Inlägg från: Fru envis |Visa alla inlägg
  • Fru envis

Städschema - veckovis

storstädning en gång i veckan, med underhållning de andra dagarna?

• Fru envis
    MissyMe skrev 2013-11-02 17:20:41 följande:
    Det var en bra sak!
    Funderar dock på om det blir för mycket för mig. Att ta alla rum på samma dag, menar jag.

Har ju en dotter på 7 månader och är gravid igen, maken jobbar 06.30-15.30 mån-fre som anställd + vissa kvällar och vissa helger som egen företagare...
    jag tror att städningen annars kan kännas väldigt mäktig.
    tänk t ex att du tar vardagsrummet en dag, ja men då nästa dag så tar du ju med dig skiten från ett annat rum dit och så blir det skitigt igen.

däremot om du damsuger hela lägenheten en dag, moppar golven en dag, tar badrum och kök en dag (alltså göra rent osv) då kanske det kan fungera?

dessutom så undrar jag vart din sambo är i detta? jag förstod det på din trådstart som att du har en sådan.
    om du har så mkt att göra så kan väl han/hon städa?
  • Fru envis
    MissyMe skrev 2013-11-02 17:20:41 följande:
    Det var en bra sak!
    Funderar dock på om det blir för mycket för mig. Att ta alla rum på samma dag, menar jag.

Har ju en dotter på 7 månader och är gravid igen, maken jobbar 06.30-15.30 mån-fre som anställd + vissa kvällar och vissa helger som egen företagare...
    hemma hos oss så bor jag och min man och min sköldpadda. vi har ett hus på 4 rum, kök, två badrum, tvättstuga.
    vi städar hela huset en gång i veckan, och underhåller genom att fixa till köket varje kväll.
  • Fru envis
    MissyMe skrev 2013-11-02 17:28:40 följande:
    Har make, det är hans arbetstider jag skrev upp, i inlägget tidigare.. Han anser jag ska städa då han är på jobbet, osv.. Och helgerna ska helst vara slö-dagar för hela familjen tycker han...

Om jag dammtorkar ett rum måste jag ju dammsuga det rummet också men tänkte att just skura behöver man ju inte göra varje vecka.. Torka av köksbänkar tänkte jag ju göra varje dag ändå.. Likaså disk och sådant.
    men du är ju föräldraledig vilket är ett heltidsjobb dvs 8h/dag.
  • Fru envis
    MissyMe skrev 2013-11-02 17:36:31 följande:
    Ja, det är jag. Går hemma, till öppna förskolan, handlar, tvättar, promenader, babysim, tar hand om och underhåller dottern, MVC, och annat som dyker upp. (Och bara en bisats: jag tar alla nätter, matar alltid, byter oftast på dottern, går själv på de första BVC, sjukhus-besök som blir). Därför vill jag nog hitta ett system som gör det enkelt och smidigt att städa..
    då jobbar du ju övertid.
    föräldraledighet är ett heltidsjobb, det innebär 8h/dag (i alla fall om man inte är ensamstående), vilket betyder att man övriga tider hjälps åt, t ex varanann vakennatt etc.
    precis som alla andra jobb så har även den som är föräldraledig rätt till fritid och att vårda egna intressen.

jag har inga barn men aldrig i livet att jag skulle gå med på tjänstgöring dygnet runt när jag är föräldraledig och dessutom jobba dubbel- heltid som hushållerska.
Svar på tråden Städschema - veckovis