Inlägg från: Jeaninne |Visa alla inlägg
  • Jeaninne

Rädd när min dotter rider....

scrapparlotta skrev 2013-11-04 22:45:02 följande:

Men säg att dom fastnar i stigbygeln som kompisen gjorde och blir sparkad/trampad på när hon hänger fast där...

Hon älskar verkligen hästar, och lyser om henne när hon rider.... men jag är livrädd. Vill ju inte att nåt händer mina barn..

Fast det där ska inte kunna hända. Var det inte säkerhetsstigbyglar - alltså sådana som inte är helgjutna, utan ena sidan utgörs bara av en gummisnodd - som lossnar vid belastning? Hade flickan inte riktiga ridstövlar, med glatt sula och klack? Den glatta sulan gör att stöveln lätt glider ur stigbygeln vid ett fall, och klacken gör att stigbygeln inte kan åka för långt bak på foten.

Jag tycker att du ska kontrollera utrustningen ordentligt, SJÄLV! För självklart är det livsfarligt att fastna med stigbygeln och bli släpad efter en skenande häst...
  • Jeaninne
    Kabanga skrev 2013-11-04 22:49:28 följande:

Håller med lyndi. Gjorde sällan illa mig som barn och då red jag problemhästar. Red även in ung ponnyer så nog åkte jag på ett par rejäla kängor då och då. Så länge man har respekt för att det är levande djur och beter sig därefter brukar det gå bra. Se till så att din rädsla inte smittar av sig på henne för om hon börjar bli rädd känner hästar av det på en gång.

Tänk på alla bra egenskaper hon får ut utav det ist och försök se det positiva. Min mamma var alltid livrädd. Speciellt på tävlingar vet inte hur många videofilmer vi har när hon sitter och skriker till och ojjar sig när jag hoppade omkring på banan. :) så du är definitivt inte ensam att som mamma känna så :)

Ja, det där att rädsla smittar och att hästar känner av den är mycket sant. Jag red på ett USELT stall ett tag i tonåren, där en av ridlärarna var en riktig kommandora. En stor, dominant, aggressiv kvinna. Hon blev ofta fruktansvärt arg och SKREK åt eleverna, som blev rädda och ledsna och nervösa... och hästarna kände såklart av det. Fast jag tror att dom som jobbar med barn och ungdomar har mer förstånd idag..? Jag har inte stött på någon sådan typ under alla år som min dotter ridit. (Eller på någon annan av barnens aktiviteter heller, för den delen.) 
  • Jeaninne
    scrapparlotta skrev 2014-07-02 22:09:00 följande:
    På denna ridskola har dom inte såna säkerhetsbyglar, utan dom har såna som är helgjutna. Men tjejen hade riktiga ridskor. Dock en lite tjockare sko då det var kallt....men ändå en riktig ridsko.
    Då undrar jag om det ens är tillåtet..? Död
Svar på tråden Rädd när min dotter rider....