• MissyMe

Städschema - veckovis

Jag behöver all hjälp och råd jag kan få! På grund av att jag känner jag behöver rutin och struktur på saker och ting för att de ens ska bli gjorda så vill jag nu be er om hjälp. 

Vi har precis i dagarna flyttat in i en större lägenhet.
    - Ett sovrum för mig och maken (dottern sover där nu med, för närvarande)
    - Ett rum för dotterns leksaker, där hon ska sova sedan. 
    - Ett "hobbyrum" som även ska bli barn nr 2´s sovrum senare 
    - Köket
    - Toan
    - Hallen
    - TV-rum/ matsalsrum (båda i samma)

Har tänkt torka av köket varje dag, annars har jag noll ideér om hur jag ska dela upp städningen. Helst någonting varje dag... Hur skulle ni gjort? 

• Svar på tråden Städschema - veckovis
  • Fru envis

storstädning en gång i veckan, med underhållning de andra dagarna?

• MissyMe
    Fru envis skrev 2013-11-02 16:52:49 följande:

storstädning en gång i veckan, med underhållning de andra dagarna?

Det var en bra sak!

Funderar dock på om det blir för mycket för mig. Att ta alla rum på samma dag, menar jag.

Har ju en dotter på 7 månader och är gravid igen, maken jobbar 06.30-15.30 mån-fre som anställd + vissa kvällar och vissa helger som egen företagare...
  • Fru envis
    MissyMe skrev 2013-11-02 17:20:41 följande:
    Det var en bra sak!
    Funderar dock på om det blir för mycket för mig. Att ta alla rum på samma dag, menar jag.

Har ju en dotter på 7 månader och är gravid igen, maken jobbar 06.30-15.30 mån-fre som anställd + vissa kvällar och vissa helger som egen företagare...
    jag tror att städningen annars kan kännas väldigt mäktig.
    tänk t ex att du tar vardagsrummet en dag, ja men då nästa dag så tar du ju med dig skiten från ett annat rum dit och så blir det skitigt igen.

däremot om du damsuger hela lägenheten en dag, moppar golven en dag, tar badrum och kök en dag (alltså göra rent osv) då kanske det kan fungera?

dessutom så undrar jag vart din sambo är i detta? jag förstod det på din trådstart som att du har en sådan.
    om du har så mkt att göra så kan väl han/hon städa?
  • Fru envis
    MissyMe skrev 2013-11-02 17:20:41 följande:
    Det var en bra sak!

hemma hos oss så bor jag och min man och min sköldpadda. vi har ett hus på 4 rum, kök, två badrum, tvättstuga.
    vi städar hela huset en gång i veckan, och underhåller genom att fixa till köket varje kväll.
  • Nyfiken gul

Jag bor i ett stort hus och ungefär så här grovt sett ser schemat ut för städning. Jag storstädar aldrig utan gör något varje dag. 

*Kök - varje dag dammsuger jag och torkar golv - på kvällen innan läggdags. Torkar då även bänkar, köksbord och övriga ytor. Plockar rent.  Slänger sopor. Plockar i och ur diskmaskin. 

*Plockar smutstvätt dagligen

*liten toalett i hallen som används dagligen - städas dagligen. Sköljer ur handfat och skurar ur toan. Byter handdukar en gång i veckan eller vid behov.

*Badrum skuras ur 1-2 ggr i veckan 

*går över med dammtrasa och disktrasa dagligen på speglar, arbetsytor, bord, stolar , handtag, dörrar osv. Helt enkelt torkar av kladd o avtryck på det som används dagligen.  

*5-åringens rum plockas undan från leksaker varje kväll innan läggdags.  

*hallen plockas ordning varje dag , jackor hängs upp ordentligt, skor ställs i skohyllan. Grus och skräp dammsuges dagligen. mattan skakas dagligen. 

*Dammtorkar prydnadssaker, lampor o möbler kanske 1-2 ggr i veckan 

*Dammsuger och torkar golv 1-2 ggr i veckan eller vid behov. 

*Vardagsrum plockas undan varje kväll innan sängdags.  Kuddar fluffas upp, filtar viks och läggs snyggt, disk hamnar i köket, skräp slängs och leksaker , böcker o hobbysaker läggs tillbaka på sin plats. 

Att hela tiden hitta ett system för att plocka och röja gör att man slipper storstäda . Alla ytor är redan undanplockade och att då ta fram dammsugare o svabba golv tar några minuter och är ingen stor grej om man varje dag gör något litet. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • MissyMe
    Fru envis skrev 2013-11-02 17:23:57 följande:
    jag tror att städningen annars kan kännas väldigt mäktig.
    tänk t ex att du tar vardagsrummet en dag, ja men då nästa dag så tar du ju med dig skiten från ett annat rum dit och så blir det skitigt igen.

däremot om du damsuger hela lägenheten en dag, moppar golven en dag, tar badrum och kök en dag (alltså göra rent osv) då kanske det kan fungera?

dessutom så undrar jag vart din sambo är i detta? jag förstod det på din trådstart som att du har en sådan.
    om du har så mkt att göra så kan väl han/hon städa?
    Har make, det är hans arbetstider jag skrev upp, i inlägget tidigare.. Han anser jag ska städa då han är på jobbet, osv.. Och helgerna ska helst vara slö-dagar för hela familjen tycker han...

Om jag dammtorkar ett rum måste jag ju dammsuga det rummet också men tänkte att just skura behöver man ju inte göra varje vecka.. Torka av köksbänkar tänkte jag ju göra varje dag ändå.. Likaså disk och sådant.
  • Fru envis
    MissyMe skrev 2013-11-02 17:28:40 följande:
    Har make, det är hans arbetstider jag skrev upp, i inlägget tidigare.. Han anser jag ska städa då han är på jobbet, osv.. Och helgerna ska helst vara slö-dagar för hela familjen tycker han...

Om jag dammtorkar ett rum måste jag ju dammsuga det rummet också men tänkte att just skura behöver man ju inte göra varje vecka.. Torka av köksbänkar tänkte jag ju göra varje dag ändå.. Likaså disk och sådant.
    men du är ju föräldraledig vilket är ett heltidsjobb dvs 8h/dag.
  • Nyfiken gul

och när han är föräldraledig antar jag att han städar och plockar precis som du??

• MissyMe
    Fru envis skrev 2013-11-02 17:30:27 följande:
    men du är ju föräldraledig vilket är ett heltidsjobb dvs 8h/dag.
    Ja, det är jag. Går hemma, till öppna förskolan, handlar, tvättar, promenader, babysim, tar hand om och underhåller dottern, MVC, och annat som dyker upp. (Och bara en bisats: jag tar alla nätter, matar alltid, byter oftast på dottern, går själv på de första BVC, sjukhus-besök som blir). Därför vill jag nog hitta ett system som gör det enkelt och smidigt att städa..
  • Nyfiken gul

Att göra ett städschema funkar bara om båda är med på vad som ska göras och att båda tar ansvar för att sakerna blir gjorda.

Vem gör städning om du är sjuk? Vem kör disk och tvätt  när barnen är sjuka? Vem handlar och dammsuger om bebis har kolik och är vaken dygnet runt?

Hur ska städningen fördelas när även du sen börjar arbeta igen?

Ett städschema ska funka för hela familjen oavsett hur den ser ut och oavsett hur tider i övrigt ser ut.  

Det är det viktigaste att tänka på när man gör ett rutinschema på vad som ska göras.  Det ska inte bara funka idag utan även om ett halvår...

Hur ni gör är upp till er men tänk även framåt.    Vad kommer du att orka som höggravid och kanske med komplikationer?  Vem gör städningen när du inte orkar?   Hur funkar rutinerna sen med en 1-åring som springer omkring och ett syskon som kräver uppmärksamhet?  osv osv.

• MissyMe
    Nyfiken gul skrev 2013-11-02 17:33:25 följande:

och när han är föräldraledig antar jag att han städar och plockar precis som du??

Han kommer bara ta ut någon dag här och där.. Oftast dubbeldagar då med.
  • MissyMe
    Nyfiken gul skrev 2013-11-02 17:37:16 följande:

Att göra ett städschema funkar bara om båda är med på vad som ska göras och att båda tar ansvar för att sakerna blir gjorda.

Vem gör städning om du är sjuk? Vem kör disk och tvätt  när barnen är sjuka? Vem handlar och dammsuger om bebis har kolik och är vaken dygnet runt?

Hur ska städningen fördelas när även du sen börjar arbeta igen?

Ett städschema ska funka för hela familjen oavsett hur den ser ut och oavsett hur tider i övrigt ser ut.  

Det är det viktigaste att tänka på när man gör ett rutinschema på vad som ska göras.  Det ska inte bara funka idag utan även om ett halvår...

Hur ni gör är upp till er men tänk även framåt.    Vad kommer du att orka som höggravid och kanske med komplikationer?  Vem gör städningen när du inte orkar?   Hur funkar rutinerna sen med en 1-åring som springer omkring och ett syskon som kräver uppmärksamhet?  osv osv.

Bra frågor!

Städning kommer jag få göra när jag återigen blivit frisk, då "han ju jobbar"... Om barnen är sjuka får jag ta det eftersom, att han kanske på kvällen är med dem och jag springer upp och ned till tvättstugan.

Ska han handla åker hela familjen. Orkar då inte han och det måste handlas så tar jag med barnet/barnen..

Städning/tvätt/disk kommer nog att fördelas som nu, även då jag går tillbaka till plugget (Högskola). "Jag har ju en hel del hemmaplugg då."
  • Fru envis
    MissyMe skrev 2013-11-02 17:36:31 följande:
    Ja, det är jag. Går hemma, till öppna förskolan, handlar, tvättar, promenader, babysim, tar hand om och underhåller dottern, MVC, och annat som dyker upp. (Och bara en bisats: jag tar alla nätter, matar alltid, byter oftast på dottern, går själv på de första BVC, sjukhus-besök som blir). Därför vill jag nog hitta ett system som gör det enkelt och smidigt att städa..
    då jobbar du ju övertid.
    föräldraledighet är ett heltidsjobb, det innebär 8h/dag (i alla fall om man inte är ensamstående), vilket betyder att man övriga tider hjälps åt, t ex varanann vakennatt etc.
    precis som alla andra jobb så har även den som är föräldraledig rätt till fritid och att vårda egna intressen.

jag har inga barn men aldrig i livet att jag skulle gå med på tjänstgöring dygnet runt när jag är föräldraledig och dessutom jobba dubbel- heltid som hushållerska.
  • MissyMe
    Fru envis skrev 2013-11-02 17:49:53 följande:
    då jobbar du ju övertid.
    föräldraledighet är ett heltidsjobb, det innebär 8h/dag (i alla fall om man inte är ensamstående), vilket betyder att man övriga tider hjälps åt, t ex varanann vakennatt etc.
    precis som alla andra jobb så har även den som är föräldraledig rätt till fritid och att vårda egna intressen.

jag har inga barn men aldrig i livet att jag skulle gå med på tjänstgöring dygnet runt när jag är föräldraledig och dessutom jobba dubbel- heltid som hushållerska.
    Känner att jag vill hitta något som passar mig i städväg då det ju är såhär..
  • Nyfiken gul
    MissyMe skrev 2013-11-02 18:13:28 följande:
    Känner att jag vill hitta något som passar mig i städväg då det ju är såhär..
    det är så för att du finner dig i det - vilkt du inte behöver . Ditt liv som mamma är minst lika viktigt och jobbigt som ett vanligt förvärsarbete.  Varför ska du dra hela lasset o han behöver inte göra nånting? 

VILL du ha det så här så okej då får du fixa ett schema som funkar men förbered dig på att det blir tungt för dig..

glöm inte att också ta med i schemat egen tid och  plats för dig som en vuxen kvinna.  
  • Gustaf Flettberger

Jag hade iallafall tagit in någon offert för att se vad det skulle kosta för mig att slippa göra allt det där själv.. Cool
    Jag hade hellre jobbat 3 timmar extra eller hur länge du nu behöver ha de i lägenheten.

Bra tips för Storstädning finns här

Kom direkt till prisförfrågan delen här; http://storstädning.se/offert/
  • MissyMe
    Gustaf Flettberger skrev 2013-11-12 11:17:04 följande:
    Jag hade iallafall tagit in någon offert för att se vad det skulle kosta för mig att slippa göra allt det där själv.. Cool
    Jag hade hellre jobbat 3 timmar extra eller hur länge du nu behöver ha de i lägenheten.

Bra tips för Storstädning finns här
    Jag har inte råd eller lust att "ta in någon" att göra detta. 
Svar på tråden Städschema - veckovis