• Anonym (anonym)

    Gravid = alltid högre temperatur?

    Har man alltid högre temperatur när man är tidigt gravid, alltså innan BIM? Eller kan det komma senare också?

  • Svar på tråden Gravid = alltid högre temperatur?
  • Anonym (alltid)

    Om du inte har förhöjd basaltemperatur har du inte ens haft ägglossning och kan alltså inte vara gravid (ännu). Basaltemperaturen höjs alltid efter ägglossning och är förhöjd fram till mens. Om du inte är gravid sjunker tempen igen när mensen kommer. Om du är gravid fortsätter basaltempen att vara förhöjd. Hur har du mätt din basaltemp?

  • Anonym (alltid)

    Basaltemperaturen höjs pga progesteron. Progesteron bildas av gulkroppen efter ägglossning. Om ägget inte befruktas tillbakabildas gulkroppen efter ca 14 dagar (= lutealfasen). Om ett befruktat ägg fäster i livmoderslemhinnan fortsätter gulkroppen att bilda progesteron (progesteron håller kvar graviditeten i kroppen) ända fram till ca vecka 12-14 då moderkakan helt har tagit över produktionen.

  • Anonym (anonym)
    Anonym (alltid) skrev 2013-11-03 09:47:11 följande:
    Om du inte har förhöjd basaltemperatur har du inte ens haft ägglossning och kan alltså inte vara gravid (ännu). Basaltemperaturen höjs alltid efter ägglossning och är förhöjd fram till mens. Om du inte är gravid sjunker tempen igen när mensen kommer. Om du är gravid fortsätter basaltempen att vara förhöjd. Hur har du mätt din basaltemp?
    Tack för bra information! :) Jag har förhöjd temperatur, rätt rejält någon dag efter ägglossning, men sen har den gått ner lite, dock inte till samma som INNAN ägglossningen. Så hmm, jag vet inte hur det ska tolkas! 
  • Anonym (alltid)

    Jag tror att stegringen ska vara minst 0,4 grader, men jag är lite osäker. Den kan variera. Min temp är som högst dagen efter äl, och sjunker sedan ca 0,1-0,2 grader. Jag har en app som ritar ett diagram och en linje som visar att stegring har skett, mycket praktiskt :) då vet jag att det är en äkta stegring. Appen heter lily pro, men den kostar typ 50 kr. Kanske finns gratisappar också!

  • Anonym (Vill vara gravid)

    Min temp ökade 0,4 grad dagen efter positivt ÄL-test men sedan bara legat på runt samma temp som under follikekfasen på runt 36,6-36,8 och då smörjer jag ändå med Progester All. Är det kört nu då med så låga temparaturer?

  • Anonym (alltid)
    Anonym (Vill vara gravid) skrev 2013-11-03 12:46:43 följande:
    Min temp ökade 0,4 grad dagen efter positivt ÄL-test men sedan bara legat på runt samma temp som under follikekfasen på runt 36,6-36,8 och då smörjer jag ändå med Progester All. Är det kört nu då med så låga temparaturer?

    Är din basaltemp alltså 36,8? 36,8 i sig är ju inte en låg temperatur under lutealfasen, det hade jag när jag var gravid.
  • Anonym (Vill vara gravid)
    Anonym (alltid) skrev 2013-11-03 15:53:41 följande:
    Är din basaltemp alltså 36,8? 36,8 i sig är ju inte en låg temperatur under lutealfasen, det hade jag när jag var gravid.

    Ja 36.6 är precis ovanför coverline på de allra flesta diagrammen och den tempen jag hade denna gång jag hade ÄL, sedan gick den upp till 37.0 dan efter för att sedan bli 36.9 och sedan ligga på 36.6-36.8. Jag hade samma temp då jag var gravid och samma temp då jag inte gravid. Först runt BIM har den gått upp till 37.1- 37.4 när jag varit gravid.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (alltid) skrev 2013-11-03 11:57:51 följande:
    Jag tror att stegringen ska vara minst 0,4 grader, men jag är lite osäker. Den kan variera. Min temp är som högst dagen efter äl, och sjunker sedan ca 0,1-0,2 grader. Jag har en app som ritar ett diagram och en linje som visar att stegring har skett, mycket praktiskt :) då vet jag att det är en äkta stegring. Appen heter lily pro, men den kostar typ 50 kr. Kanske finns gratisappar också!
    Anonym (Vill vara gravid) skrev 2013-11-03 16:18:58 följande:

    Ja 36.6 är precis ovanför coverline på de allra flesta diagrammen och den tempen jag hade denna gång jag hade ÄL, sedan gick den upp till 37.0 dan efter för att sedan bli 36.9 och sedan ligga på 36.6-36.8. Jag hade samma temp då jag var gravid och samma temp då jag inte gravid. Först runt BIM har den gått upp till 37.1- 37.4 när jag varit gravid.



    Jag har hört mellan 0,2-1,0 grader men säkert kan runt 0,4 vara det vanligaste :) Jag för diagram över min temperatur på papper, jättebra att kunna hålla koll på kurvan liksom. Min temperatur går alltid upp två dagar efter fullt utslag på stickan (när jag har mätt med såna). Så även denna gång! Gick upp från 36.3 (standard för mig), till 37,0. Nästa dag 36.6, nästa 36.7, nästa 36.6 och idag 36.5. Så det kanske är normalt att den sjunker lite stegvis liksom, även om den inte helt går ner till som innan ägglossning!

    Funderar mest på om man blir gravid vid ägglossningen, hur temperaturen beter sig då. Om den går upp rejält och håller sig där, eller om den (som senaste skribenten berättade) kanske går upp ytterligare framåt BIM istället för att gå ner som den ju ofta gör när mensen kommer!
  • Anonym (Vill vara gravid)
    Anonym (anonym) skrev 2013-11-03 20:12:18 följande:
    Anonym (Vill vara gravid) skrev 2013-11-03 16:18:58 följande:
    Ja 36.6 är precis ovanför coverline på de allra flesta diagrammen och den tempen jag hade denna gång jag hade ÄL, sedan gick den upp till 37.0 dan efter för att sedan bli 36.9 och sedan ligga på 36.6-36.8. Jag hade samma temp då jag var gravid och samma temp då jag inte gravid. Först runt BIM har den gått upp till 37.1- 37.4 när jag varit gravid.
    Jag har hört mellan 0,2-1,0 grader men säkert kan runt 0,4 vara det vanligaste :) Jag för diagram över min temperatur på papper, jättebra att kunna hålla koll på kurvan liksom. Min temperatur går alltid upp två dagar efter fullt utslag på stickan (när jag har mätt med såna). Så även denna gång! Gick upp från 36.3 (standard för mig), till 37,0. Nästa dag 36.6, nästa 36.7, nästa 36.6 och idag 36.5. Så det kanske är normalt att den sjunker lite stegvis liksom, även om den inte helt går ner till som innan ägglossning! Funderar mest på om man blir gravid vid ägglossningen, hur temperaturen beter sig då. Om den går upp rejält och håller sig där, eller om den (som senaste skribenten berättade) kanske går upp ytterligare framåt BIM istället för att gå ner som den ju ofta gör när mensen kommer!

    Varför föra diagram på papper när Fertility Friend finns tex? Tempen går ner och och är låg samma dag jag får positivt ÄL test och den dagen sätts ut som ÄL-dagen och dagen därpå så ökar tempen och den ska öka 0,3-0.5 grader för att bekräfta att ÄL skett man måste ha 3 tempar över coverline för att få de bekräftad svårt att förklara på ett lättförståeligt sätt. Om msn är gravid så behålls hög temp och är an inte gravid så sjunker tempen vid BIM antingen till coverline eller under coverline och det beror ju på att gulkroppen inte producerar något progesteron längre som går ett hormon som ger högre temp i kroppen.
  • Anonym (alltid)

    Wikipedias sida om menstruationscykeln har jättebra diagram som visar hormonnivåer och temperatur under menscykeln :) jag har också läst nånstans (inte wikipedia) att tempen kan sjunka ganska mycket precis innan äl, och stegras kraftigt när äl har skett. På mig brukar den sjunka till ca 36,1 dagen innan äl, på äl dagen ligger den på coverline, 36,5, och dagen efter äl på ca 36,9. Sen varierar den mellan 36,6 och 36,8 under lutealfasen.

Svar på tråden Gravid = alltid högre temperatur?