1 år sedan jag fick missfall. Varför blir jag inte gravid?
Jag har själv väldigt svårt för att bli gravid, och när jag blev gravid med vår dotter blev jag överlycklig!
Vi försöker nu igen och har gjort det sen hon föddes, väl medvetna om att det i princip var omöjligt under amningen. Jag slutade amma när hon var 8 månader, och hon är nu 15 månader, och än är jag inte gravid. Men jag har förhoppningar.
Med det sagt så är jag otroligt noga med kosten och motionen.
Vad många inte vet så minskar koffein dina chanser att bli gravid. 3 koppar kaffe kan sänka dina chanser med upp till 35%! Tyvärr minns jag inte riktigt vart jag fått denna informationen ifrån, mer än att det är ifrån någon fertilitetskliniks hemsida. Koffein finns ju i kaffe, te, kakao, coca cola, choklad, energidryck, kan tydligen även finnas i glass och mjölkprodukter.
Sen kan ju även rökning minska chanserna ganska mycket. Det är även viktigt att få i sig tillräckligt av alla vitaminer och mineraler samt att man rör på sig. På livsmedelsverkets sida finns en del information om vad man ska få i sig. :)
Har jag inte blivit gravid till sommaren så ska jag nog kontakta gyn för en utredning.