• mammasofie

göra sig av med katt, barnets reaktion?

Vi planerar nu att göra oss av med våra två katter då vi inte alls har samma tid att ge dem närhet och kärlek som de verkligen förtjänar.

Vår ettåriga son älskar den ena katten speciellt mycket, de brukar busa tillsammans. Katten är med honom i hans rum och leker med hans leksaker ibland. Varje morgon är katten det första vår son ser.
    Nu undrar jag om han kommer att reagera på att katterna inte finns kvar? Är han tillräckligt gammal för att förstå eller kommer han glömma snabbt? Detta gnager hål i huvudet på mig :(

• Svar på tråden göra sig av med katt, barnets reaktion?
  • Hallonmumsan

Ni har två katter så då har dom varandra. Sen tycker jag det låter som katten har det bra med din son. Varför tror du katterna inte får det dom behöver? Visar dom missnöje? Hur mycket är dom ensamma? Katter vill inte umgås hela tiden heller.

• Evm

Vi gav bort våra katter när dottern var 2.5 och det gick jättebra! Vi förklarade att de skulle hem till en tant som behövde sällskap och att de har det bättre där.

• leexxii

Kan ju börja med att fråga, skulle du göra dej av med sonen när tiden börjar tryta? Nej förhoppningsvis inte, sånt planerar man innan man innan man utökar familjen med både djur och barn! Sen till din fråga så vette fan hur man förklarar för en ettåring utan att sätta allt för djupa spår att nej mamma älskade inte katterna så mycket längre så jag dödade dem / lämna bort dem!

• mammasofie
    Hallonmumsan skrev 2013-11-04 22:50:32 följande:

Ni har två katter så då har dom varandra. Sen tycker jag det låter som katten har det bra med din son. Varför tror du katterna inte får det dom behöver? Visar dom missnöje? Hur mycket är dom ensamma? Katter vill inte umgås hela tiden heller.

Vi har inte hunnit kela med dem på jättelänge, de är ofta ensamma då vi gör saker med vår son. Katterna som bor tillsammans busar aldrig med varandra utan verkar mer "stå ut" med varandra..

Känns bara som de skulle kunna få det så mycket bättre med någon som har mer tid
  • mammasofie
    leexxii skrev 2013-11-04 22:56:29 följande:

Kan ju börja med att fråga, skulle du göra dej av med sonen när tiden börjar tryta? Nej förhoppningsvis inte, sånt planerar man innan man innan man utökar familjen med både djur och barn! Sen till din fråga så vette fan hur man förklarar för en ettåring utan att sätta allt för djupa spår att nej mamma älskade inte katterna så mycket längre så jag dödade dem / lämna bort dem!

Djuren har vi haft länge innan vi fick barn, sedan blev livet mer annorlunda än vi väntat oss när vi fick barn och katterna hamnar i kläm. De får inte tillräckligt med uppmärksamhet.

Det känns mer elakt att ha katterna kvar, än att låta dem komma till ett kärleksfullt hem där de får mer tid och uppmärksamhet. Vi gör ju självklart detta utan kärlek till katterna, inte för att vi INTE älskar dem. Vi vill ju att de ska få det bra och få mer kärlek än vi ger dem.
  • mammasofie
    Birmafröken skrev 2013-11-04 23:03:58 följande:

Hur gamla är katterna och hur skulle du "göra dig av med" dem?

De är 4 år gamla. Vi skänker dem isåfall till rätt ägare. Ingen avlivning och inget djurhem, utan till en kärleksfull familj isåfall
  • mammasofie
    mammasofie skrev 2013-11-04 23:05:35 följande:
    Djuren har vi haft länge innan vi fick barn, sedan blev livet mer annorlunda än vi väntat oss när vi fick barn och katterna hamnar i kläm. De får inte tillräckligt med uppmärksamhet.

Det känns mer elakt att ha katterna kvar, än att låta dem komma till ett kärleksfullt hem där de får mer tid och uppmärksamhet. Vi gör ju självklart detta utan kärlek till katterna, inte för att vi INTE älskar dem. Vi vill ju att de ska få det bra och få mer kärlek än vi ger dem.
    Utav kärlek ska det självklart stå, inte utan
  • Cilla93
    leexxii skrev 2013-11-04 22:56:29 följande:
    Hur tusan tänker du när du jämför djur med barn? 

Om det är så att katterna inte mår bra hos dem är det väl bättre att de får flytta till en familj som har mer tid? 
Svar på tråden göra sig av med katt, barnets reaktion?