• Tuttifrutti1

Häva bilköpet? Vad har jag för rätt?

Hej.

Köpte en begagnad bil privat för 3 veckor sedan. I annonsen stod att bilen var nybesiktad utan anmärkning. När jag kommer hem lämnar jag in den till en bekant på en verkstad enbart för att försäkra mig om att den är som den ska. Enligt dom är bilen en trafikfara.. Det är så stora fel på bilen och den skulle aldrig gå igenom en besiktning. Har jag rätt att häva köpet. Att han rent av köper tillbaka bilen. Kan jag kräva det. Vad är det som gäller?

Tacksam för svar.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-04 20:12
    Det står klart och tydligt på papper att den gått igenom besiktningen utan anmärkning. Så antigen har dom bytt delar efter besiktning eller så känner han någon på bilprovningen som skickat igenom bilen iaf.

• Svar på tråden Häva bilköpet? Vad har jag för rätt?
  • 040kille

Nu är inte jag juridisk expert, men om jag tolkar dig rätt har du köpt bilen som privatperson av privatperson. Ledsen, köplagen gäller. Du har undersökningsplikt och köper varan i befintligt skick. Den möjlighet du har i så fall är att stämma säljaren. Förmodligen blir rättegångskostnaden högre än bilens värde.

• jannej

Vad är det för fel på bilen

• Tuttifrutti1
    040kille skrev 2013-11-04 20:35:25 följande:
    Nu är inte jag juridisk expert, men om jag tolkar dig rätt har du köpt bilen som privatperson av privatperson. Ledsen, köplagen gäller. Du har undersökningsplikt och köper varan i befintligt skick. Den möjlighet du har i så fall är att stämma säljaren. Förmodligen blir rättegångskostnaden högre än bilens värde.

Men om man har ett besiktningsprotokoll som säger att bilen har gått igenom felfri bara en månad innan gäller inte det då menar då? Felen som är på bilen går inte att upptäcka på plats.
  • Tuttifrutti1
    jannej skrev 2013-11-04 20:37:10 följande:
    Vad är det för fel på bilen

Alla stötdämpare är helt slut. Bromsslang trasig och bussning länkarm trasig. Det är dom största felen. Sen är det en massa småfel. Bara delar kommer gå på ca 12.000:-
  • Tuttifrutti1

Enligt verkstad så menar dom att det är en omöjlighet att bilen gick igenom utan anmärkning. Han har ju ljugit i annonsen.
  • HerrNilsson

Hm, jobbig sits. 
    Som nämnts tidigare är det inte så rätt att häva ett köp privatpersoner emellan men om det är så att besiktningsprotokollet är förfalskat eller att inspektören är mutad kan du ta det till tingsrätten och få köpet hävt. Men det är inte enkelt och inte självklart att du kommer vinna.

Ta reda på besiktningsprotokollet från gamla besiktningen, gör en ny besiktning och se vad du får fram. 

• Tuttifrutti1

Ursäkta om jag upprepar en massa inlägg till dig :) Du säger befintligt skick. Det ska ju vara vad besiktningspappret säger. Eller tänker jag helt fel? Dom felen kan inte uppkomma på en månad. Han måste ju vid besiktningstillfället vetat felen på bilen.  
  • 040kille
    Tuttifrutti1 skrev 2013-11-04 20:47:13 följande:

Enligt verkstad så menar dom att det är en omöjlighet att bilen gick igenom utan anmärkning. Han har ju ljugit i annonsen.

Jo, men du har skyldighet att kontrollera det där. Det är kanske enklare att förstå om du gör en jämförelse med husköp (jag kan inte det heller). Huset säljs i det skick det är. Som lekman är det inte möjligt att kunna allt om ett hus utan man anlitar en besiktningsman. Dyker det upp fel efteråt som man tycker han borde ha upptäckt får man inleda process mot honom. De som har det som sitt jobb är försäkrade, det är en del i deras yrke att göra såna missar.

Du kan inte lämna ansvaret till någon annan för att stötdämparna är slut för köplagen gäller. Det hade varit skillnad om du hade köpt bilen av ett företag för då hade konsumentköplagen gällt. 
    Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
Svar på tråden Häva bilköpet? Vad har jag för rätt?