• elwis

Ge mig råd - bör jag köpa bostadsrätt eller inte?

Hej!

Jag är 24 år och pluggar på heltid. I januari tar jag examen. Just nu bor jag i en studentlägenhet och kravet för att jag ska få bo här är att jag pluggar minst 15 hp, alltså på halvtid. Inför våren har jag anmält mig till distanskurser för att kunna bo kvar här medan jag söker jobb. Målet är alltså att jag ska få ett jobb nu till våren.

Jag funderar mycket på hur jag ska lösa frågan om boende i framtiden. Jag kommer inte orka plugga samtidigt som jag jobbar bara för att få bo kvar. Jag står i Stockholms bostadskö, men det krävs ju många år i kö för att få tillgång till ett hyreskontrakt någorlunda centralt. 

Jag har nu 500 000 kr på mitt sparkonto och funderar på om jag ska köpa en bostadsrätt när jag får jobb. Frågan är om detta är möjligt och ett "smart drag"? Jag är singel men vill räkna med att jag kan träffa någon som kan flytta in hos mig, alltså skulle jag vilja bo på minst 30 kvm. Hur mycket kan jag få i lån om vi säger att jag får ut 16 000 efter skatt (tänker att det är mitt första jobb inom det yrket) och med den kontantinsatsen? Jag tänker ändå att det vore bäst att inte lägga allt som kontantinsats utan spara lite för eventuella utgifter som kan dyka upp, så helst skulle jag lägga mellan 300 000 - 400 000. Skulle ni köpa lägenhet eller hur skulle ni lösa boendefrågan? Har en CSN-skuld på ca 80 000. Jag är uppväxt i stan och skulle gärna bo på t.ex Kungsholmen och då kunna tänka mig att bo mindre, men kan också tänka mig att bo lite utanför stan, t.ex i Solna. Det kanske är större chans att jag går med vinst om jag köper i stan eller hur ska man tänka när det gäller det?

Hoppas kunna få lite råd och tips! Glad

• Svar på tråden Ge mig råd - bör jag köpa bostadsrätt eller inte?
  • arianne03

Hm, tror inte du har råd med en etta på Kungsholmen med den lönen (minst 1.5M troligtvis) tyvärr. Skulle nog satsa på att köpa längre ut.

• Lisastina

Kolla en karta över lokaltrafik och ta reda på vilka områden lite utom stan som har anständig lokaltrafik. Köp där, en lgh på kort gångavstånd från kommunikationer. Där kommer priserna att gå upp härnäst. 

500 000 är en god summa pengar, men en lägenhet kostar på Kungsholmen ca 2 miljoner. En och en halv  miljon per år till 3% ränta är 45 000 kr enbart i ränta. Och går räntan upp till 4% är det 60 000/år...

En br i typ Kungsängen har tvärtom låg insats men hög månadskostnad. Slutsumman per månad är nog samma som för en liten lgh i stan, men då kan du iaf slippa göda banken och stå i jätteskuld. 

Oavsett vinst, så måste du ju när du säljer, bo någonstans och den som säljer den lgh till dig vill också ha vinst, så att göra ett stort klipp och finansiera framtida boende den vägen är nog inte jättetroligt med tanke på dagens priser o det är innerstan vi talar om, tyvärr!

hur länge har du stått i kö? om du stått sedan du var 18, dvs 6 år, borde du kunna få en lgh lite längre ut, är den hyfsat stor kan du så småningom byta den mot något mindre men längre in.  

• M i l l a n

Det finns många trevliga områden lite längre ut annars. Var lite mer openminded när det gäller områden. Du kanske hittar en pärla med uteplats eller terass om du vidgar vyerna lite. Annars är ett tips är att boka intresse för korttidskontrakt genom Bostad Stockholm, och på det sättet fortsätta samla kötid i bostadsförmedlingen. Så kan du på sikt få din hyresrätt i stan. Angående att köpa en lägenhet, så är det ingen garanti att du går med vinst vare sig du köper i stan eller utanför. Det har senaste tiden kommit många varningar om att bostadsmarknaden är rejält övervärderad. Köp gärna men det kan kännas lite surt om bostadspriserna börjar sjunka. Men med din lön vet jag inte vad du kan få för lån. Ni har åtminstone en väldigt bra kontantinsats.

• elwis

Tack för era råd och synpunkter! Det är tusen saker att överväga och ett väldigt svårt beslut. Jag är en person som lätt blir bekväm och hellre tar det säkra före det osäkra. Innan mitt nuvarande boende bodde jag på samma ställe i 23 år. Om detta inte var en studentlägenhet med kravet att jag måste studera hade jag kunnat bo kvar här länge också. Det är därför jag tänker att det kanske kan vara smart att köpa en lägenhet nära stan ändå eftersom jag troligtvis kommer att bo kvar där länge om jag hittar rätt lägenhet. Just nu bor jag  på 22 kvm och trivs bra. Tidigare bodde jag bara i mitt rum hemma hos mina föräldrar på hälften av ytan, så det är en stor skillnad för mig. Ett stort boende är för mig inte en dröm. Det viktigaste för mig är att kunna ta mig hem tryggt och att lägenheten känns hemtrevlig. MEN jag vill ändå kunna få plats 2 personer i lägenheten, så långsiktigt vill jag ändå tänka.

Jag har stått i bostadskö sedan jag var 18 ja, så jag har några år samlade men långt ifrån så många som krävs för att få bo så pass centralt som jag vill. Om det krävs 15 år för att få lägenhet i stan krävs det säkert minst 9 år för att få en som t.ex inte ligger allra längst ute på tunnelbanelinjen. Jag fick inte ens tillgång till en studentlägenhet därifrån med mina samlade år i kö :( Jag drar mig från att köpa lägenhet alltför långt från stan eftersom jag då bara känner att jag gör det som en tillfällig lösning och inte något långsiktigt. Solna som jag bor i nu trivs jag superbra i! Jag kan absolut tänka mig att bo i något liknande område. Vad är att jämföra med Solna? Tror ni att det blir svårt att köpa lägenhet här i Solna med, alltså att det är ett för centralt och för attraktivt område för min budget?

Angående att byta lägenhet sen, om jag får ett förstahandskontrakt via Stockholms bostadsförmedling, godkänner de byten? Vet att min kompis har bytt sin lägenhet men då hade hon en privat hyresvärd..

• M i l l a n

Det är bra att du tänker långsiktigt. Men att bo 2 stycken i en 1a är nog kämpigt i längden. Skulle hellre satsat på en 2a om det ska vara långsiktigt. Områden som är värda att titta på som ligger på ungefär samma avstånd som Solna kan väl vara: Årsta, Hägersten, Johanneshov, Enskede, Alvik. Priserna är väl dyra överallt om man vill bo nära stan. Men om du kan tänka dig att renovera så försök hitta en risig lägenhet i ett "bra" område så kan du få ner priset lite. Även om renovering också kostar så kan man komma billigt undan om man är händig och kan göra mycket själv. Områden som jag tycker är bra och kanske värt att titta på, men som ligger lite längre ut är ex: Nacka, Tyresö, Ekerö, Sundbyberg, Bromma, Älvsjö.

• arianne03

Fast, Sundbyberg är ju i princip lika nära som Solna, medan Ekerö är betydligt mycket längre.

• elwis
    M i l l a n skrev 2013-11-04 23:42:06 följande:
    Det är bra att du tänker långsiktigt. Men att bo 2 stycken i en 1a är nog kämpigt i längden. Skulle hellre satsat på en 2a om det ska vara långsiktigt. Områden som är värda att titta på som ligger på ungefär samma avstånd som Solna kan väl vara: Årsta, Hägersten, Johanneshov, Enskede, Alvik. Priserna är väl dyra överallt om man vill bo nära stan. Men om du kan tänka dig att renovera så försök hitta en risig lägenhet i ett "bra" område så kan du få ner priset lite. Även om renovering också kostar så kan man komma billigt undan om man är händig och kan göra mycket själv. Områden som jag tycker är bra och kanske värt att titta på, men som ligger lite längre ut är ex: Nacka, Tyresö, Ekerö, Sundbyberg, Bromma, Älvsjö.
    Ja, du har rätt. En 2a vore verkligen behövligt. Jag märker nu att när jag kollar på de lägenheter som ligger ute känns det helt plötsligt väldigt härligt att kunna få tillgång till större boyta om jag kikar på boenden som inte ligger mitt i stan. En "minitvåa" skulle nog passa mig bra på 30-45 kvm :) Jag har tyvärr inte möjlighet att renovera då jag själv inte har något intresse av det. Jag vill därför gärna att lägenheten jag köper i mångt och mycket ser ut som jag skulle vill. Kan endast tänka mig att göra små förändringar själv. Men då får jag antagligen räkna med att betala mer också..

Bara jag bor nära kommunikationer så jag slipper vara rädd för att gå hem på kvällarna och att jag kan ta mig till centralen på ca 10 min, så är jag ganska nöjd med läget :) Får nu verkligen hålla tummarna för att det går bra för mig med jobbsökandet nästa termin. Känner mig dock ganska orolig för att det inte är lätt att få en fast tjänst direkt, utan att jag kommer att vara tvungen att hoppa mellan olika tjänster i början av min karriär. Det talar inte för att jag kommer att kunna få lån. Att oroa mig i förväg är jag bra på ;)
  • H2O Mineral

Du har ju en bra kontantinsats om du vill ha en lägenhet till någonstans runt miljonen. Har du inte så höga krav så kan du säkert få en etta för en miljon. Ett lån på 500 000kr borde du absolut klara av. 

Jag är inte samma som FruE/Mineralvatten/Elin 885!
  • Noname00

Varför ska du sitta i din studentlägenhet om du har resurser till att investera i ett boende nu?
    Om det är en ekonomisk fråga så vinner du inget på det då du ändå kommer att få flytta när du inte vill plugga längre.

Det bästa du kan göra är att köpa en liten lägenhet med låg avgift, de är alltid attraktivt att sälja en lägenhet med så låg avgift till föreningen, man vill betala lå inte ränta.
    Just nu sitter du inte ens med ett vettigt förstahandskontrakt, vad betalar du om man får fråga?

Sen ger en del råden att du ska köpa en lägenhet för en miljon och slänga in 500 000kr varför?
    Månadskostnaden sjunker ju inte med hälften för att man slänger in hälften av vad det kostar.
    Lägg 15% som är kravet för kontatinsat eller lite till om du vill slippa topplån.
    Om du lägger 200 så kommer det ha genererat mer i ränta på dina resterande 300k om du investerar dem i en bra fond än att ha de på konto. 
    Du får dessutom göra avdrag för räntekostnader.
    Sen ta för vanan att amortera om du kan när räntan är låg vänder det om 10 år så har man amorterat och kan betala ränta om det krisar sig.
    Eller betala av med sparpengar för att sänka lån.

du är 24 årTänk inte så mycket "ifall du träffar någon" köp inte mer än vad du behöver utan ta det när du träffar den du vill flytta ihop med när det är dags då kanske du har köpt och din partner också och då tar ni och säljer båda lägenheterna och investerar vinsten i nya.

Du ska självklart se till att betala avgiften till bostad stockholm helt plötsligt har det kanske dykt upp  en lägenhet och då kan du välja att ta den om det är intressant och då är det bara att sälja.
    Bäst är att köpa nyproduktion då slipper du budgivning. 

Det finns också helt ok ettor
    http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-sundbyberg-lilla-alby-sundbybergs-kommun-tradgardsgatan-20b-5869096

Du kan klicka på vad blir min boendekostnad och tex sbab för att se vad kostnaden blir om du köper lägenheten för utsatt pris du ser även kontantinsatsen, du kan även höja priset för det du är berred att betala så ser du kostnaden.
    Men som sagt bäst är nyproduktion de brukar dessutom öka lite i värde.

Du vinner ingenting på att bo kvar i din studentlägenhet. 

• Noname00

skrev fel högst upp man vill betala lån inte avgift till föreningen därför vill man att avgiften till föreningen ska vara så låg som möjligt.

Svar på tråden Ge mig råd - bör jag köpa bostadsrätt eller inte?