• MissLiia

Min dotter 1,5 år har ont i nacken. Någon som varit med om liknande?

Hej!

Min dotter på 1,5 år är nu inne på tredje veckan med ont i nacken och det börjar bli riktigt jobbigt. Vi har varit hos läkare, barnakuten etc dom har tagit massa prover som inte visat några konstigheter. De tror att hon har nackspärr, hur konstigt det än låter för en sån liten människa. Vi har fått kontakt med sjukgymnast för en vecka sedan men vi märker ingen förbättring. Vi är både psykiskt och fysiskt utmattade här hemma. Det är så jobbigt att se sitt lilla barn gå runt och ha ont hela tiden, stel som en gammal gubbe. Om det inte är bättre efter denna vecka så kommer vi förmodligen att få göra en röntgen... det mesta känns bara väldigt hopplöst just nu då man inte kan se några som helst förbättringar efter denna långa tid.

Är det någon som har varit med om något liknande? Även om jag litar på läkarnas bedömning så kan jag inte låta bli att tänka på vad det här beror på...oron över sina barn måste vara det värsta som finns.

• Svar på tråden Min dotter 1,5 år har ont i nacken. Någon som varit med om liknande?
  • Tebriane

Var bor ni någonstans?! Min son hade samma problem och vi gick tillslut till en kiropraktor som är en av två i Sverige som får behandla barn. Han är godkänd så pass att fyra behandlingar var gratis och betalades av landstinget ( tror jag det är) :) han blev bra efter två behandlingar och har inte behövt gå tillbaka fler ggr :) så galet nöjd! Bör också tillägga att han blev av med sin nattskräck när kroppen blev ordnad!

Det finns en i Stockholm och en i Ystad!

• MissLiia
    Tebriane skrev 2013-11-04 20:29:00 följande:
    Var bor ni någonstans?! Min son hade samma problem och vi gick tillslut till en kiropraktor som är en av två i Sverige som får behandla barn. Han är godkänd så pass att fyra behandlingar var gratis och betalades av landstinget ( tror jag det är) :) han blev bra efter två behandlingar och har inte behövt gå tillbaka fler ggr :) så galet nöjd! Bör också tillägga att han blev av med sin nattskräck när kroppen blev ordnad!
    Det finns en i Stockholm och en i Ystad!
    Tack för svaret! Vi bor i Uppsala. Men vilka symptom hade din son? Vad sa läkarna? hur länge gick han med smärtan innan ni gick till kiropraktor? hur gammal var sonen när han hade detta? 
  • Tebriane

Han var knappt tre när han började klaga över detta. Min pojk kunde inte sitta och titta på ett bord tex ... Som vid måltider pysslande eller ritande... Han gick ofta och drog med huvudet som för att sträcka ut nacken. Han hade även ont när man masserade nacken på honom...

Den kiropraktorn vi gick till i Ystad vet jag behandlar alla åldrar... Även spädisar med felställningar och kolik :)

• Lindsey Egot the only one

Kolla upp först dådet inte är hjärnhinneinflammation. Det kan också ge ont och stel nacke.

• Tebriane

Hjärnhinneinflammation som varat i tre veckor utan stegrande symtombild och där barnet varit hos läkare och undersökts är inte så sannolikt... Har hon feber? Ljuskänslig och hemsk huvudvärk?

• frökenelisabeth
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-11-04 20:47:09 följande:
    Kolla upp först dådet inte är hjärnhinneinflammation. Det kan också ge ont och stel nacke.
    Vad jag har förstått så är barn alltid riktigt rejält sjuka vid hjärnhinneinflammation. Ett barn som "bara" har ont i nacken och verkar piggt och friskt i övrigt behöver man inte oroa sig för, vad gäller just den sjukdomen. 
  • MissLiia

Hjärnhinneinflammation är ju det man fasar men efter sån lång tid och efter läkarnas bedömningar så är jag inte orolig för det längre. Hon har inte feber. Huvudvärk är oklart, hon pratar ju inte och kan inte förmedla sin smärta annat än att vi faktiskt kan se den stela nacken och att hon har ont i nacken från och till, hela tiden, när hon rör sig. Ljuskänslig har jag inte sett tecken på i alla fall. 

Det känns verkligen som att smärtan är kopplad till när hon rör sig, när hon sitter still och tittar på TV exempelvis är hon förhållandevis lugn och nöjd MEN en 1,5 åring pallar ju inte att sitta stilla många minuter. Hela situationen är så svår då hon inte kan förmedla till oss hur hon mår, berätta för oss vad som är värst. Vi kan bara förstå att hon har ont och att ipren lindrar smärtan.

• Silke

Är de bara två?! Det visste jag inte. I så fall går jag med mina barn hos den andra. I Stockholm. Hon är FANTASTISK!!! Och enormt kompetent. Även duktig på differentialdiagnoser. Gå dit! Du kommer att få massor av stöd och hjälp. (Och visst kan din dotter ha nackspärr. Kan vara nåt som är lite snett sedan förlossningen. Eller så är hon lite "sned och vind" i sig själv. Och efter 1½ år så tar det ut sin rätt.Det fixar en barnkiropraktor lätt. Det behöver inte vara så komplicerat och dramatiskt. I bästa fall. Däremot klarar inte en sjukgymnast såna saker.) Värt hur mycket som helst!  Inboxa mig om du vill ha kontaktuppgifter.

• Tebriane

Ja nej jag tror inte på hjärnhinneinflammation... Jobbar som ssk inom akutsjukvård och jag har aldrig sett så lokala symtom under så lång tid på ett barn med den sjukdomen! Kiropraktorn som finns i Ystad arbetar på Ystad kiropraktorklinik om jag inte minns fel... Googla de orden så kommer rätt klinik upp... De borde kunna hjälpa dig med kontakten till kliniken i Stockholm :)

• Tebriane

Ah såg inte din kommentar silke! Men där har du kontakten TS :)

Hoppas det blir bra! Du får gärna berätta hör hur det gått :)

Mvh

Svar på tråden Min dotter 1,5 år har ont i nacken. Någon som varit med om liknande?