Hej igen!
Det finns mycket bra trådar här på Familjeliv som kan ge dig mycket av den information som du söker.
Här är några tips:
www.familjeliv.se/Forum-7-147/m57763470.html Handlar om ersättning för ÄD utomlands.
http://www.familjeliv.se/hem/virvla/lankar.php?www.familjeliv.se/Forum-7-134/m63072249.html Om immunförsvarets roll vid fetilitetsproblem och missfall.
http://fertilitetsguiden.com/ Sammanfattande om immunproblematik och fertilitet, bra info om mediciner olika läkare och kliniker.
Nu till dina frågor.
Enligt svensk lag har barnet rätt till sitt ursprung. Det betyder att barnet ska ha möjlighet att spåra donatorn vid donationsbehandlingar. I Sverige har barnet rätt att få namnet på donatorn vid 18 års ålder. Det samma gäller i Finland och på Island. I Lettland har man en annan syn på saken. Där är alla donatorer anonyma och ospårbara. Det innebär att det inte går att få ersättning för behandling i Riga då den behandlingen inte skulle vara laglig i Sverige. I både Sverige och Finland krävs ett intyg från Psykolog för att påbörja behandling. Det som ska diskuteras vid psykologsamtalet är just barnets rätt till sitt ursprung och att vi som föräldrar planerar att berätta för barnet om äggdonationen. Vi hade ett mycket bra psykologsamtal i Umeå, hon lyssnade och gav bra stöd för hur vi kan tänka om hur och när man ska prata med barnet.
Vi har gått via kliniken Fertinova i Helsingfors. Jag mailade dem i februari och fick tid för första besök 8/3. All kommunikation har skett på Svenska, men de pratar även bra engelska. Vi har även haft stöd från vår IVF klinik i Falun som har översatt recept, skrivit remisser för provtagning och gjort ultraljud. Vid besöket i mars ställdes vi i kö. De sa att de hade ca 6 månaders väntetid. I slutet av augusti fick jag min behandlingsplan och efter mensen i september kunde jag börja. Nedreglering med spruta Procren. En depot spruta som tas en gång, ska ge samma effekt som sprayen (synarela, suprecur). Det är för att kunna synka min cykel med donatorns. Fertinova gör korta behandlingsprotokoll på sina donatorer för att skona dem så mycket som möjligt. Nedreglering är aldrig roligt, men det blev mycket bättre när jag börjat med östrogentabletter. Det gjorde jag den 30/9. Jag har även tagit Prednisolon (kortisontabletter) för att minska risken att mitt lite överaktiva immunförsvar stöter bort embryot. Den 14/10 var det äggplock och min man fick åka till Finland för att lämna sitt bidrag. Jag började med progesteron vagitorier x3 samma dag. Dagen efter började jag även med injektioner Klexane (blodförtunnande av samma sort som Fragmin), det kan öka chans för infästning och minska risk för tidiga missfall. Vi fick ut 14 ägg, hälften gjordes ICSI på och hälften vanlig IVF. Vi fick 6 befruktade. Vi ville ha långtidsodling då våra embryon alltid tidigare slutat utvecklas kring dag 3 även om de sett bra ut dag 2. På fredagen åkte vi tillbaka till Helsingfors, åt god middag och sov på hotell nära kliniken. Lördag morgon 19/10 var det insättning. Vi var nervösa, hade vi några embryon kvar? Jodå, 2 fina blastocyster, 2 morula och 2 som saktat av. Kliniken trodde att de som var morula skulle bli blastocyst under dagen. Vi fick välja om vi ville sätta in ett eller två. Vi valde ett. Jag ville spara en av de bästa blastocysterna till FET ifall vi inte skulle lyckas. Vi fick i slutänden 3 blastocyster till frysen. Vi har under fem års försök aldrig tidigare fått något till frysen, trots att vi alltid fått ut mellan 6-19 ägg. Jag fick med mig en spruta vid namn Gonapeptyl hem att ta dagen efter ET, den skulle minska risken för att slemhinnan skulle släppa.
Idag var min officiella testdag och det var det mest tydliga plus jag sett. Jag känner mig hoppfull!
Jag tar idag 12,5mg prednisolon. Progesteron vagitorier 400mg x 3, Progynon 2 mg x 3, trombyl 75 mg x 1 och Klexane 40mg/100ml x 1. Dessutom Folsyra 5 mg, D-vitamin 20microgram, Fiskolja 1000mg x 2 och membrasin x2. En riktig medicin- och hormoncoktail med andra ord, men det är det värt om det fungerar!
Jag kommer att skicka in en ansökan för ersättning för vård i annat eu-land till försäkringskassan. De kan inte mer än att säga nej. Jag vet flera som har fått ersättning beviljad, chansen är ganska stor.
Det var min äggdonationsresa i korthet så här långt!