Kan biomamman bestämma över pappans boende?
Bakgrund: sambon har sedan i somras sina pojkar 5 och 7 år gamla varannan helg. Mamman flyttade 10 mil bort till sin sambo med barn. Innan dess var det varannan vecka sedan killarna var 1 och 3 år. Sambon bor hos mig sedan aug men har behållt huset han hyr på landet för att pojkarna skall ha en fast punkt medan de bor in sig hos mamma med sambo och nya syskon. Det är en kass hyresvärd och huset är fuktskadat, har svartmögel och i behov av totalrenovering, de flyttade gemensamt in där för fyra år sedan, han har således bott själv där i tre år Jag har två pojkar 11 och 14 år. Som jag har varannan vecka. Vi bor i bostadsrätt i området bredvid deras skola i ett ytterområde i stan. Nära till sin pappa och är självgående med att ta sig till aktiviteter och hem från skolan mm. Fått berättat av Sambon att när mamman hämtade pojkarna i huset igår. Det första hon gör är att kommentera att det luktar fukt och instängt. När han sedan säger att han kommer säga upp huset blir hon irriterad. "Varför då? Du bor bra här. Du bor billigt här. Skall du verkligen knöla in barnen i den lilla lgh (hon har inte sett den) Var skall de ha sina leksaker? Det finns bra lgh i Xxx (en by 20-25 min bussresa från centrum där vi bor, mina pojkar skulle behöva byta buss och åka 15 min till för att ta sig till skolan)" -Det är inte försvarbart att jag har detta huset för att vara här varannan helg, svarar sambon (Han betalar över 8000:- i månaden för hyra, el och sopor, får in 3600:- av sin inneboende) - Skaffa en inneboende till då, tycker hon. Var skulle han DÅ bo med killarna när han är där. I vardagsrummet? Den inneboende han har har redan två av fyra sovrum. Och occuperat huset som sitt. Eftrsom sambon nu aldrig är där i princip. Till saken hör att hon själv inte har eget rum till sina killar i det huset de bor i nu, utan de delar allrummet på ovanvåningen. Dessutom är hälften av all skit i sambons källaren hennes för hon har utnyttjat honom som gratis schugardföråd. Vi har tänkt igenom vårt boende väldigt noga. Ja det blir trångt varannan helg men alla kommer att få en plats i lgh som de kan kalla sin. Sambons pojkar får dela på ett genomgångsrum (14 åringen går därigen för att komma till sitt rum så det är inte ständig trafik) där vi kommer att platsbygga en våningssäng med draperier. Lådor under till leksaker och varsin garderob. Dessutom är mina pojkars pappa beredd att under en övergångsperiod pussla lite med våra veckor så det kanske bara blir en helg i månaden som vi är alla. Tills vi fått in rutinerna ordentligt. Jag anser dessutom att graden av att känna sig välkommen inte handlar om att man har ett eget rum eller inte. Snarare om känslan man känner när man kommer. Känner man sig ivägen kan man göra det i ett slott också! Har biomamman verkligen något att sätta mot vårt boende?