:47 följande:
    Tack goa människor för era synpunkter!
    Att detta problem inte är unikt förstår vi nu, och att det är en övergående fas.
    Det gav oss ny energi!

Tack för detta och ha en fin helg! 

• keron
    MrXSweden skrev 2013-11-06 19:39:37 följande:
    Vi har samma problem, lill-killen är hungrig och fortfarande relativt lugn. Huvudet går från sida till sida och han smackar lite. Men så fort vi lägger honom till bröstet blir han as-förbannad, skriker och vill inte alls ta bröstet. Vi har prövat alla möjliga och omöjliga ställningar och ibland hjälper det men långt ifrån alltid. Samma som ni andra har skrivit att på natten går det utan problem att ligga och amma. Min fru känner sig otillräcklig och jag känner mig hjälplös Rynkar på näsan.

Ni skriver alla att det här är jätte-vanligt vid 3-4 månader eftersom det är någon tillväxtperiod då. Våran kille blir 2 månader nu den 14/11, kan det ändå vara att det är någon övergående tillväxt-period? 
    Min äldsta hade en sån period även runt 2 månadersåldern. Ammade honom varje gång han sov.

Har frugan testat att gå runt med honom vid bröstet en stund, tills han fått tag och sugit igång utdrivningsreflexen? Brukar ni ge flaska ibland?
Svar på tråden Skriker när han skall ta bröstet = blir ingen amning