• Ly75

Gardinbekymmer

Jag har lite bekymmer med hur jag ska lösa det med gardiner i mitt kök då jag har fönster i L-form. Vet inte hur jag ska förklara, men bild finns här: radhuslivet.blogg.se/2013/november/gardinbekymmer.html Vill få upp gardiner innan julen, men vet inte hur jag gör så det blir snyggast. Kan man hitta en L-formad gardinstång nånstans? Eller blir det lite too much?!

Hur hade du gjort?

• Svar på tråden Gardinbekymmer
  • sär skriven

Kan du inte bara ha gardiner/panellängder för de stora fönstren, och hänga en fin hissgardin i det lilla? De går ju att få i alla möjliga färger och mönster. Fint med en lampa till!

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • SupersurasunkSara

Man kan själv böja till en vanlig kirschstång lite försiktigt. Jag har dock köpt Ikeas billigaste gardinstång (10 kr st) och sågat av i fönstrets bredd, jag har nämligen burspråksfönster i vardagsrummet så jag har 4 st stänger. Den var dels vit och dels smalast och därmed lättast att såga av Men man kan ta vilken stång som helst utom just kirschstång och såga av.

Just i ert fönster tror jag dock det räcker med att ha gardin i det stora fönstret. Alt kan man ha 'fusk' hissgardiner, en i varje fönster. lätt att göra själv. Vill du så ger jag dig en beskrivning.

• SupersurasunkSara

En hissgardin som inte går att hissa/rulla ner.

Denna är helt enkelt ett fållat tygstycke som rullas upp och knyts om med band. Vill man har man en rundstav i nederkanten men det behövs mest på en bred gardin. Den här går dock att fälla ner om man vill. Man måste inte fästa banden i gardinen, man kan helt enkelt lägga den över gardinstången.

Denna sys enklast genom att man har ett fållat tygstycke som är lika brett som antingen innermåttet eller yttermåttet på karmen.  Sen viker man ett veck ca 15-20 cm ner och syr en raksöm på rätan. Och så viker man ytterligare en liten bit ner och syr en raksom osv tills gardinen har rätt höjd. Då tar man av den lagom och fållar. Krånglig förklaring..

• Qarina

På Ikea finns gardinstång som man sätter ihop själv så man kan få dem som man vill
    och det finns även rundade hörn i 45 grader. Man kan fästa dem i taket el på väggen som man vill.
    Jag har dem utmed hela mitt vardagsrum.+ kök (öppen planlösning)  

• sär skriven
    Qarina skrev 2013-11-04 19:58:35 följande:
    På Ikea finns gardinstång som man sätter ihop själv så man kan få dem som man vill
    och det finns även rundade hörn i 45 grader. Man kan fästa dem i taket el på väggen som man vill.
    Jag har dem utmed hela mitt vardagsrum.+ kök (öppen planlösning)  
    Fast en 45-gradig rundning fixar ju sällan biffen i ett 90-gradigt hörn.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Ly75

Tack för era tankar och idéer :) Funderar på om jag kan ordna en sån där söt liten hissgardin i det mindre fönstret, alternativt att jag har en större blomma där med en lampa som får hänga ovanför...hm...

• Lindsey Egot the only one

Jag hade valt en dubbel stång (finns dubbelfästen på Ikea) med vinkel för hörnet och haft panellängder alt öljettlängder längst ut vid fönstrena på inne stången och sedan haft en kappa på ytterstången

Denna är väldig fin som kappa

www.jotex.se/jotex/morshyttan-kappmetervara/417095&rcnt=100&Nao=41

Och jag hade haft röda alt röd/vit rutiga längder till.

• SupersurasunkSara

Ly75 skrev 2013-11-06 08:14:53 följande:

Tack för era tankar och idéer :) Funderar på om jag kan ordna en sån där söt liten hissgardin i det mindre fönstret, alternativt att jag har en större blomma där med en lampa som får hänga ovanför...hm...
    Jag tror du fixar det att göra en liten hissgardin i det lilla   Kanske funkar min tjusiga ritning. Vill man kan man fästa kardborreband på fönsterkarmen/fodret, det finns självhäftande att köpa och så syr man den mjuka delen på gardinen så hänger den slätt och fint.

• Ly75
    SupersurasunkSara skrev 2013-11-06 13:25:53 följande:
    Jag tror du fixar det att göra en liten hissgardin i det lilla   Kanske funkar min tjusiga ritning. Vill man kan man fästa kardborreband på fönsterkarmen/fodret, det finns självhäftande att köpa och så syr man den mjuka delen på gardinen så hänger den slätt och fint.

Snygg ritning! Ska nog testa och se om jag kan få till det! :)

Annars kanske det  får bli en sån där L-formad gardingstång ändå...aaaah, dessa gardinbekymmer! Får väl vara glad att jag inte har större bekymmer än så :)

• WilliamAndersson01

My Window kontaktade jag när jag köpte mig en liknande gardinstång för mitt vardagsrum!:) Superfint och blev att jag köpte gardiner tom... Duktig säljare med mycket bra förmåga att hitta en lösning som passade mitt rum perfekt! :) De har butik i danderyd samt i stockholm, så om du har vägarna förbi så kan du kolla deras adress för att ta en titt!:)

Svar på tråden Gardinbekymmer