• Anonym (Mats)

Bör en man tvingas att uppfostra ett barn?

Bör en man tvingas att ta ansvaret för ett barn han inte önskade och allt vad det innebär med ett barnuppfostrande?

Jag anser inte det. Precis som kvinnan har rätt att göra abort, bör mannen ha rätt att frånta sig föräldraskapet om han helt ofrivilligt blev fader.

• Svar på tråden Bör en man tvingas att uppfostra ett barn?
  • blomman07
    Sensitiveguy skrev 2013-11-01 13:38:46 följande:

I sådana fall som skyddet ej fungerade då?
    Vad spelar det för roll? Varesig han vill eller inte är det hans skyldighet.
  • Sensitiveguy
    blomman07 skrev 2013-11-01 13:54:06 följande:
    Vad spelar det för roll? Varesig han vill eller inte är det hans skyldighet.

Nja, i en sådan situation spelar man och kvinna efter samma förutsättningar, och då har mannen ingenting, jag betonar; Ingenting att säga till om. Därför kan man inte begära att han skall tvingas betala mot sin egna vilja.
  • missan75

Jag tycker inte barnet ska lida för att föräldrarna är idioter. Att tvinga barnet att umgås med en förälder som "inte känner någonting" låter väldigt dysfunktionellt. Men betala det ska man, utan förbehåll. Staten ska inte stå för det om föräldern har de ekonomiska förutsättningarna.

• Fanny b
    Sensitiveguy skrev 2013-11-01 14:18:59 följande:

Nja, i en sådan situation spelar man och kvinna efter samma förutsättningar, och då har mannen ingenting, jag betonar; Ingenting att säga till om. Därför kan man inte begära att han skall tvingas betala mot sin egna vilja.

Samtidigt så kan också män bli glada när deras sambos blir gravida, och säga till dem att de vill bli föräldrar. Men så händer något som gör att de ändrar sig, de kan utan problem lämna sina sambos i 9:e månaden eller på BB. Kvar står kvinnor som helt plötsligt blir ensamstående föräldrar mot sin vilja. Deras ex behöver då bara betala underhåll för sina barn, de behöver inte träffa dem. De män som absolut inte vill ha barn kan genomgå en vasektomi. För jag tycker detta handlar om ansvar, som vuxen vet man om att sex kan leda till barn. Män vet om att kvinnor kan luras och säga att de t ex äter p-piller, män vet också om att P-piller inte är något 100% skydd. Så om de inte vill ha barn kan de använda kondom eller göra en vasektomi.
  • Sensitiveguy

Fanny, bara för att det är fel när sker innebär det inte att sådana saker upphör att ske imorgon, och därför får man utgå ifrån det. Som någon en gång sade; sanningen är mångfacetterad. Så även i detta ämne.

• jashrinah

sexualundervisningen behöver tydligen bli bättre i sverige 

om man har VAGINALT SEX  (man & kvinna ) så kan kvinnan bli gravid ÄVEN  om man använder både kondom och p-piller. 

när man har sex så säger man JA  till att EVENTUELLT  bli FÖRÄLDER. 

• Anonym (Coco)
    jashrinah skrev 2013-11-01 15:27:35 följande:
    sexualundervisningen behöver tydligen bli bättre i sverige 

om man har VAGINALT SEX  (man & kvinna ) så kan kvinnan bli gravid ÄVEN  om man använder både kondom och p-piller. 

när man har sex så säger man JA  till att EVENTUELLT  bli FÖRÄLDER. 

Ja, det är också vad lagen säger. Sen kan man ju tycka annorlunda, men det spelar ju egentligen ingen roll alls..Faktum kvarstår även om man skriker sig blå om hur orättvist det är
  • Fanny b
    Sensitiveguy skrev 2013-11-01 15:17:40 följande:
    Fanny, bara för att det är fel när sker innebär det inte att sådana saker upphör att ske imorgon, och därför får man utgå ifrån det. Som någon en gång sade; sanningen är mångfacetterad. Så även i detta ämne.

Jag håller med,  detta innebär också att män som inte vill bli pappor kan tvingas bli det i alla fall, om de kvinnor de råkar göra gravida väljer att behålla barnet. De kan välja att inte ha någon kontakt med barnet men de måste betala underhåll för det.
  • Sensitiveguy

Men då utgår du inte ifrån verkligheten Fanny, för där existerar, hör och häpna, fall där mannen trots skydd blir en potentiell fader. Och till honom har du att säga, ursäkta provokationen, "ring till kondomtillverkaren och klaga på kvaliteten på kondomerna" ???.

• Fanny b
    Sensitiveguy skrev 2013-11-01 21:01:52 följande:
    Men då utgår du inte ifrån verkligheten Fanny, för där existerar, hör och häpna, fall där mannen trots skydd blir en potentiell fader. Och till honom har du att säga, ursäkta provokationen, "ring till kondomtillverkaren och klaga på kvaliteten på kondomerna" ???.

Jag har inte skrivit detta. 
Svar på tråden Bör en man tvingas att uppfostra ett barn?