Inlägg från: Anonym (normalt?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (normalt?)

Är detta för mycket,hur tycker ni?

En flaska vin under fred- sönd, är det mycket? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är detta för mycket,hur tycker ni?
  • Anonym (normalt?)

Hela helgen, så typ 2- 2,5 glas per kväll. Ofta blir det vin fred o lörd. El fred o sön.

• Anonym (normalt?)
    Anonym (A) skrev 2013-11-02 21:22:04 följande:
    Enligt mina egna mått mätt, så tycker jag det är lite väl ofta om man dricker alkohol 3 dagar/vecka. Även om det "bara" är 2-3 glas om dagen. Det är min åsikt. Jag vet att det finns dom som inte delar den.

Tack för ditt svar! Fast det jag skriver är 2 dagar i veckan o ca 2 -2,5 glas/ kväll. Jag har en gräns vid 2 ggr i veckan. Men det är olika vad man anser o du får absolut tycka det är för mycket.
  • Anonym (normalt?)

Alla har ju,som det verkar,väldigt olika referensramar för vad som är normalt. Några lägger in egna tolkningar som begrepp "måste dricka" varje helg. Jag frågade endast om mängd,inte om hur eller varför. 

• Anonym (normalt?)
    Foxy79 skrev 2013-11-03 06:53:14 följande:
    Det beror på. Om du känner att du MÅSTE dricka en halv flaska vin varje fredag för att koppla av efter jobbet eller om du gör det för att det där speciella vinet är så gott till älggrytan du lagat.
    Ok. Om vi ändå ska gå in på varför så är det nog en vana. Jag tar ett glas eller två på fredagen till lite ostar för att jag tycker det är gott o avkopplande. Sen är det frågan om resten av helgen. 
    Dels är det mycket rutiner när man har barn, som fredagsmys. O sen går jag aldrig ut, så vin dricker jag hemma när jag är ledig. 

För en tid sen mådde jag dåligt o behövde mer avkoppling. Nu kan jag avstå men gillar vin på fredagar främst. Är det fel,j
    jag vet faktiskt inte.    
  • Anonym (normalt?)
    TheDuke skrev 2013-11-04 17:04:41 följande:
    Frågan är ju snarare varför du undrar om det är för mycket.....Tyst

Bra tanke Jag tror jag frågar för att få referensramar för hur folk i allmänhet dricker. Jag har varit ganska restriktiv med alkohol men är rädd att jag dricker mer än jag borde o ibland,inte alltid,av fel orsak. Dvs för att koppla av.

Så det är väl både mängd och orsak som faktiskt blir intressant. Jag kan ju låta bli, men jag tycket det är ett trevligt inslag på helgerna. Och jag tycker att jag är vaksam o är medveten så det inte ska smyga på nån ovana. Men vem vet... 
  • Anonym (normalt?)
    taquine skrev 2013-11-04 18:00:37 följande:
    Nej det låter verkligen inte mycket , så drick du på TS med gott samvete
    Om inte glasen är så här då typ

Haha! Nej, då skulle jag snabbt hamna på akuten! Tack alla för era input. Det verkar vara 2 läger med två olika alkoholkulturer, de som ser alkohol som ett naturligt o trevligt inslag i tillvaron o de som aldrig nästan dricker och inte förstår vitsen. Det är kanske svårt att förstå varandras aspekter.Jag kan nog fortsätta njuta av mina ostar o vinet till
  • Anonym (normalt?)
    Baby Firefly skrev 2013-11-04 18:32:29 följande:
    Det låter inte mycket alls. Drick ditt vin och njut

Tack! Ja, o en flaska skrev jag men det är egentligen i överkant mot verkligheten. Oftast är det 1-1,5 glas kvar. O inte sällan har min man smakat ett halvt glas. Så ca 2 tredjedelar av en vinflaska.
Svar på tråden Är detta för mycket,hur tycker ni?