Ge mig råd - bör jag köpa bostadsrätt eller inte?
Hej!
Jag är 24 år och pluggar på heltid. I januari tar jag examen. Just nu bor jag i en studentlägenhet och kravet för att jag ska få bo här är att jag pluggar minst 15 hp, alltså på halvtid. Inför våren har jag anmält mig till distanskurser för att kunna bo kvar här medan jag söker jobb. Målet är alltså att jag ska få ett jobb nu till våren.
Jag funderar mycket på hur jag ska lösa frågan om boende i framtiden. Jag kommer inte orka plugga samtidigt som jag jobbar bara för att få bo kvar. Jag står i Stockholms bostadskö, men det krävs ju många år i kö för att få tillgång till ett hyreskontrakt någorlunda centralt.
Jag har nu 500 000 kr på mitt sparkonto och funderar på om jag ska köpa en bostadsrätt när jag får jobb. Frågan är om detta är möjligt och ett "smart drag"? Jag är singel men vill räkna med att jag kan träffa någon som kan flytta in hos mig, alltså skulle jag vilja bo på minst 30 kvm. Hur mycket kan jag få i lån om vi säger att jag får ut 16 000 efter skatt (tänker att det är mitt första jobb inom det yrket) och med den kontantinsatsen? Jag tänker ändå att det vore bäst att inte lägga allt som kontantinsats utan spara lite för eventuella utgifter som kan dyka upp, så helst skulle jag lägga mellan 300 000 - 400 000. Skulle ni köpa lägenhet eller hur skulle ni lösa boendefrågan? Har en CSN-skuld på ca 80 000. Jag är uppväxt i stan och skulle gärna bo på t.ex Kungsholmen och då kunna tänka mig att bo mindre, men kan också tänka mig att bo lite utanför stan, t.ex i Solna. Det kanske är större chans att jag går med vinst om jag köper i stan eller hur ska man tänka när det gäller det?
Hoppas kunna få lite råd och tips!