• Greenvalleys

Att hantera smärta och ångest vid barnlöshet?

Hej!

Nu har det gått över tre år och fortfarande inga barn. Till en början tog jag hela grejen med ro eller iallafall låtsades göra det. Vid frågor om barn blev svaret "det kommer när det kommer" eller till dem som visste vad vi går igenom "vi får väl se, klart det känns jobbigt". Svaren har varit minst sagt ytliga och så har jag också förhållit mig till mina egna känslor. Skuffat undan och förträngt.

Det senaste året har tankarna av det mörka slaget kommit krypande. Det tog lång tid innan vi gjorde en utredning och väl efter det ställde vi oss i kö till IVF. I maj i år inleddes det första försöket som enligt planerna skulle vara klart innan midsommar. Uttaget var det mest smärtsamma jag någonsin upplevt. Det var så fruktansvärt. När behandlingen påverkade min kropp negativt fick jag vänta över sommaren (då de har sommarstängt). Gynekologen sa att nu var det fritt fram att ta en snaps till midsommar. Och resten av semester också, tänkte jag. Mer bitter än glad då behandlingen känns en miljon viktigare än ett glas vin.

Efter sommaren tog det ytterligare en stund eftersom jag inte får till ägglossning på egen hand. Det var precis innan insättning som den riktiga ångesten kom. I skrivande stund kommer det tillbaka till mig.  Efter skulle jag vänta 18 dagar.  Efter cirka tio kom det som inte får komma. Men som samtidigt inte är ett hundraprocentigt bevis på att det inte gått vägen. Outhärdlig väntan och för första gången tillät jag mig själv att vara sjuk en dag från jobbet. Behandlingen misslyckades.

Det mest smärtsamma rent psykiskt är att hålla uppe fasaden, att allt är bra. Särskilt på jobbet. Flera dagar i veckan har jag satt mig på toaletten eller gått in på kontoret och stängt dörren, gråtit och bara velat gå hem. Jag arbetar med människor och arbetet påverkas. På morgonen är fasaden på. "Hur är det med dig" "jo, det är bara bra det, själv?". Jag vet inte varför jag inte kan säga det. Det känns som en djup skam.

Min man och jag pratar om det ofta, mest jag. Jag vill att det skall vara "vår" grej men jag vet att det är min kropp som inte riktigt fungerar och att det är jag som tänker på det varje dag. Det gör att jag känner mig ensam. Min önskan är att bli stark och sluta skämmas.

Jag har tagit några steg: pratat med en kurator en gång, anmält mig till en föreläsning på barnlängtan och idag blivit medlem här. Min förhoppning är ett svar från dig som vill berätta din historia och även berätta hur du hanterar vardagen. Och till dig som vågat berätta för arbetskamrater, hur skapade du modet?

Tacksam för svar!

/K 

• Svar på tråden Att hantera smärta och ångest vid barnlöshet?
  • Thotis90

Vi har försökt i snart 2 år och avslutade precis vår fertilitetsutredning (remiss har skickats till IVF fast vi inte vill...). Det har inte hittats några fel och läkarna säger att vi har alla chanser i världen att lyckas då jag har varit gravid förut. Den graviditeten blev till på andra försöket, med en annan man, men slutade i en sen abort i v.14+1. Jag har försökt bli gravid med två män efter aborten - utan resultat. Det har som sagt inte hittats några fel, men jag VET att någonting ÄR fel (hos mig) och det är så frustrerande. Det är svårt att beskriva frustrationen och jag har gråtit så många gånger över det här. Vissa gånger så mycket och så hårt att det har känts som att magen skall sprängas. Barn är i mina ögon meningen med livet och om jag inte kan få barn, vad skall jag då leva för? Allt känna så meningslöst och jag blir så irriterad när folk säger:"Ni är unga. Det kommer!". Vad fan vet Ni om det?!

Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Sassa86
    Thotis90 skrev 2013-11-02 11:32:11 följande:

Vi har försökt i snart 2 år och avslutade precis vår fertilitetsutredning (remiss har skickats till IVF fast vi inte vill...). Det har inte hittats några fel och läkarna säger att vi har alla chanser i världen att lyckas då jag har varit gravid förut. Den graviditeten blev till på andra försöket, med en annan man, men slutade i en sen abort i v.14+1. Jag har försökt bli gravid med två män efter aborten - utan resultat. Det har som sagt inte hittats några fel, men jag VET att någonting ÄR fel (hos mig) och det är så frustrerande. Det är svårt att beskriva frustrationen och jag har gråtit så många gånger över det här. Vissa gånger så mycket och så hårt att det har känts som att magen skall sprängas. Barn är i mina ögon meningen med livet och om jag inte kan få barn, vad skall jag då leva för? Allt känna så meningslöst och jag blir så irriterad när folk säger:"Ni är unga. Det kommer!". Vad fan vet Ni om det?!

Vi försöker efter mf för 2 år sen.

Men jag börjar gräva ner mig. Har kollat på serien "drömmen om ett barn" och tankarna börjar snurra.

Börjar bli deprimerad.

Jag kan aldrig säga att jag vet hur de känns eller kan förstå, men de jag kan förstå är längtan efter barn
  • Greenvalleys

Hej Thotis!

Det där med ålder har jag tänkt på många gånger. Jag är själv i den svenska "genomsnittsålder" för att bli gravid. Hur man nu kan uttala sig om det när det skiljer sig så mycket geografiskt. Jag har också fått höra att jag är ung och att tiden kommer. Särskilt från de som inte vet vad man går igenom. Har inte någon jättebra idé på hur man skall förhålla sig till det. Men du vet ju själv att du är en vuxen kvinna och vad du känner. Tror också att de som säger sånt tror att det peppar. Det gör det ju verkligen inte, ökar bara känslan av ensamhet känner jag. Kanske kan du säga det till de som vet om behandlingen och till de som du inte vill dela med dig till tänka att det faktiskt inte förstår bättre. Även om det såklart känns tungt. 

I de flesta fall verkar barnlöshet vara oförklarlig. Våra kroppas är verkligen ett mysterium på många sätt!! En fråga, du skrev att en remiss skickat till IVF men att du inte vill, varför vill du inte? 

Tänkte att jag vill fråga dig, eftersom att du skriver att du ifrågasätter livets mening. Absolut inte för att det låter konstigt. Många som får frågan om livets mening skulle nog svara barn. Men finns det några positiva delar, händelser, situationer eller personer i din vardag som du kan lyfta fram i allt det mörka? 

Tack igen för ditt svar :)  

/K 

• Thotis90
    Sassa86 skrev 2013-11-02 11:48:46 följande:
    Vi försöker efter mf för 2 år sen.
    Men jag börjar gräva ner mig. Har kollat på serien "drömmen om ett barn" och tankarna börjar snurra.
    Börjar bli deprimerad.
    Jag kan aldrig säga att jag vet hur de känns eller kan förstå, men de jag kan förstå är längtan efter barn
    Jag klarar inte av att se program som handlar om barn. Det går bara inte då jag blir så förbannat ledsen. 
  • Thotis90
    Greenvalleys skrev 2013-11-02 11:51:16 följande:
    I de flesta fall verkar barnlöshet vara oförklarlig. Våra kroppas är verkligen ett mysterium på många sätt!! En fråga, du skrev att en remiss skickat till IVF men att du inte vill, varför vill du inte? 

Tänkte att jag vill fråga dig, eftersom att du skriver att du ifrågasätter livets mening. Absolut inte för att det låter konstigt. Många som får frågan om livets mening skulle nog svara barn. Men finns det några positiva delar, händelser, situationer eller personer i din vardag som du kan lyfta fram i allt det mörka? 
    Jag tror att allt händer av en anledning, att det finns en mening med allt. Om jag inte blir gravid på naturlig väg är det meningen att jag inte skall ha barn (det här är en åsikt/tro om mig själv, inte om andra). Jag vill dessutom inte utsätta min kropp för allt vad IVF innebär. 

Nej. Det har jag inte...
  • Anonym (Barnlös)

Vi har försökt i 8 år, gjort två ivf via landstinget utan resultat, tog en paus. Gifte oss och reste jättemycket. Ska strunta i sista gratisförsöket och gå privat nästa år. Mitt bästa råd är att hitta på saker tillsammans. Gör något romantiskt kul oväntat minst en gång i månaden, typ vandra, ut och festa järnet till sena natten saker som är liiite svårare att göra när man har barn. Genom detta har vi kommit varandra närmre och känt att det är ok att vi är barnlösa just nu annars hade vi inte kunnat vandra i fjällen, backpacka genom Europa mm

• Thotis90
    Anonym (Barnlös) skrev 2013-11-02 12:27:51 följande:
    Vi har försökt i 8 år, gjort två ivf via landstinget utan resultat, tog en paus. Gifte oss och reste jättemycket. Ska strunta i sista gratisförsöket och gå privat nästa år. Mitt bästa råd är att hitta på saker tillsammans. Gör något romantiskt kul oväntat minst en gång i månaden, typ vandra, ut och festa järnet till sena natten saker som är liiite svårare att göra när man har barn. Genom detta har vi kommit varandra närmre och känt att det är ok att vi är barnlösa just nu annars hade vi inte kunnat vandra i fjällen, backpacka genom Europa mm
    Jag önskar att jag kunde göra saker med min sambo, men han jobbar så mycket och när han väl är ledig vill han bara vara hemma och ta det lugnt. Jag är med andra ord ensam i det här då han inte förstår och då jag inte har några vänner (den enda riktiga vännen jag har haft får jag inte ha kontakt med för honom).
  • Anonym (Barnlös)

Usch då förstår jag dig :( jobbigt att vara själv i sorgen, jag hoppas du finner styrka någonstans. Kram

• princess77

Jag förstår precis hur du känner och mår och vill skicka dig en stor kram.
    Har själv kämpat och varit barnlös i 5,5 år.
    Idag har vi en underbar liten kille på 2,5 år men vägen dit var lång med många misslyckade ivf försök,tårar och sorg.
    Till slut blev vi trots allt gravida på egen hand så mirakel kan ske.
    Mitt råd är:Försök att finna annat att fokusera på och fortsätt leva!
    I vårat fel blev det att resa så mycket som möjligt och roa oss med diverse danskurser och liknande. Tappa inte hoppet!
    Kram

• Anonym (Lovis)

Jag för står hur du känner dig!
    Vi har försökt i åtta år och jag har också varit allvarligt sjuk i omgångar under den perioden.

Mitt ända tips är att yla, skrika och gråta ur sig sorgen med jämna mellanrum (läs när mensen kommer) då blir det för mig lättare att var glad (på riktigt) däremellan.

Också göra många andra roliga, mysiga och romantiska saker. Livet med man och hund är jättefint - även utan barn. Vi har bara berättat för några få, de vi bedömde kunde hantera informationen varsamt och inte göra ont värre.
    Stor kram 

Svar på tråden Att hantera smärta och ångest vid barnlöshet?