• Anonym (sbl)

Hälften

Jag är installatör som i början av december har jobbat 6 mån i min första tjänst där jag har kontrakt för mer än 1 år framåt. Kan jag efter dessa 6 månader, alltså i december gå ner till halvtid min åttonde o nionde graviditetsmånad om det skulle bli tungt att jobba och ändå få föräldrapenning dag 181 som grundar sig på min heltidslön, d v s att min SGI inte sänks trots halvtid de 60 sista dagarna?

• Svar på tråden Hälften
  • Försäkringskassan

Hej!

Om man har arbetat helt i 6 månader utan avbrott så kan man gå hem det sista utan att SGI:n ändras.

För att du ska få föräldrapenning för de första 180 dagarna enligt din SGI så måste man uppfylla 240- dagars villkoret. Det innebär att man har haft en ersättning som överstiger 180 kr/dag 240 dagar före beräknad förlossning.

Hälsningar
    Hugo, handläggare 

• Anonym (sbl)

Så då behöver jag inte ta ut föräldrapenning dagar på halvtid sista 60 dagarna? Jag kommer hinna jobba 8 mån innan bebisen är beräknad komma. Godkäns 240 dagars villkoret om jag arbetar de sista 2 graviditets månaderna på halvtid, det blir ju alltså tot 8 mån innan bebisen beräknas ..eller måste jag fortsätta jobba heltid även dessa 2 mån för att uppfylla regeln?

• Försäkringskassan

Hej!

Du behöver inte arbeta heltid de sista 2 månaderna för att uppfylla regeln om du får en ersättning på minst 180 kr /dag den tiden.

Hälsningar
    Hugo, handläggare 

• Anonym (sbl)

Har jag rätt att gå ner på halvtid och min arbetsgivare måste fixa det eller vad gäller där om de tycker att det inte kommer funka rent praktiskt?

• Anonym (sbl)

Så då behöver jag inte ta ut föräldrapenning dagar på halvtid sista 60 dagarna?

• Försäkringskassan

Hej! Huruvida din arbetsgivare kan neka dig ledighet eller inte är inget Försäkringskassan kan svara på. Ditt fackförbund ska kunna svara på den frågan. Du behöver inte ta ut föräldrapenning på halvtid de sista 60 dagarna om du uppfyller villkoren för SGI-skydd för gravida. Hälsningar Rose, handläggare

Svar på tråden Hälften