• Lindax1988

Överklaga beslut från csn!

Hej jag började studera i början utav året på olika kurser på komvux som var på gymnasienivå.
    Klarade studierna bra i våras och sökte in på nya kurser till hösten.
    Kom in på 3 olika kurser Matematik 2, barnhälsovård och akutsjukvård alla på distans.
    Jag studerade då alltså på heltid ända fram tills för 2-3 veckor sedan då jag anmälde studieavbrott och tog bort matte kursen då den var alldeles för svår för mig.
    Jag kände att jag inte hängde med och att den var väldigt svår.
    Anmälde detta till csn samtidigt då det var i slutet på förra utbetalningsperioden.
    Fick idag beslutet utav csn att jag ska betala tillbaka allt studiemedel som jag fått utbetalt i mattekursen och att dom kommer att dra det ifrån kommande utbetalningar.
    Jag tycker att detta är jätte konstigt beslut då jag varit aktiv i kursen, deltagit i alla webblektioner alla veckor och gjort alla inlämningsuppgifter som varit under denna tid.
    Har chansen att få överklaga beslutet, men vad ska jag skriva?
    Har mejlar min f.d. mattelärare om detta om man kanske kunde få något intyg ifrån honom om att man varit aktiv i kursen. Någon annan som varit med om liknande? Hur gick det för er?
    Överklagade ni beslutet?  Hoppas på svar!

• Svar på tråden Överklaga beslut från csn!
  • snedtak

Inte varit med om något liknande, men har man läst kursen ska man få studiemedel för den. Du har alltså fått återkrav för hela kursen? Eftersom man får CSN i förskott kan man ibland få återbetalning eftersom man redan fått pengar för tiden efter det att man hoppade av. Ring handläggare eller mail CSN och be om förklaring! Jag antar att tiden man har på sig att överklaga står på beslutet?

• Lindax1988

Ja jag har fått återkrav för hela kursen och det tycker jag är jätte konstigt.
    Innan jag hoppade av kursen så ringde jag till csn och hörde mig för om när dom tyckte att det var bäst att hoppa av kursen och dom sa i slutet utav varje utbetalningsperiod och det var där jag var då.
    Alltså i slutet utav sista veckan på förra utbetalningen.
    Sen fick jag ju en utbetalning förra veckan och det var ju full utbetalning, vilket jag vet att jag inte borde ha fått och det kan jag tänka mig att betala tillbaka men inte allt annat för jag har ju som sagt deltagit aktivt i kursen!

• Tjohalia

Jag tror att du måste avsluta kursen med godkänt betyg för att ha rätt till studiemedel. Då hjälps det inte hur mycket tid du lagt ner, utan det är betyget som är avgörande.mså har jag för mig att det funkar.

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • snedtak
    Tjohalia skrev 2013-11-01 13:12:34 följande:
    Jag tror att du måste avsluta kursen med godkänt betyg för att ha rätt till studiemedel. Då hjälps det inte hur mycket tid du lagt ner, utan det är betyget som är avgörande.mså har jag för mig att det funkar.
    Det stämmer inte! Om man klarar sina kurser eller ej spelar roll för om man blir beviljad studiemedel nästa gång man söker. För perioden man redan blivit beviljad är det dock att vara aktiv studerande som är relevant.

"Om du avbryter dina studier får du behålla de studiemedel du fått fram till avbrottet. Söker du studiemedel på nytt prövar vi resultatet för de veckor du studerade före avbrottet."
    www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel/krav/studieresultat/avbrott-1.2809

CSN har gjort fel här, vilket inte är så konstigt för det finns en hel del handläggare som inte har koll på sina egna regler. Alternativt har din skola inte anmält avbrott utan tagit bort hela kursen, så det kan vara skolan som gjort fel.
  • Fennyxx

Normalt får man studiemedel fram tills man hoppar av kursen,  men när man söker studiemedel nästa gång kan man få problem eftersom man inte klarat tillräckligt många poäng. Du kommer ju inte få några poäng om du inte skriver några tentor.

Räkna lite på det, det kanske är smartare att betala tillbaka nu och kunna söka studiemedel utan släpande poäng nästa termin.

• Lindax1988

Det hela blev så här att läraren kunde inte hjälpa mig. Men jag hade en tid hos syon så jag gick dit och hon hjälpte mig genom att ringa till csn och dom sa i telefonen att dom visst hade gjort fel....
    Så nu behöver jag bara betala tillbaka det som jag fick för mycket förra månaden! :)
    Men däremot så kunde om inte ge mig något beslut om att få något nytt studiemedel än för hittils så hade jag för få studieresultat, tror det beror på den avhoppade kursen för resten sköter jag!
    Så beslut skulle fattas när terminen var slut och då csn fått mer information ifrån skolan så jag hoppas att det inte ska vara några problem. Kommer ändå att ha klarat av 75% i slutet av den här terminen.
    Någon som varit med om detta? Fick ni studiemedel för nästa termin?

Svar på tråden Överklaga beslut från csn!