• Pommac

Vi med hög prolaktinnivån

Hej! Jag saknar en tråd för oss med högt prolaktinvärde. Hittade några gamla trådar men där verkar ingen skriva. Jag och min är båda 28 år och har försökt bli gravida i över 1,5 år. Vi sökte oss till gyn för utredning. Min man fick veta att han spermier var lite sega och jag fick veta att min prolaktinnivå var för hög. Jag fick ta ett nytt blodprov och ska få svar på nu på fredag om jag måste göra en röntgen av hjärnan eller inte. Nervöst! Är rätta svaret! Dock sa hon på gyn att det går att behandla och att det inte är farligt. Men när man googlar runt blir man ändå orolig. Jag har även lite övervikt att ta i tu med. -14 kg och sedan får vi göra ivf. Nu är det bara att kämpa och hoppas på det bästa!

berätta gärna din historia och var du/ni är idag. Hur går/hur har det gått för just er? Det vore skoj att ha kontakt med fler på min resa!

• Svar på tråden Vi med hög prolaktinnivån
  • Sereena

Jag har också haft något för högt prolaktinvärde. Gjorde även magnetröntgen som inte visade något.

Fick äta norprolac för att sänka värdena, blev gravid via tredje IVF-försöket. (Första med norprolac).
    Vet inte om det var tabletterna som hjälpte eller om det hade lyckats ändå, men det spelar ingen roll, vi fick en underbar liten dotter!

Hoppas det går bra för dig.

• valere

Jag tar också norprolac sedan ungefär en månad tillbaka och igår var det första gången på 2-3 månader som ägglossningstesten gav positivt utslag. Så det känns ju som om det går lite i rätt riktning i alla fall.

Hur har det gått för dig, Pommac? 

Sereena, tack för att du delade med dig av din solskenshistoria! :)

• Ramborg

Ännu en solskenshistoria: Fick veta att skälet att vi inte blev med barn var högt prolaktin hos mig. Efter lite undersökningar fick jag Pravidel. Har nu en dotter på 2,5 år och är höggravid med nr 2

Skickade ett tackkort till Endokrin med bebisbild på dottern. Nästa gång jag hade telefonkontakt med doktorn tackade han men verkade nästan lite förvånad. "Jamen vi gjorde inte så mycket, du behövde lite medicinering som hjälp på vägen bara. Inget närkvärdigt."

Men för oss är det märkvärdigt!

42.
  • Pommac

Hej! Vad roligt att ni skrivit och att ni skriver om era solskenshistorier. :) här går det dock dåligt!!! Har ännu inte fått någon remiss till röntgen. Jag kontaktade gyn för tre veckor sedan och då lovade röntgen att jag skulle få bli undersökt innan jul. Dock har detta inte hänt! Så nu måste jag väl ringa och tjata igen??? Men nu är det ju jul och alltihopa så jag får väl vänta tills nästa år. Segt att behöva vänta så här länge. Vill ju ha medicin så fort som möjligt.

• valere

Men stackare, vilken tid de tar på sig. Trist att de inte i alla fall kunde börja sätta in medicinering direkt. Själv fick jag recept på Norprolac direkt av gynekolog, men jag antar att mitt värde inte var lika högt som ditt? Men desto större anledning för dem att se till att skicka dig på den där röntgen då, kan man ju tycka… Det är inte alltid kul att ha med läkarvården att göra, men stå på dig, och tjata på dem om du orkar! Styrkekram till dig!

• Pommac
    valere skrev 2013-12-23 07:08:48 följande:
    Men stackare, vilken tid de tar på sig. Trist att de inte i alla fall kunde börja sätta in medicinering direkt. Själv fick jag recept på Norprolac direkt av gynekolog, men jag antar att mitt värde inte var lika högt som ditt? Men desto större anledning för dem att se till att skicka dig på den där röntgen då, kan man ju tycka? Det är inte alltid kul att ha med läkarvården att göra, men stå på dig, och tjata på dem om du orkar! Styrkekram till dig!

Tror du att mitt värde är högre än ditt? Jag ångrar lite att jag inte frågade hur högt mitt värde var. Men var det jätte högt borde jag ju ha fått en tid snabbare till röntgen. Så det borde ju vara lugnt ändå kan man tycka. Jag hoppas att kallelsen kommer med posten idag. Bara vänta och se. Jag ska tjata nästa år om den inte kommit innan. Och eftersom de inte började medicinera direkt så borde det ju också vara lugnt. Inbillar mig att värdet bara var lite för högt. Men vem vet?!
  • valere
    Pommac skrev 2013-12-23 08:47:24 följande:

Tror du att mitt värde är högre än ditt? Jag ångrar lite att jag inte frågade hur högt mitt värde var. Men var det jätte högt borde jag ju ha fått en tid snabbare till röntgen. Så det borde ju vara lugnt ändå kan man tycka. Jag hoppas att kallelsen kommer med posten idag. Bara vänta och se. Jag ska tjata nästa år om den inte kommit innan. Och eftersom de inte började medicinera direkt så borde det ju också vara lugnt. Inbillar mig att värdet bara var lite för högt. Men vem vet?!

Minns inte vad gynekologen sa att mitt värde låg på heller, men har för mig att det i alla fall inte var skyhögt eller så. Jag bara funderade eftersom jag inte skulle på någon sådan där röntgen. Eller så kan det så klart vara precis tvärtom att mitt värde var högre än ditt… För egen del var ju mina värden för sköldkörteln katastrofala pga ny medicin jag provat, så det kan ju även vara så att han ville fokusera mer på det först också. Du verkar ju dessutom ha kommit längre i din utredning, själv väntar jag fortfarande på att höra ifrån gynekologen nu efter att både jag och min sambo varit där. Jobbigt att gå och vänta. :/ Så det var inte meningen att skrämma upp dig! Håller hur som hest tummarna för dig att kallelsen kommer idag!

• Pommac
    valere skrev 2013-12-23 08:56:20 följande:

Minns inte vad gynekologen sa att mitt värde låg på heller, men har för mig att det i alla fall inte var skyhögt eller så. Jag bara funderade eftersom jag inte skulle på någon sådan där röntgen. Eller så kan det så klart vara precis tvärtom att mitt värde var högre än ditt… För egen del var ju mina värden för sköldkörteln katastrofala pga ny medicin jag provat, så det kan ju även vara så att han ville fokusera mer på det först också. Du verkar ju dessutom ha kommit längre i din utredning, själv väntar jag fortfarande på att höra ifrån gynekologen nu efter att både jag och min sambo varit där. Jobbigt att gå och vänta. :/ Så det var inte meningen att skrämma upp dig! Håller hur som hest tummarna för dig att kallelsen kommer idag!

Men vad märkligt! Att du inte får göra en röntgen! Men som du säger så borde du ju haft ganska lågt då. Men borde de ändå inte kolla? Eller så hade det med sköldkörteln att göra. Jag skulle ha krävt en bra förklaring till att inte röntga dig! För när jag fick beskedet så lät det som att de röntgade alla som hade för högt för att se så att det inte finns någon tumör. Jag tycker du ska höra hur högt du har. Har du ägglossning? Nej då jag är inte rädd. Jag vill bara ha medicin och helst igår! Suck! Har inga symtom förutom onda bröst ibland. Jag har en regelbunden cykel vilket är skönt! På läkaren som jag träffade så lät som att vi skulle kunna bli gravida på egen hand men annars väntar ivf till våren/sommaren. 
  • Pommac

Jag frågade om min sköldkörtel och det värdet var helt normalt.

• valere
    Pommac skrev 2013-12-23 09:04:42 följande:
    Men vad märkligt! Att du inte får göra en röntgen! Men som du säger så borde du ju haft ganska lågt då. Men borde de ändå inte kolla? Eller så hade det med sköldkörteln att göra. Jag skulle ha krävt en bra förklaring till att inte röntga dig! För när jag fick beskedet så lät det som att de röntgade alla som hade för högt för att se så att det inte finns någon tumör. Jag tycker du ska höra hur högt du har. Har du ägglossning? Nej då jag är inte rädd. Jag vill bara ha medicin och helst igår! Suck! Har inga symtom förutom onda bröst ibland. Jag har en regelbunden cykel vilket är skönt! På läkaren som jag träffade så lät som att vi skulle kunna bli gravida på egen hand men annars väntar ivf till våren/sommaren. 
    Jaså? Hm, då får jag fråga om det nästa gång jag blir kallad till gyn. Vi har dock ännu inte blivit kallade som par, efter att sambon lämnat sitt spermaprov. Då kan man ju undra om mitt värde i stället var så högt att han ville skynda att ge mig medicin? Jag har haft en ganska regelbunden cykel men så i våras bytte jag medicin för sköldkörten där det dock visade sig nu att den inte alls funkade på mig. Under hösten har ägglossningstickorna inte gett något utslag, men nu i helgen gjorde de äntligen det, men nu har jag också återgått till den gamla sköldkörtelmedicinen.  Så vilken av medicinerna det beror på vet jag inte, men jag blev i alla fall otroligt glad över att stickorna äntligen gav utslag igen!
  • Pommac
    valere skrev 2013-12-23 09:25:50 följande:
    Jaså? Hm, då får jag fråga om det nästa gång jag blir kallad till gyn. Vi har dock ännu inte blivit kallade som par, efter att sambon lämnat sitt spermaprov. Då kan man ju undra om mitt värde i stället var så högt att han ville skynda att ge mig medicin? Jag har haft en ganska regelbunden cykel men så i våras bytte jag medicin för sköldkörten där det dock visade sig nu att den inte alls funkade på mig. Under hösten har ägglossningstickorna inte gett något utslag, men nu i helgen gjorde de äntligen det, men nu har jag också återgått till den gamla sköldkörtelmedicinen.  Så vilken av medicinerna det beror på vet jag inte, men jag blev i alla fall otroligt glad över att stickorna äntligen gav utslag igen!
    Vad underbart! Förstår att du är lättad. De två senaste månaderna har jag ingen aning om jag har ägglossning eller inte. Jag har testade med både cb fertilitetsmonitor och med billiga tester. Jag fick positivt på det billiga på dag 16 i den här cykeln men fick inget maxutslag med monitorn. Men jag kanske började testa försent. Så nu har jag ingen aning om jag har ägglossning eller inte denna månad. Men när cykeln är som en klocka kan man tycka att ägglossningen borde ha ägt rum. 
  • valere
    Pommac skrev 2013-12-23 09:30:57 följande:
    Vad underbart! Förstår att du är lättad. De två senaste månaderna har jag ingen aning om jag har ägglossning eller inte. Jag har testade med både cb fertilitetsmonitor och med billiga tester. Jag fick positivt på det billiga på dag 16 i den här cykeln men fick inget maxutslag med monitorn. Men jag kanske började testa försent. Så nu har jag ingen aning om jag har ägglossning eller inte denna månad. Men när cykeln är som en klocka kan man tycka att ägglossningen borde ha ägt rum. 
    Åh, sådant där är verkligen frustrerande. Jag har också använt mig av två olika test, dels vanliga ÄL-test och sedan ett fertilitetsmikroskop. Men just som jag skulle jämföra med stickorna för att jag inte fick något riktigt grepp om stickorna så fick jag plötsligt inga utslag på stickorna och har varit förvirrad några månader. Min mens har dessutom varit lite oregelbunden det senaste halvåret sedan jag började med progesteronsalva, så för mig har det varit svårt att veta. Men som du säger, om du har en sådan regelbunden cykel borde man väl kunna anta att ÄL faktiskt ägde rum?
  • valere

Hur har det gått för dig Pommac, har de hört av sig något mer? Själv var jag hos gyn idag och fick veta att mitt prolaktinvärde såg bra ut vid den senaste provtagningen i december, så det var ju lite positivt i alla fall.

• Pommac
    valere skrev 2014-01-15 14:26:51 följande:
    Hur har det gått för dig Pommac, har de hört av sig något mer? Själv var jag hos gyn idag och fick veta att mitt prolaktinvärde såg bra ut vid den senaste provtagningen i december, så det var ju lite positivt i alla fall.

Vad härligt att värdet gått ner! Jag gjorde magnetröntgen igår. Så nu går jag på nålar och väntar på svar...
Svar på tråden Vi med hög prolaktinnivån