• Anonym (orolig)

Ont i magen och blod i avföring

Ni som inte vill läsa om sådana här problem kan lämna på en gång, jag skriver detta då jag behöver få höra lite andra inputs på vad detta kan bero på, och kanske stilla min oro...

Först och främst så vet jag mycket väl att ni inte kan ställa någon typ av diagnos utan det är läkare som ska göra detta, men det blir inget läkarbesök förrän på måndag då min VC inte har några tider att tillgå under helgerna.

Jag har länge haft obehagskänsla i magen, illamående och kräkningar till och från. Tröttheten har varit överhängande väldigt länge och likaså yrseln. Jag är hungrig men har absolut ingen som helst aptit eller lust till att äta överhuvudtaget.
    I början av veckan upptäckte jag mängder av rött blod på pappret efter att ha gjort, ja, nr 2. Trodde först det var dags för mens men upptäckte ganska direkt att det inte var det som det var frågan om. Vid närmare "undersökning" upptäckte jag också väldigt mycket "slem". Tittar ner i toaletten och där är alldeles rött från blodet.
    Blev jätteorolig och ringde direkt till sjukvårdsupplysningen. De trodde då att det var någon hemorrojd som förmodligen sitter lite längre upp då jag aldrig haft några problem med hemorrojder och inte har det nu heller. Men så kan givetvis vara fallet, ev att jag har något sår precis "innanför". Problemet är dock att det inte gör ont att göra nr 2, jag är inte heller hård i magen.

Tänkte på det någon dag men sedan inte mer, det hände bara den enstaka gången. Men idag, vid två tillfällen, var det samma visa igen. Och problemet är att jag har så ont i magen och har ett fruktansvärt illamående så att hur jag än gör, hur jag än vrider och vänder på mig så blir det aldrig behagligt, jag rapar mycket och har ett konstant tryck över hela magen.

Jag har funderat på om det är hemorrojder trots allt, eller någon spricka, men givetvis har tanken flutit över till att handla mer och mer om någon hemsk tarmsjukdom eller inflammation/infektion, typ crohns eller något liknande.

Någon som har haft liknande symtom och fått diagnostiserat?

Jag ska som sagt till läkaren, men vill ändå höra mer, kanske få något lugnande ord eller så, det är väldigt svårt att hantera när man upptäcker så här mycket blod från tarmen som man ju inte tycker ska komma så där...

• Svar på tråden Ont i magen och blod i avföring
  • Akua

Var blodet ljusrött eller mörkare? Alltså såg det ut som färskt eller gammalt blod?

• Anonym (orolig)
    Akua skrev 2013-11-03 00:46:24 följande:
    Var blodet ljusrött eller mörkare? Alltså såg det ut som färskt eller gammalt blod?
    Klarrött, alla gångerna.

För några månader sedan hade jag nästintill svart blod från tarmen, var då i kontakt med läkarna men de skickade hem mig med rådet att ta novalucol mot magkatarr. Men problemet är ju att smärtan inte sitter däruppe i magen utan mer mitt-på, och nästan mer nedåt i magen till och med.

Det klarröda kan ju tyda på spricka eller hemorrojd, men då borde jag väl ändå på något sätt åtminstone känna ett obehag vid "tömning", eller?
  • Akua
    Anonym (orolig) skrev 2013-11-03 00:58:50 följande:
    Klarrött, alla gångerna.

För några månader sedan hade jag nästintill svart blod från tarmen, var då i kontakt med läkarna men de skickade hem mig med rådet att ta novalucol mot magkatarr. Men problemet är ju att smärtan inte sitter däruppe i magen utan mer mitt-på, och nästan mer nedåt i magen till och med.

Det klarröda kan ju tyda på spricka eller hemorrojd, men då borde jag väl ändå på något sätt åtminstone känna ett obehag vid "tömning", eller?

Nej du behöver inte känna obehag vid tarmtömning. Jag själv har ganska ofta blod när jag gör nr.2. Behöver inte alls vara hård i magen, det är helt oberoende på konsistens. Jag har ganska nyligen gjort både gastroskopi och endoskopi och problemen fanns både innan och efter undersökningarna och underökningarna gjordes heller inte på grund av blodet.
    Min mamma har precis samma sak och för henne är det hemorrojder. En gång kom det verkligen JÄTTEMYCKET blod och hon åkte in på akuten men hade heller inte ont och det var inget farligt. Det slutade blöda av sig själv men hon blev så orolig så därför åkte hon in.

Så, det behöver ju inte vara något farligt :)

Däremot så tycker jag att du ska kolla upp det. Det ska man när man har blod i avföringen. Du har ju dessutom andra problem som bör undersökas så du får hjälp för det. Men som du sagt så har du ju redan en tid hos läkaren. Stå på dig och be de verkligen undersöka dig!
    :)      
  • Akua

Kanske en ide att kolla HB och järnvärde också!

• Color89

Kan likväl vara hemorojd/spricka men har du mkt ont och blöder så, kanske du ska åka till akuten? Om du inte känner att du klarar att vänta till måndag. Du får nog bättre utredning via vc, akuten är ju inriktad på ren akutvård, men dem tar ju crp mm och kan se om de är någon akut infek/infl och om du behöver vård på sjukhus. Det är inte roligt att behöva åka till sjukhuset men kanske kan lugna dig eller hjälpa? Krya på dig!

• Anonym (Purpur)

Det röda blodet du beskriver i toaletten låter som hemorrojder. Det kan bli små blodbad utan att det gör ont när de sitter högre upp. Dina andra besvär har jag ingen bra förklaring till, möjligen magsår men jag tycker inte att du ska behöva vara så rädd för ibd-sjukdomarna crohns och ulcerös colit. Det har gått framåt och finns mycket bättre mediciner mot det idag, de flesta kan leva ett normalt liv trots sin diagnos.

• Anonym (orolig)
    Color89 skrev 2013-11-03 02:14:32 följande:
    Kan likväl vara hemorojd/spricka men har du mkt ont och blöder så, kanske du ska åka till akuten? Om du inte känner att du klarar att vänta till måndag. Du får nog bättre utredning via vc, akuten är ju inriktad på ren akutvård, men dem tar ju crp mm och kan se om de är någon akut infek/infl och om du behöver vård på sjukhus. Det är inte roligt att behöva åka till sjukhuset men kanske kan lugna dig eller hjälpa? Krya på dig!

Ja, det kan ju verkligen vara vad som helst, lätt att spekulera kring... Jo, visst gör det väldigt ont, men samtidigt så försöker jag jämföra smärtan, och så ont tycker jag inte att det gör så jag behöver ta upp plats på akuten. Tanken slog mig tidigare, men nej, jag väntar till måndag, lika bra. Tack snälla! Just nu hoppas jag bara att illamåendet och smärtan inte stegrar i samma fart som det senaste dygnet, jag ska snart upp och jobba och det vore glatt om jag slapp sitta i kundsamtal utan att vika mig dubbel. Jag får väl återkomma på måndag efter läkarbesöket och berätta vad som sker och vad det kanske kan vara för fel. Sov gott!
  • Color89
    Anonym (orolig) skrev 2013-11-03 02:44:57 följande:
    Ja, det kan ju verkligen vara vad som helst, lätt att spekulera kring... Jo, visst gör det väldigt ont, men samtidigt så försöker jag jämföra smärtan, och så ont tycker jag inte att det gör så jag behöver ta upp plats på akuten. Tanken slog mig tidigare, men nej, jag väntar till måndag, lika bra. Tack snälla! Just nu hoppas jag bara att illamåendet och smärtan inte stegrar i samma fart som det senaste dygnet, jag ska snart upp och jobba och det vore glatt om jag slapp sitta i kundsamtal utan att vika mig dubbel. Jag får väl återkomma på måndag efter läkarbesöket och berätta vad som sker och vad det kanske kan vara för fel. Sov gott!

Känner du att du orkar och klarar att vänta så är de ju bra så sätt, är som sagt jobbigt att åka akut. Vc kan ju hjälpa dig på annat sätt och starta utredning om det behövs. Vet hur det känns, har ungefär samma som du, dock inte blod o avf. Mejla om du vill, kan vara gott att ha någon att bolla med när man är orolig! Vill gärna veta hur de går för dig. Natti natti.
  • Anonym (allvar)

Ignorera det inte! Min pappa har precis blivit diagnostiserad med cancer i tjocktarmen. RIng VC på måndag och få tid, be om att få göra en coloskopi samt ev gastroskopi om den första inte skulle visa något. Visst  kan det vara något enkelt som hemorrojder men det kan ju också vara något värre.

• Color89

TS hur har de gått för dig?

Svar på tråden Ont i magen och blod i avföring