• Anonym (sanning)

Jag och min familj är Jehovas vittnen - såhär lever vi. Fråga vad du vill.

Jag är en gift kvinna med tre döttrar, (2, 8 och 14 år gamla.) Alla i familjen är aktiva i Jehovas vittnen och vi lever för att förkunna Jehovas ord och kunna verka i rättfärdiga liv. Givetvis ser vi helst också att alla människor som har eller kan få en ärlig tro på Jehova kan delta i den stora gemenskap organisationen skapar.

Fråga mig vad du vill, välkomnar alla frågor då det finns många missuppfattningar om hur man lever som vittne.

• Svar på tråden Jag och min familj är Jehovas vittnen - såhär lever vi. Fråga vad du vill.
  • galnapanda

Varför får inte ni skänka blod? 
    Vad tycker ni om handikappade?
    Får ni äta allt kött?
    Får ni äta medicin om ni mår dåligt?

Flört 

• H2O Mineral
    Anonym (icke) skrev 2013-11-03 09:40:52 följande:
    inte ts men kan svara på det, nej deras barn som fått blod emot deras vilja är inte mindre värda.
    Lika lite som en våldtagen kvinna är mindre värd för att hon haft utomäktenskaplig sex
    JV säger precis motsatsen. 
    Jag är inte samma som FruE/Mineralvatten/Elin 885!
  • H2O Mineral
    Anonym (Vuxit upp som vittne) skrev 2013-11-03 13:49:24 följande:

Man tror inte på någon separat själ, den levande fysiska kroppen är själva själen.
    JV tror att själen finns i blodet (blodbanan) inte i kroppen. Du är knappast JV eller vuxit upp som det. 
  • H2O Mineral
    galnapanda skrev 2013-11-03 14:58:31 följande:
    Varför får inte ni skänka blod? 
    Vad tycker ni om handikappade?
    Får ni äta allt kött?
    Får ni äta medicin om ni mår dåligt?

Flört 
    De får inte ge blod eftersom en del av deras själv då försvinner. 
  • Zaihan

Hej! Jag är en gymnasieelev, och har en uppogift i religion att välja en religion, religiös organisaton etc. och analysera deras syn på evoulutionsläran samt big bang, jag måste intervjua en person som själv tillhör den religionen. Jag valde Jehovas vittnen och uppskattar verkligen om du kan svara på mina frågor till intervjun! 

Vad tycker du om evolutionsläran samt Big-bang? Kan du tänka dig att vetenskapen och religionen kan förenas och visa en tredje teori om människans uppkomst? får en anhörig i er religion (Jehovas vittnen) även tro på Big-bang samt evolutionsläran? Många elever kan tycka att naturvetenskapen men framför allt evolutionsläran är ett känslosamt ämne i skolan, därför undrar jag vad tycker du om det? Är att det är rätt eller fel att man undervisar eleverna på skolan om naturvetenskapen? Vad har du att säga om det stora mysteriet, ”Om Gud finns varför finns det så mycket ondska på Jorden?” Då denna fråga är det som får många människor att tvivla på gud lita på vetenskapen istället för religionen.

Tacksam för hjälpen hälsningar Zainab
  • Anonym (Vuxit upp som vittne)
    Anonym (Fredrik) skrev 2013-11-03 14:46:43 följande:
    Den finns ju på deras hemsida så det kan ju inte vara så hemligt då?

Nej, den innehåller inga smaskiga hemligheter så, bara exempel på hur man som vittne kan svara på olika invändningar och frågor man mötet på.
  • puss

OMG det är fyra sidor. Jag skriver på mobil....

De använder saltlösning, ringers lösning och dextran ist för blod.

• Anonym (Vuxit upp som vittne)
    H2O Mineral skrev 2013-11-03 14:47:40 följande:
    Fast hos JV så är det blodfri kirurgi som används just eftersom det inte ska blöda. Visst, självklart kan det gå fel men det är mycket ovanligt. 

Som vittne får man ständigt höra att blodfri behandling är lika bra om inte bättre i de allra flesta fall. När man undersöker saken i oberoende källor får man en helt annan bild. Som vittne vill man såklart tro på det förstnämnda.
  • puss
    Anonym (Vuxit upp som vittne) skrev 2013-11-03 15:15:10 följande:

Nej, den innehåller inga smaskiga hemligheter så, bara exempel på hur man som vittne kan svara på olika invändningar och frågor man mötet på.
    Precis den. Det står hur man ska svara på frågor.

Jag behöver en dator, jag kan INTE ta allt det där på mobilen.
Svar på tråden Jag och min familj är Jehovas vittnen - såhär lever vi. Fråga vad du vill.