STORA sömnproblem idag 9 mån
Jag känner igen mig väl. Min yngsta dotter började sova riktigt dåligt när hon var drygt ett halvår. Från det att hon var 9 månader fram tills hon fyllde två år vaknade hon 10-15 (eller ibland 20) gånger VARJE natt.
Vi fick komma till barnkliniken när hon var drygt ett år. Blodprovet för allergi visade ingenting, inte heller pricktest. Men de gjorde även ett s k patchtest som visade utslag på vete. Så då fick hon under många månader vetefri kost (under en period även mjölkfri), men skillnaden blev marginell. Jag vet inte, ärligt talat, om jag tror att hon verkligen var allergisk. Och någon annan hjälp var aldrig aktuell. De tittade på mig som om jag ville mitt barn illa när jag sa att jag höll på att gå under av att aldrig få sova på nätterna och frågade om man kunde få sömndroppar, som BVC hade nämnt. Det var tydligen helt uteslutet.
När hon fyllt två (och börjat äta allt igen) blev det långsamt bättre med sömnen. Nu är hon 3,5 och vaknar 1-2 ggr per natt. Men det är ju ingenting i jämförelse med hur det var!
Usch, mitt svar var nog inte så upplyftande. Men jag hoppas det går över snabbare för er dotter! Jag vet hur jobbigt det är.