Saralainen skrev 2013-11-10 17:56:11 följande:
Tusen tack för att ni engagerar er och det hjälper att få höra att man inte är ensam.
Nätterna nu ser ut såhär idag sen vi började med att låta henne somna själv:
Jag lägger henne vid 7. Antingen somnar hon i min famn eller lägger jag henne i sin säng om hon inte somnar i famnen (den gången tog det ENDAST 10 min för henne med lite skrik och gnäll innan hon somnade, jag var chockad).
Sen är det olika när hon vaknar. Mellan 10 min-2 timmar.
Mannen har skiftet till kl 12. Jag lägger mig kl 8 och sover till 12 därefter tar jag över.
VARJE natt har hon en period mellan 1-2.30 som hon inte kan somna om på. Det är så himla märkligt! Inatt var hon gnällig och skrek om vartannat men inte alls hela tiden utan bara ibland så det var inte jobbigt. Och nu har hon faktiskt börjat lägga sig ner och försöka somna. Utan skrik! Hon vänder och vrider på sig och försöker hitta någon ställning att somna i men det går inte. Hon kommer inte till ro.
Men efter 2.30 somnar hon igen och sover mellan 10-60 min.
MEN stora skillnaden sen vi började låta henne somna själv är att nu räcker det med nappen för att hon ska somna igen (förutom mellan 1-2.30), må så vara att jag får gå in en gång i timmen och sätta i den, det är det värt. När hon sov hos mig somnade hon ju inte ens om med nappen utan låg bara och snurrade och gnällde/skrek.
Vi har dessutom tagit bort maten helt så sista målet hon får är vällingen kl. 7. Stora förändringar för min lilla tjej så hon får växa in i detta nu.
Nätterna är långt ifrån bra men om man jämför så är dom bättre! Jag hoppas det går framåt här för varje natt och att hon lär sig mer och mer att komma till ro (och att jag slipper vänta i 2 år!!!) =). Fortsättning följer =)
Ett tips angående nappar är att lägga en hel drös i sängen, kanske att hon nån av gångerna hittar en själv och du slipper gå in

Skönt att det ändå verkar gå åt rätt håll även om det är lång väg kvar.. Men när man är längst ner på botten så krävs inte mycket för att få näsan över ytan igen