• Tuttifrutti1

Häva bilköpet? Vad har jag för rätt?

Hej.

Köpte en begagnad bil privat för 3 veckor sedan. I annonsen stod att bilen var nybesiktad utan anmärkning. När jag kommer hem lämnar jag in den till en bekant på en verkstad enbart för att försäkra mig om att den är som den ska. Enligt dom är bilen en trafikfara.. Det är så stora fel på bilen och den skulle aldrig gå igenom en besiktning. Har jag rätt att häva köpet. Att han rent av köper tillbaka bilen. Kan jag kräva det. Vad är det som gäller?

Tacksam för svar.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-04 20:12
    Det står klart och tydligt på papper att den gått igenom besiktningen utan anmärkning. Så antigen har dom bytt delar efter besiktning eller så känner han någon på bilprovningen som skickat igenom bilen iaf.

• Svar på tråden Häva bilköpet? Vad har jag för rätt?
  • duntoss

Du kommer tyvärr inte långt TS, jag har varit i din sits. Att häva köp mellan privatpersoner är svårt, du måste bevisa att han ljugit, mutat, eller vad ni nu skriver. Säljaren kan å sin sida blåneka. Fallet läggs ara ner. Bil köpt i befintligt skick, du skall överbevisa säljaren, klarar du det?

• Dr Mupp
    Tuttifrutti1 skrev 2013-11-04 20:47:13 följande:

Enligt verkstad så menar dom att det är en omöjlighet att bilen gick igenom utan anmärkning. Han har ju ljugit i annonsen.
    Och du är helt säker på att verkstan inte försöker blåsa dig?
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Tuttifrutti1
    040kille skrev 2013-11-04 20:52:17 följande:

Jo, men du har skyldighet att kontrollera det där. Det är kanske enklare att förstå om du gör en jämförelse med husköp (jag kan inte det heller). Huset säljs i det skick det är. Som lekman är det inte möjligt att kunna allt om ett hus utan man anlitar en besiktningsman. Dyker det upp fel efteråt som man tycker han borde ha upptäckt får man inleda process mot honom. De som har det som sitt jobb är försäkrade, det är en del i deras yrke att göra såna missar.

Du kan inte lämna ansvaret till någon annan för att stötdämparna är slut för köplagen gäller. Det hade varit skillnad om du hade köpt bilen av ett företag för då hade konsumentköplagen gällt. 
    Tack, förstår vad du menar nu. Känns bara förjävligt att man inte ens kan lita på att bilprovningen gör sitt jobb! Får helt enkelt göra en anmälan och hoppas han aldrig gör det mot någon annan.
  • Tuttifrutti1
    Dr Mupp skrev 2013-11-04 20:54:49 följande:
    Och du är helt säker på att verkstan inte försöker blåsa dig?
    Öh ja, verkstan är min svärfar som äger.
  • Tuttifrutti1
    duntoss skrev 2013-11-04 20:54:26 följande:
    Du kommer tyvärr inte långt TS, jag har varit i din sits. Att häva köp mellan privatpersoner är svårt, du måste bevisa att han ljugit, mutat, eller vad ni nu skriver. Säljaren kan å sin sida blåneka. Fallet läggs ara ner. Bil köpt i befintligt skick, du skall överbevisa säljaren, klarar du det?
    Förstår. Men samtidigt så kan jag inte låta bli att bli så jävla förbannad på det här med befintligt skick. Den har ju gått igenom besiktning 1 månad innan jag köpte den och nu är den inte alls körbar. En trafikfara och får körförbud på kontroll. Dom felen som är på bilen kan inte bli på en månad. Vilket verkstan konstaterar. Men jaja, får väl skrota bilfan då!
  • jannej
    Tuttifrutti1 skrev 2013-11-04 20:56:18 följande:
    Öh ja, verkstan är min svärfar som äger.
    Varför bad du inte svärfar hjälpa dig med bilköpet när du har expertis i släkten
  • Tuttifrutti1
    jannej skrev 2013-11-04 21:11:40 följande:
    Varför bad du inte svärfar hjälpa dig med bilköpet när du har expertis i släkten

Därför att småfel får man alltid räkna med på en begagnad bil som han kan åtgärda lätt. Därför köpte vi en nybesiktad bil som gått igenom utan anmärkning där inga stora fel fanns.
  • Primér

"befintligt skick" behöver inte gälla enligt konsumentköplagen

17 § Även om en vara har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll, skall den anses felaktig, om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta. 

och från konsumentverket:

Befintligt skick

Många avtal om bilköp innehåller en formulering om att bilen säljs i ”befintligt skick”. För dig som säljare innebär det inte att du har friskrivit dig från allt ansvar. Om bilen du har sålt i ”befintligt skick” går sönder finns det tre situationer där bilen ändå anses felaktig enligt köplagen och där du som säljare är ansvarig för felet.

Om du har lämnat felaktig information om bilen till köparen och den felaktiga informationen haft betydelse på köparens beslut att köpa bilen av dig. Om du har struntat i att lämna viktig information om bilen och det har haft betydelse för köparens beslut att köpa bilen av dig. Om bilen är i väsentligt sämre skick än vad köparen kunde förvänta sig med tanke på bilens pris. Köparens undersökningsplikt

Som säljare är det bra att uppmuntra köparen att undersöka bilen innan han eller hon köper den.  Fel på bilen som köparen borde ha hittat vid en undersökning av bilen men som upptäcks först senare är köparens ansvar.

Fel på bilen

För att något ska räknas som fel på bilen ska det ha funnits på bilen vid avlämnandet, det vill säga när köparen tog över bilen och risken för bilen gick över till köparen. Fel som uppstår senare är köparens ansvar. Köparen ska reklamera fel till dig inom skälig tid och senast inom två år från det att han eller hon tagit emot bilen.

• Primér

hmm skrev fel 
    köplagen 19§ om befintligt skick ska det vara. konsumentköplagen är mellan näringsidkare och privatperson 

• Tuttifrutti1
    Primér skrev 2013-11-04 22:51:09 följande:
    "befintligt skick" behöver inte gälla enligt konsumentköplagen

17 § Även om en vara har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll, skall den anses felaktig, om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta. 

och från konsumentverket:

Befintligt skick

Många avtal om bilköp innehåller en formulering om att bilen säljs i ”befintligt skick”. För dig som säljare innebär det inte att du har friskrivit dig från allt ansvar. Om bilen du har sålt i ”befintligt skick” går sönder finns det tre situationer där bilen ändå anses felaktig enligt köplagen och där du som säljare är ansvarig för felet.

Om du har lämnat felaktig information om bilen till köparen och den felaktiga informationen haft betydelse på köparens beslut att köpa bilen av dig. Om du har struntat i att lämna viktig information om bilen och det har haft betydelse för köparens beslut att köpa bilen av dig. Om bilen är i väsentligt sämre skick än vad köparen kunde förvänta sig med tanke på bilens pris. Köparens undersökningsplikt

Som säljare är det bra att uppmuntra köparen att undersöka bilen innan han eller hon köper den.  Fel på bilen som köparen borde ha hittat vid en undersökning av bilen men som upptäcks först senare är köparens ansvar.

Fel på bilen

För att något ska räknas som fel på bilen ska det ha funnits på bilen vid avlämnandet, det vill säga när köparen tog över bilen och risken för bilen gick över till köparen. Fel som uppstår senare är köparens ansvar. Köparen ska reklamera fel till dig inom skälig tid och senast inom två år från det att han eller hon tagit emot bilen.

Med andra ord så är alltså ansvaret helt på min sida trots att han sålt en bil i ett mycket sämre skick än vad som stod i annons? Med bevis på besiktningsprotokoll.
  • Primér

nja det är säljaren som inte kan frånskriva sig ansvar  genom att avtala om "befintligt skick"

du har köpt en bil som det inte ska vara några fel på, när du direkt när du kommer hem lämnar in bilen är det fel på den. då är bilen inte i det skick,alltså brukbar; som säljaren påstod att den var.

19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om 
    1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
    2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
    3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta. 

är inte jurist men så har jag tolkat det

kolla även konsumentverket  www.konsumentverket.se/vara-omraden/bilar-och-fordon/salja-bil-som-privatperson/

• bängolle

Att en bil med dåliga stötdämpare går genom besiktningen har jag varit med om många gånger. Däremot har jag aldrig hört talas om att nån bytt till kassa stötdämpare efter besiktning eller innan försäljning. En bromsslang kan väl gå sönder på en månad, nån gång måste den ju gå sönder liksom.

• jannej

Antar att man kan stämma , men förlorar man får man betala bådas rättegångskostnader

• Ramborg

Säljaren kommer säga att han inte hade en aaaaning och hänvisa till besiktningsprotokollet. Jag tycker du ska ringa bilbesiktningen och fråga vad fan de håller på med.

42.
Svar på tråden Häva bilköpet? Vad har jag för rätt?