Inlägg från: Anonym (Vet!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vet!)

Försökte inte ens rädda katterna....

Så lätt är det inte!

Du måste förstå några saker: En människa klarar av att andas in brandrök i 2 minuter, sedan dör man. Du har alltså inte ens 2 minuter på dig att hitta ett par rädda katter innan du själv dör.

Rädda katter gömmer sig, som någon sa. Vi fick lämna kvar våra katter (dock inte vår lägenhet som brann) eftersom en gömde sig under badkaret, och den andra lyckades smita in igen när vi fick ut henne på balkongen. Vi vet inte vart hon tog vägen, och vi var tvungna att ta oss ut då rök bara vällde in. De klarade sig dock.

Att rädda människoliv är det första man tänker på! Eller snarare få ut alla! Jag som varit med om en brand vet hur hjälpsamma alla är, och man gör sitt bästa, men man kan inte tänka! Det är kaos! Hela tiden och efteråt.

Jag är säker på att han är jätteledsen för sina katter, det är alltid hemskt när någon, människa eller djur, dör i bränder. Men man har faktiskt i stort sett ingen tid på sig när det brinner.

• Anonym (Vet!)
    Anonym (n) skrev 2013-11-04 17:02:01 följande:
    Jag skrev han borde försökt om han HADE TID, för han lät som sagt inte vara i chock.
    och hur VET man hur lång tid man har på sig?

När det brann i vårt hus såg våra grannar en liten eld. De gick in i köket, hämtade vatten, och kom tillbaka till ett rum som var helt övertänt. Hur lång tid kan det ha tagit, 15 sekunder?  Det var bara att springa ut.

Du förstår visst inte riktigt hur snabbt en eld tar sig, och hur länge man överlever i röken. En brandman berättade för oss. 2 minuter. Det är den tid du har i ett rökfyllt rum innan du dör.

Blir rummet dessutom för rökfyllt, hittar du inte ut igen om du går in. Och det går SNABBT!

• Anonym (Vet!)
    Anonym (Vet!) skrev 2013-11-04 17:11:28 följande:
    och hur VET man hur lång tid man har på sig?

När det brann i vårt hus såg våra grannar en liten eld. De gick in i köket, hämtade vatten, och kom tillbaka till ett rum som var helt övertänt. Hur lång tid kan det ha tagit, 15 sekunder?  Det var bara att springa ut.

Du förstår visst inte riktigt hur snabbt en eld tar sig, och hur länge man överlever i röken. En brandman berättade för oss. 2 minuter. Det är den tid du har i ett rökfyllt rum innan du dör.

Blir rummet dessutom för rökfyllt, hittar du inte ut igen om du går in. Och det går SNABBT!

Förlåt, jag hade fel. Endast ett par andetag rök gör en medvetslös.
Svar på tråden Försökte inte ens rädda katterna....